2020-04-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ungefär som att du kör bil. Får akut andnöd, svimmar av syrebrist, lungor som papperspåsar. Kör av vägen. Dödsfallet ses som en trafikolycka. Föraren somnade bakom ratten ungefär.
En överdriven version, troligtvis inte hänt heller men man kan besktiva hur man ser på dödsfallet. Covid-19 orsakade bilolyckan men man registrerar det som en bilolycka.
Jag förstår självklart det. jag syftar till att det återkommande uppgetts att Sverige efterfestar döda från ålderdomshem osv. och därför har vi en, om självklart ändå med mörkertal, en mer precis rapportering än t.ex. Frankrike och Iran.
Citera
2020-04-13, 12:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag förstår inte hur jävla svårt det är för 85 åringar att fatta: ge fan i att gå ut!

Det har varit så mycket mañana, mañana och annat "lull-lull" ifrån Steffe och Tegnell ifrån början, att man som 85 åring fick nog inte med sig de viktiga detaljerna..
Citera
2020-04-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det är över nu. Han befinner sig på andra sidan. Vi var förbjudna att besöka honom under några dagar eftersom det fanns covid-19 på avdelningen. Då försämrades han mycket snabbt och vi fick komma till honom först vid vaket. Han var vid medvetande när vi kom och det märktes att han var stressad och orolig över situationen. Men när han såg oss lugnade han ner sig efter hand. Att patienter idag tvingas dö utan att ha sina anhöriga hos sig är fruktansvärt.

Beklagar sorgen <3
Citera
2020-04-13, 12:33
Medlem
Biggedys avatar
Spain: cases and deaths fall, as lockdown eases

Citat:
The figures came as Spain allowed builders, factory workers and others unable to work from home to return to work, provided they follow strict safety guidelines. It was a return to normality of sorts for some non-essential workers.

Källa: BBC
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att det är ett allvarligt virus råder det inga frågetecken kring..Hur stor dödlighet det kommer ha kontra vanlig svår influensa återstår att se. Tre gånger så många måste dö i Sverige innan det börjar hamna där. Dubbelt så många i Italien.

Jag ifrågasätter de som beter sig som att detta är apokalypsen och beter sig därefter.

Under en vanlig influensasäsong dör under ett tusen människor i Sverige.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag förstår inte hur jävla svårt det är för 85 åringar att fatta: ge fan i att gå ut!

Det kanske finns gamla som är helt ensamma och är tvungna att ge sej ut för att handla mat och medicin. Det finns många gamla som bor hemma själv utan hemtjänst.
Citera
2020-04-13, 12:34
Medlem
HGs avatar
En rapport från kinesiska Global Times gav hop även för att 100-åringar kan överleva COVID-19 med rätt behandling:

"Seven out of eight COVID-19 patients over the age of 100 in Wuhan have been discharged from hospitals, the oldest is 108 years old, an official from China’s National Health Commission said on Saturday. The treatment success rate of seniors over 80 in Wuhan is near 70%"

De uppger 70 procent lyckad behandling på äldre över 80 år. Kanske skall man inte bara ge dem morfin och sakta se på när de dör!

Är väldigt kritisk över hur Sverige behandlar sina äldre som nu verkar ha mist allt värde som människor i vårt samhälle! - Hur var det nu man sade vid immigrationsvågen 2015. Människors lika värde.

Människors lika värde verkar inte längre finnas i Sverige.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Enligt https://c19.se/ skall det ligga 500 på IVA. Med andra ord måste det vara ganska fullt just nu, för jag kan inte tänka mig att vi har fler platser till förfogande.

https://www.expressen.se/nyheter/ambulanslarmet-kor-runt-sjuka-i-timmar-far-inte-slappa-av-dem/

Det finns nog lite reservkapacitet kvar. Men akuten verkar vara en propp i Stockholm.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

323 avlidna i mars med korrekt dödsdatum. Vem är det som inte kan läsa? Kolla fakta innan du skriver.
Även med 323 så ger det inget avtryck att tala om.

Jag är därför ganska säker på att mina beräkningar är de rätta. Lägg till 40% till de döda för att få jämförbara siffror med andra länder.
Citera
2020-04-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Herregud, varför ska han sprida oro? Tyskland har hög överlevnad, innebär det att de har många som dör?

Självklart kan vi ha bättre vård i Sverige då vi uppfann respiratorn. Dessutom är många av oss vältränade långt upp i.åren.
Tyskland har 29/100 000 iva platser.
Sverige har 5/ 100 000 iva platser.

Under krisen har
Tyskland 40/100 000 platser.
Sverige har 10/100 000 platser. Det går inte att jämföra med Tyskland tyvärr. De har en mycket högre kapacitet än Sverige.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Spain: cases and deaths fall, as lockdown eases

Källa: BBC
Italien kommer inte öppna verksamheter som restauranger, barer eller andra där mycket folk samlas förrän det finns ett vaccin.

Samma källa.
Citera
Medlem
Got2GoL8s avatar
Det är ju skönt att man kan vända sig, med funderingar till en sån här bra sida!
Här verkar ju det som om, de som fattar mest uppfattas som osmartast?
Det är en förkylning, lite otäck, men inget mer!
Det kommer fler, ja, vi kommer att överleva och äta bakis-pizzor i framtiden med rejäl ångest att man sa något dumt eller onödigt kvällen innan och tänka -Aldrig mer!
Ett par helger senare så står du och verkar veta allt, och lite, till igen! Vi är människor, på gott och ont!
Det blir bra med detta också, hedersord!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in