2020-04-13, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slampan91
Hej

Jag är i en konstig situation just nu där jag varit medlem i A-kassan sen 1 mars. Men blev uppsagd från jobbet nyligen och min sista arbetsdag är 23april . Då blir jag fundersam till vilken form av ersättning jag har rätt till eftersom jag inte hinner uppfylla 3 månaders medlemskap villkoret.

Misstänker då att jag har rätt till grundersättningen till en början men vad händer sen när det har gått 3 månader? Kickar då den högre ersättningen in?

Finns ingen tydlig information om detta så tänkte testa här om någon vet eller stött på liknande problem. Tack!

Regeringen har inte gått ut med klara besked än, det kommer denna vecka, tills det kan ingen svara på din fråga.

Men med störst sannolikhet får du ingen högre ersättning efter 3 mån, du ska ha jobbat och betalat 3 mån avgift. Tro inte a-kassan är schysta eller ser dig som en kund. De ser dig som samhällets bottenskrap en utgift de vill helst bli av med och kommer behandla dig därefter. Räkna med flera månaders handläggningstid, bittra handläggare som gör allt för att få dig må sämre än vad du redan är.
Citera
2020-04-13, 06:21
Medlem
Fråga om Kommunals A-kassa

Hej. Jag var första gången i mitt liv nyligen arbetlös i drygt 2 månader. Under denna tid fick jag ersättning från Kommunals A-kassa. Nu har jag fått ett jobb som sträcker sig över cirka 6 veckor. Hur fungerar det om jag inte direkt hittar ett jobb efter det? Kommer jag kunna fortsätta få betalt från Kommunals A-kassa? Det vill säga ta vid från där jag slutade när jag meddelade dem att jag har ett jobb nu?
Citera
2020-04-13, 07:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Hej. Jag var första gången i mitt liv nyligen arbetlös i drygt 2 månader. Under denna tid fick jag ersättning från Kommunals A-kassa. Nu har jag fått ett jobb som sträcker sig över cirka 6 veckor. Hur fungerar det om jag inte direkt hittar ett jobb efter det? Kommer jag kunna fortsätta få betalt från Kommunals A-kassa? Det vill säga ta vid från där jag slutade när jag meddelade dem att jag har ett jobb nu?

Ja, efter sedvanlig karens så länge som du har dagar kvar och uppfyller villkoren.
Citera
2020-04-13, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Undrar om grundersättning 365 kr till 510 kr gäller alla? Om man började få a-kassa förra året?
Tillfälligt höjt grundbelopp
Citat:
För att stärka den ekonomiska tryggheten för Sveriges löntagare och företagare vid en ökande arbetslöshet och för de som redan är arbetslösa avser regeringen att tillfälligt höja det högsta beloppet i grundförsäkringen från 365 till 510 kronor per dag. Det innebär en höjning till motsvarande 11 220 kronor per månad mot dagens 8 030 kronor.

Detta berör de arbetssökande som uppfyller arbetsvillkoret och grundvillkoren i försäkringen, men inte medlemsvillkoret. Detta berör också de arbetslösa som har det lägsta beloppet i den inkomstrelaterade försäkringen (vilket motsvarar det högsta beloppet i grundförsäkringen). Den höjda ersättningen i arbetslöshetsförsäkringen omfattar även det aktivitetsstöd som lämnas till personer som uppfyller villkoren för rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.
https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/forstarkt-arbetsloshetsersattning-for-fler/

Höjningen bör därför gälla de som blev arbetslösa förra året och även de som gått över till aktivitetsstöd.
Citera
2020-04-13, 10:08
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Facket är din jurist.

A-kassan är din försäkring.

Så ser jag det, facket är extremt bra du vet inte när i livet en AG vill jävlas, ändra på arbetsvillkoren eller kanske tom sparka dig. Du kan tro att du har världens bästa jobb och är älskad av alla när allt på en dag ändras, din chef slutar, det kommer en ny som ska "effektivisera".
AG försöker alltid testa sina gränser med facket sätter du de på plats, får arbetsro och kan alltid ringa för få rådgivning om små eller stora saker.

Tänker att om jag behöver dra in facket i ett bråk med min arbetsgivare, då vill jag nog inte fortsätta där ändå. Det skulle ju vara om de inte betalar ut slutlönen eller nått i den stilen.
Citera
2020-04-13, 10:21
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Undrar om grundersättning 365 kr till 510 kr gäller alla? Om man började få a-kassa förra året?

Citat:
Ursprungligen postat av inbrottstjuv
Tillfälligt höjt grundbelopp

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/forstarkt-arbetsloshetsersattning-for-fler/

Höjningen bör därför gälla de som blev arbetslösa förra året och även de som gått över till aktivitetsstöd.

Nej det verkar tyvärr som att enbart de nya reglerna om fribelopp (CSN) kommer att gälla f.om. början av detta kalenderår dvs. 1 januari 2020. Gällande samtliga temporära regler för A-kassa så verkar dessa enbart gälla f.om. 13 april 2020 till 3 januari 2021.

Regeringen har m.a.o. blåst de som redan befunnit sig i A-kassesystemet och inga pengar kommer att betalas ut retroaktivt verkar det som så alla som redan brukat sina 100 första dagar har därav blivit blåsta på 29 000kr brutto då mellanskillnaden för maxbeloppet har en mellanskillnad på 290kr per dag för de första 100 dagarna.

Detta anser jag personligen vara fördjävligt då regeringen med detta säger att de som haft anställning fram tills nu och som förmodligen har lån på bil och hus av någon anledning har behov av mer pengar en de som sedan tidigare varit arbetslösa. Detta är ren diskriminering och hade jag personligen varit drabbad så hade jag inte låtit regeringen stå oemotsagda i detta utan jag hade skapat namnlistor samt försökt göra en medial grej av detta så att regeringen tvingas till en revidering av proposition.

https://data.riksdagen.se/fil/5827E1B1-E994-4D7A-A290-AD16422F9255

Ett alternativ för de drabbade kanske annars kan vara att vända sig till Diskrimineringsombudsmannen (DO) alt. gå upp till Europadomstolen för att söka rättelse.
Citera
2020-04-13, 10:23
Medlem
H.G.s avatar
Det verkar tyvärr som att enbart de nya reglerna om fribelopp (CSN) kommer att gälla f.om. början av detta kalenderår dvs. 1 januari 2020. Gällande samtliga temporära regler för A-kassa så verkar dessa enbart gälla f.om. 13 april 2020 till 3 januari 2021.

Regeringen har m.a.o. blåst de som redan befunnit sig i A-kassesystemet och inga pengar kommer att betalas ut retroaktivt verkar det som så alla som redan brukat sina 100 första dagar har därav blivit blåsta på 29 000kr brutto då mellanskillnaden för maxbeloppet har en mellanskillnad på 290kr per dag för de första 100 dagarna.

Detta anser jag personligen vara fördjävligt då regeringen med detta säger att de som haft anställning fram tills nu och som förmodligen har lån på bil och hus av någon anledning har behov av mer pengar än de som sedan tidigare varit arbetslösa. Detta är ren diskriminering och hade jag personligen varit drabbad så hade jag inte låtit regeringen stå oemotsagda i detta utan jag hade skapat namnlistor samt försökt göra en medial grej av detta så att regeringen tvingas till en revidering av proposition.

https://data.riksdagen.se/fil/5827E1B1-E994-4D7A-A290-AD16422F9255

Ett alternativ för de drabbade kanske annars kan vara att vända sig till Diskrimineringsombudsmannen (DO) alt. gå upp till Europadomstolen för att söka rättelse.
Senast redigerad av H.G. 2020-04-13 kl. 10:29.
Citera
2020-04-13, 10:37
Medlem
Nu har a-kassan höjt dagersättningen med 36 kr så nu får man hela 946 kr per dag ca 720 kr mer i månaden sen skatt på det ....
Citera
2020-04-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tänker att om jag behöver dra in facket i ett bråk med min arbetsgivare, då vill jag nog inte fortsätta där ändå. Det skulle ju vara om de inte betalar ut slutlönen eller nått i den stilen.

Jag vet inte jag tycker det är värt. Det är inte dra in de i bråk men låt säga du blir orättvis behandlad, vill löneförhandla, har arbetsrelaterade frågor då kan man få snabb och bra hjälp. Sen vet jag inte vilket fack du tillhör men unionen så ingår inkomstförsäkringen så bara den räcker för att göra det prisvärt. Du får alltså högre a-kassa om du blir arbetslös och tjänar mer än viss summa.
Citera
2020-04-13, 11:16
Medlem
Citat:
Verkar som den skamligt låga grundersättningen på ynka 365 kr höjs till 510 kr om det nu stämmer..

Vet du hur detta blir om man har inkomstförsäkring från unionen? Man får högre grundersättning oavsett då så då spelar det ingen roll?

Känns som statens satsning är för dessa som glömt teckna a-kassa och har noll koll på hur det fungerar.
Citera
2020-04-13, 11:35
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, efter sedvanlig karens så länge som du har dagar kvar och uppfyller villkoren.

Om TS blir arbetslös inom 12 månader igen från förra gången så fortsätter man på samma period och det blir ingen ny karens. Det är reglerna när allt är normalt.
Nu pga Corona så har man dessutom slopat all karens under resten av året.
Citera
2020-04-13, 11:41
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Jag vet inte jag tycker det är värt. Det är inte dra in de i bråk men låt säga du blir orättvis behandlad, vill löneförhandla, har arbetsrelaterade frågor då kan man få snabb och bra hjälp. Sen vet jag inte vilket fack du tillhör men unionen så ingår inkomstförsäkringen så bara den räcker för att göra det prisvärt. Du får alltså högre a-kassa om du blir arbetslös och tjänar mer än viss summa.

Har övervägt det, men jag tänker, just när det gäller inkomstförsäkring så är det bra dyrt att betala för. Har aldrig stämplat i mitt liv. Så därför har jag valt bort det.

Jag tror inte att det är så svårt för mig att hitta ett annat jobb heller, om det bara är ett annat jobb inom exakt samma område som jag är ute efter.

Tillhör ingenjörernas a-kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in