2020-04-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Och i Ängelholm ringer läkarna runt till gamlingarna och meddelar dem att om de blir sjuka så är det inte tal om respiratorvård

Hd:se
"Leif, 85, i Ängelholm blev omskakad när hans läkare ringde upp och berättade att han inte skulle få någon respiratorvård om han drabbades av covid-19."
Hvorfor velger legene å gjøre dette?
Er det fordi legene ønsker å påvirke de eldre til å gjøre det de kan for å unngå å bli smittet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Så du tycker man ska kalla folk för alarmister när larmet redan har gått sedan länge? Du försöker särskilja dig själv från dessa alarmister genom att försöka ge dessa personer attribut som låg empati och dessutom är dessa höger extrema krafter?

Skäms för fan.

Tror det är ett sätt för dem att hantera sin egen dödsångest.
Antingen det, eller så är det helt enkelt bekvämare att säga ingen fara. Alternativet skulle avkräva deras blindstyre handling.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Allt jag vet det är att SCB tar sina siffror från bland annat skattemyndigheten. Jag vet inte hur pass bråkiga skattemyndigheten är men nog borde det vara en offentlig handling om vem och när den personen har dött? Det kanske inte står var personen har dött men med ledning av personnumret så vet man i alla fall vart den personen var skriven. Så det är inte omöjligt att man kan ta fram den statistiken du är ute efter.

SCB redovisar i alla fall data ner på kommunnivå, för den som är nyfiken så finns förra veckas statisk på nedanstående länk.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/
Intressant, tack! Vi är uppenbarligen tidigt i epidemin, men statistiken är också preliminär (bland annat verkar siffrorna från dagarna strax innan slutdatum 3/4 inte vara fullständiga). Ingen uppenbar överdödlighet är synlig, förutom i Stockholms kommun där de började se ganska höga siffror under slutet på mars.

Det var sådan här data jag sökte. Följer de upp detta med en ny rapport om några veckor lär det såklart ha hänt saker.
Senast redigerad av Olbars 2020-04-13 kl. 12:47.
Citera
2020-04-13, 12:44
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Det var nån som skrev att det skulle vara pressträff idag kl 14, är dock inte säker på att det stämmer.

Stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kan vi komma på något sätt komma överens om att COVID-19 inte bara är en enkel influensa! Under en "normal" influensa ligger det inte 500 svenskar samtidigt på IVA runt om i landet. Sedan vet jag inte hur många som ligger på sjukhus och får syrgasbehandling i detta ögonblick. Likaså har jag aldrig hört förr vid en influensa, hur läkarna skall sortera sjuka utifrån de som får behandling eller för lämnas att dö.

Har aldrig varit med om en influensa på detta sätt.........

Jag är helt med dig.

Men jag är starkt emot de som vill att vi ska återgå till det normala helt och skita om vi blir smittade... Det är riktiga jävla idioter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tyckte det lät märkligt, men ja, verkar faktiskt vara sant:

https://www.hd.se/2020-04-13/leif-skulle-nekas-respirator-meddelades-i-telefon
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-13/leif-skulle-nekas-respirator-meddelades-i-telefon

Men kan dom inte ta det beslutet OM han blir sjuk? Snacka om att skrämma upp folk
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"PARIS. Covid-19 är bara början.
Djupt inne i tropikernas grottor och urskogar finns det mellan 400 000 och kanske en miljon i dag okända virus, kapabla att hoppa från djur till människa.
Många av dem befaras vara långt farligare än covid-19."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/virusjagaren-varlden-kommer-klara-det-har/
Då vet man vad som väntar om man överlever detta.
Tror du det är nåt nytt? De virusen har funnits där i miljoner år, så risken för nya virusepedemier är varken större eller mindre än den varit fram till nu.
Citera
Medlem
Citat:
Det var nån som skrev att det skulle vara pressträff idag kl 14, är dock inte säker på att det stämmer.

Kommer Dr. Tegnell att vara med? Sover den människan aldrig?
Citera
2020-04-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ok, ja jag tänkte är ju helg fortfarande,..får kolla upp det.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
I USA är man inte så snabba att döma ut människor som ovärdiga sjukhusvård pga ålder. En 93 årig kvinna intuberades i 5 dagar och överlevde, i USA. I sverige hade hon fått alvedon och sövts ner för att snabbare dö.
Ja det är för jävligt. Då kan jag ju börja undra vilka det är som dör på IVA.
Vilken åldersspann egentligen.
De påstår ju att det är äldre och från vilken ålder är man äldre äldre och vilka ger man alvedon. Alla på äldreboende eller..
Kan ju vara många fler yngre, men man skriver inte om det i media utan plockar ibland ut någon yngre så att det skall stämma med bilden.
Vi kan ju inte veta över hela Sverige vem som förlorat vem och vilken ålder, om inte media skriver om det.
Sett reportage i CNN där läkare sagt att många, många unga utan undreriggande sjukdomar dött.

Jag tror ta mig fan inte på någon/ något.
Ljuger varenda en.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Sprida oro? Är sanning oro?

Dessutom har den här läkaren kämpat (förgäves?) om att äldre ska få syrgasbehandling, vilket de idag inte får. De proppas med ångestdämpande och morfin och kvävs till döds på sina boenden eller i hemmet.
Jag vill gärna se någon slags bevis på att äldre inte får syrgas på boenden, det låter som en skröna. Däremot får de inte intensivvård på sjukhus. När en patient väl kommit till sjukhus ändras allt. Så har du en anhörig som dömts till döden på ett boende och du bedömer denne ha en chans att klara intensivvården så måste du transportera denne till akutmottagning för att få vård. Chanserna ökar kanske då att den får vård. Kanske avvisas den ändå, jag vet inte.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jo, visst, men jag menar att det blir ett sådan oerhört tapp. Att man inte får med alla, att det tar tid osv allt det är förståeligt. Men, det blir som sagt en sådan oerhört diskrepans mellan helg och vardag. Övriga länder lyckas med detta bättre och enligt herr Tegnell skall vi vara världsbäst på detta.

Det kan hända att vi i Sverige har en längre process att registrera avlidna. Jag ser inget fel i det faktiskt. Sen att allmänheten gärna vill veta direkt på studs, kan man nog inte ta i beaktande med risk för fel i rapporteringen. Det pågår ju en diskussion i andra länder kring dödsorsak i vissa fall. Personer kan ju dö, men bara för att man varit smittad av covid-19 så innebär ju inte det per automatik att det är dödsorsaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in