2020-04-13, 15:55
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Källa på det? Fan också.... jag glömde att du kan aldrig redovisa källor..... Bara hittepå uppgifter....

https://www.friatider.se/karolinska-hyr-containrar-tusen-lik

Det här är väl en källa som tilltalar dig, ditt patrask?
Citera
2020-04-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är ju precis det svenska folket gör nu, gör vad fan de vill tills regeringen säger annat.
Håller inte avståndet tills regeringen säger till att man måste.

Många svenskar är får.

Du anser att vi har mer ansvarstagande än andra länder? Tillåt mig att skratta.
I varenda land så håller alla avståndet och springer runt med masker. I Sverige sitter folk och festar bredvid på uteserveringar och du har tur om du lyckas se en enda med mask.

Var får sådana som du ens din information att du anser att det har skapat mer ansvarstagande?
De i Sverige som haft på sig mask ute har sagt att de blivit hånade och tittade på konstigt.
Är det det du kallar bättre engagemang? Skäms alltså.

Jag tolkar informationen om att både säsongsinfluensan och vinterkräksjukan kraftigt minskat, som ett tecken på att vi tar rätt bra ansvar. Om dessa mycket smittsamma sjukdomar minskar, bör smittspridningen av Corona minska i motsvarande utsträckning.
Finns såklart undantag med människor som skiter i allt, men överlag går det rätt bra. Att använda mask tycker jag är bra. Men det måste ju vara ”rätt” typ av mask så att man inte invaggas i falsk trygghet. Då är det bättre att hålla avstånd och sköta handhygien, tycker jag.
Citera
2020-04-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kanske inte givet, men extremt när inpå att vara givet faktiskt. Det beror på smittspridningen i samhället som har fortsatt uppåt. Varje gång man snappar upp några rader om hur många i samhället som bedöms vara smittade, så kan jag justera modellen.

Senast idag var det smittskyddsläkaren i Norrbotten som uppskattade att 5000-10000 norrlänningar var smittade, dvs 2-4%. Tycker snarast att det lät lågt, vilket är oroande.
Du måste jobba på läsförståelsen, det är det som gör dig livsfarlig i detta och icke-trovärdig till någonting.

Han sa 5000-10000 norrbottningar. Räkna ut den procenthalten om du kan...
Citera
2020-04-13, 15:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Kanske inte givet, men extremt när inpå att vara givet faktiskt. Det beror på smittspridningen i samhället som har fortsatt uppåt. Varje gång man snappar upp några rader om hur många i samhället som bedöms vara smittade, så kan jag justera modellen.

Senast idag var det smittskyddsläkaren i Norrbotten som uppskattade att 5000-10000 norrlänningar var smittade, dvs 2-4%. Tycker snarast att det lät lågt, vilket är oroande.

Jag tror ingen i nuläget har en aning om hur många som varit smittade/är smittade i Sverige eller i världen. Vi skulle väl lika gärna kunna ha 1 miljon smittade i Sverige vilket skulle ge en dödlighet på en promille vilket är rätt bra.

Det enda som kommer räknas i slutändan är såklart hur många som dog. Det är det som kommer skrivas in i historieböckerna.
Citera
Avstängd
Citat:
Det stämmer att det är drygt 1500 idag, om du tar hänsyn till eftersläpnadseffekten.

Du kan göra ett tankeexperiment och flytta föregående dags rapportering på tidigare dagar, ett steg framåt och på så sätt "fylla på" staplarna.

Men du kan inte veta detta. Det kan vara fler, det kan vara färre. Vad sägs om att vara tyst om siffror? Du har skämt ut dig tillräckligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det verkar vara total panik nu men förhoppningsvis kommer vi till nästa år att få en egen industriproduktion av skyddsutrustningar, livsmedelslager och annan beredskap.

Ärdet inte för sent då, allt kan vara över.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du kan ju tänka dig vad som kommer att hända under morgondagen i Sverige.

Först toapapper och nu vattendunkar
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag tänker förhindra att det blir en trådsanning här att containrar som uppges kunna ha under 1000 lik kommer påstås ha 6 ggr så mycket, för så fungerar det här. Det kanske t o m är ditt syfte.
Vi pratar vanliga 20-fotare eller? Med aggregat? Du får aldrig i helvete in 500 lik i en sån kan jag upplysa dig om, och jag har tillgång till sådana dagligen.

https://www.svd.se/platsbrist-pa-manga-barhus-i-stockholm

Se mitt tidigare inlägg för mer info om utrymmet som nämns i artikeln. Bra dock att förhindra ”trådsanning”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
sverige har Ingen strategi, sverige saknar resurser!! vi har laht resurserna pa hbtq genus invandring allas lika värde osv.

Det är tomt nu i sverige !! därav saknas en strategi!!
Kanske inte läge att skylla på genus, dvs kvinnorna i detta läge iaf. Finland har ju 4 "kärringar" som leder ruliansen just nu( plus presidenten som fixar utrikespolitiken i första hand)?
Citera
2020-04-13, 15:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Källa på det?

Även om det stämmer rent statistiskt så fungerar det i regel så att först dör ingen på 3 månader, sen dör 3-4 st nära inpå varann.

Jag samlar inte på källor däremot på allmänbildning och erfarenheter. Det är väl snarast så här att dementa är så jobbiga för anhöriga att de får kommer in på särskilt boende redan när de fortfarande är fysiskt friska. De lever många år som vårdfall på särskilt boende. Samtidigt säges det att demens snabbare leder till döden en utan. Så kan det vara men allt är relativt. Hur det skulle ha varit om de var friska i huvudet är svårt att veta.

Övriga som är friska i skallen får ingen plats förrän de är så dåliga att de ofta dör inom en månad. Så egentligen gäller det den gruppen som fått klara sig med hemhjälp i åratal men till slut blir det övermäktigt men då är det ändå snart slut.

Andra äldreboenden som inte är beroende av sjukdom för att få komma till där finns det ofta kö men det är för dyrt för många som inte har bra pension. Ytterligare andra privata äldreboenden, där styr pengarna mer och då är köerna kortare när plånboken är fetare. Men dem pratar jag inte om så klart.

Man kan ju anta att ju dyrare boendet är bättre personal har dom och risken minskar. Men det blir ändå mycket spring från anhöriga.
Citera
2020-04-13, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hon är en väldigt märklig kvinna.

Ännu märkligare är detta som hon sa i en tidigare intervju:

Påträffar hon en flaska handsprit på t.ex en arbetsplats så kastar hon flaskan...

Henne skulle jag inte vilja släppa in hem eller på min arbetsplats.

Även om personen låter dramatiskt så har hon rätt i sak, att folk hamstrar samt gnuggar händerna var 15 min bevisar hur instinkten tar över så fort något rubbar deras vardag.

All form av logik är som bortblåst, medias "Fear Mongering" med sin pågående JUST NU! DÖDSANTAL rapport t.ex. tar fram det primitiva instinkt beteendet att rengöra en gång till för säkerhets skull.
Citera
2020-04-13, 15:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Vad tror vi i antal dödsfall imorgon ?

Saknas det 50 per helgdag för denna helg så blir det ju 200 + ordinarie antal för morgondagen blir väl närmare 300

Tror att en del kommer rapporteras in först på onsdagen. Men kanske 250-300 imorgon, 150-200 på onsdag. Sedan runt 80-100 resten av veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in