2020-04-13, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tusan fick ta fram kalkylatorn och ge mig, du har rätt.

Cred till dig som kunde erkänna det, en alldeles för ovanlig egenskap i denna tråd.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror faktiskt inte att folk skall vara så oroliga. Vattnet kommer börja ransoneras långt innan det tar slut, och då kommer det köras ut vatten i tankar för husbehov. Problemet blir i värsta fall att den personliga hygienen får lida. Men dricksvatten lär inte ta slut.

Du har rätt, jag släpper det problemet just nu. Snart kan man bada utomhus, kallt ja men man blir ren
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja det förstår jag, men trivs corona på gräs Eller asfalt?
Antar att det klarar sig "ett tag" även på många ytor utomhus. Tror mig ha sett bilder från utlandet, kommer inte ihåg var, där de sanerar gator. Om det verkligen finns så mycket på marken att det är ett påtagligt problem är en annan fråga.
Citera
2020-04-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Det gjorde du rätt i. Att folk åker till stugor som bara är någon timme bort från det egna hemmet kan väl ändå inte vara ett problem.

Så länge du håller dig i samma sjukhusregion som du är folkbokförd i. Sjukvården i den regionen är uppbyggd efter upptagningsområdets antal folkbokförda.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerExplorer
WHO deklarerar att Covid-19 är 10 gånger dödligare än Svininfluensan.

Källa:https://youtu.be/NCy-qvcDDl4

Dödlighet svininfluensa 0,4%

Källa:https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2009/05/12/svininfluensan-lika-dodlig-som-vanlig-vinterinfluensa/

Vi kan alltså räkna med en Covid-19 dödlighet på 4%

Det innebär med FHM plan om flockimmunitet på 60% av Sveriges befolkning om ca 10,2 miljoner (2019, eurostat)
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-tegnell-hyllar-brittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh

10,2 x 60% x 4% = 6 120 000 smittade och 244 800 döda

Grejen är bara att den nyaste rapporten på R0, ger ett R0 på 5,7. Detta ger en flockimmunitet på 82%
Citera
Medlem
pettachis avatar
Kanske varit uppe i tråden redan, men bara i Sörmland är det tjugo coronarelaterade dödsfall i påsk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Hahaha jaa en nolla hit eller dit spelar kanske inte så stor roll när man pratar om procent 😁

Ni alarmister är bra roliga.

Vilken nolla undrar jag? Att 350 000 kommer dö eller att 60 000 000 kommer bli smittade?

Låter otäckt.....
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Man kan såklart också läsa trovärdig utländsk media eller kolla deras myndighetsinformation för att få perspektiv - amerikanska och brittiska källor ligger väl nära till hands, men vissa anser att även de [finlandssvenska] tidningarna, som Hufvudstadsbladet, har bättre rapportering.
Jag är en av de där "vissa". Det finns ett genuint intresse i Finland, inklusive finlandssvenska kretsar, för Sverige.

Rekommenderar: https://svenska.yle.fi/
Citera
2020-04-13, 19:29
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Det mest absurda i det hela är hur lättstyrda svenskar är. Gick in och tittade på Facebook gruppen vi stöttar Anders Tegnell. Maken på tunnelseende, total idealisering.
Jag anser inte att man behöver bespotta honom osv men denna totala skevhet förbluffar.
Personligen är jag neutral till FHM, de har gjort fel och för lite osv men håller helt med om att de kan mer är jag själv och att det finns en potentiell chans att de kan ha en del poänger.

Däremot tror jag att denna idealisering är farlig. Även myndigheternas omöjliga uppdrag att nu sas böja på nacken. Det finns inte att de gör fel helt enkelt, och att många medborgare sedan stöttar detta utan en gnutta kritiskt tänkande??!!

Sossarna har 89 010 partimedlemmar.
Centern 29 107
Vänstern 17 645
Liberalerna 15 390

Inga problem att trolla internet då......
Citera
2020-04-13, 19:30
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Vilken nolla undrar jag? Att 350 000 kommer dö eller att 60 000 000 kommer bli smittade?

Låter otäckt.....

En alarmist i den här tråden tyckte det inte var så viktigt om det var 0,5 % eller 5 % dödlighet. Dvs en nolla hit eller dit.
Citera
2020-04-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det kommer att finnas överlevande men det viktigaste nu är att man sätter alla arbetssökande i beredskapsarbeten för att garantera samhällets överlevnad.
Dessa kommer att behöva utbildas och det måste ske nu när folk dör.
Kanske bör man utbilda långtradarchaufförer som kan ta över när befintliga har avlidit.

Nu måste man tänka före katastrofen.

Ja det är precis vad som måste göras!!

Därför kommer det naturligtvis inte ske.
Du glömmer väl inte vilket land du bor i?
Citera
2020-04-13, 19:32
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Antar att det klarar sig "ett tag" även på många ytor utomhus. Tror mig ha sett bilder från utlandet, kommer inte ihåg var, där de sanerar gator. Om det verkligen finns så mycket på marken att det är ett påtagligt problem är en annan fråga.

Ja men detta att man antar är ju inte samma som att man kan veta tvärsäkert. Så då tycker jag inte heller man kan hävda just tvärsäkert att det visst smittar från djur till människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in