2020-04-12, 23:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Her ga AT en slags forklaring på hvorfor Sverige har den taktikken. Men det hadde vært fint om han kunne utdype hva han tenker på med det han sa om "Att stänga ner ett helt land lika länge är mer komplicerat". Kanskje det eventuelt er Sveriges økonomi han tenker på?

I samme artikkel er det uttalelser fra andre personer angående Sveriges og Danmarks arbeidsløshet, økonomi m.m.
Kan han mena att man inte kan ha lockdown länge för att det är så abrupt och definitivt, att folk inte orkar hålla ut samtidigt som landet står stilla? Men då borde man gått ut med det från början.

Vår statsminister sa i sitt första tal om krisen härom veckan att han vid behov var beredd att ta till hårdare åtgärder, och nu i veckan som var fick regeringen klart med ett ”snabbspår” gällande beslut om åtgärder.

Samtidigt sa Tegnell härom dagen lite eftertänksamt att folk tycks ta till sig av råden, men tröttnar typ rätt snabbt på att följa dem.

Har man nån plan, eller är det ”vänta och se”?
Citera
2020-04-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Är klor ett bra bekämpningsmedel mot virus? Badhus tänker jag.

Haloumi din skojare.

Du och dina forskarkollegor my ass!
Citera
2020-04-12, 23:18
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Så detta har inte hjälpt Sydkorea, Singapore, Taiwan, Island, Nya Zeeland, Malta, Norge, Australien, Tjeckien, Österrike menar du? Dvs länder som testat absolut flest i förhållande till folkmängd.

Kolla upp hur ansträngd deras sjukvård är, många som dött i dessa länder och som ligger på intensivvård.
Det hjälper om man har kapacitet att snabbt få till detta bra precis i början, precis som dina listade länder kunde.
I Sverige kunde vi inte klara det och det är för sent att tro detta ska hjälpa särskilt mycket nu.

Hoppas vi tar igen det på att vara duktiga med antikropptesterna.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag tror att stackars bortskämda svenska läkaren tycker att det är lite obekvämt. För helvete, de påstår ju att det är kristider. Då får man väl kanske hacka i sig lite ”omoderna” grejer. Jösses!

Du är en idiot. Snacka om att inte ha respekt.

Läkare och sjuksköterskor förtjänar bästa skydd och material.
Dessa är frontsoldaterna på fältet i kriget mot det största hotet i modern tid covid-19!
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Hur är det egentligen..

-BoJo blev smittad..
-Folk i Putins närhet likaså..
-Finlands ex president Ahtisaari även..
-Finns säkert fler politiker globalt..

Men hur är det Sverige, ingen politiker som blivit smittad ?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Så stört att regeringen inte kan gå ut med en jävla plan. Typ nu sätter vi upp stationer här och här så kan man testa sig, vi kommer även att antikroppstesta alla som vart sjuka bla bla

Om X indikerar bla bla så Gör vi så. Annars så.

En plan som är ordentlig, verklig, realistiskt.

Ska vi försöka hålla ut till vaccin kommer ? Ska vi köra flockimmunitet? Om vi ska köra den varianten så är det väl fan på tiden att folk immun testas så dom som kan då får börja återgå till det normala- börja jobba igång Sverige och vår ekonomi.

Vi står här helt utan en förbannade plan och ”vi vet inte, viruset är nytt. Jösses

Testerna för antikroppar är snart redo att användas. Misströsta ej. Men dom är så in i helvete viktiga att kvalitetssäkra innan, för du förstår väl potentiella konsekvenserna av att antikroppstester visar fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Icke att förglömma.
Innan 1-2 veckor var det ”Jag ger det tre dagar...”, eller ”Efter helgen, DÅ jävlar”.
Jag håller mig mittemellan katastrof och lugna gatan på min "prognos". Smutskastningen åt båda hållen i tråden är bara jobbig (katastrof/förnelare).

Du gnäller på de som sagt att det kommer braka iväg snabbare än det gjort, men andra sidan är inte bättre.

Från "Vi har bara ett fall", till vi har bara 1-2 döda, titta på Italien", sen "jag tror att det kommer stanna runt 100 döda", "det dör fler i influensan, "jag gissar på 300 döda i Sverige", "nu har det vänt", "Tegnell säger att kurvan är platt", "Vi kommer aldrig få 1000 döda i Sverige", "10 000 döda är bara löjligt" osv osv...

Acceptera att vi tror olika och fortsätt hoppas på det bästa. Vi följer alla hur det går och bättre att vara extra försiktig och orolig enligt mig.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Detta tåls att lyftas fram om och om igen.

Coronan har alltså inte nån egentlig betydelse för hur många som dör i sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Snälla du, använd hjärnan lite!

Det var i slutet av mars det började öka i dödstalen.

Jämför april sedan istället
Och maj, juni och juli. Då kommer du få se hemska siffror.

Även detta tåls att lyftas fram igen:

Citat:
Så många dog i mars – jämfört med tidigare år

I det hårt drabbade Stockholm syns en tydlig ökning i slutet på mars. I Stockholms kommun dog 330 personer den 21 till den 31 mars, jämfört med 178 döda samma period 2019 och 218 döda år 2018.

https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/sa-manga-dog-i-mars-jamfort-med-tidigare-ar/

I Stockholm så har antal döda per vecka fördubblats.

Så corona har en enorm betydelse för hur många som dör. Nästan en fördubbling är en väldigt kraftig ökning av dödsfallen.
Citera
2020-04-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vilken hygien använder du för att inte andas in virus i dina lungor. T-röd eller hembränt?

Covid-19 flyger inte runt som pollen, det kan sitta på ett dörrhandtag tex och så tar du i det för att kort efter klia dig på läppen eller liknande så kan du få i dig viruset, därför tvättar/spritar man händerna.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Färre överviktiga.
Mindre ekonomisk press att gå och jobba med symptom.
Färre fattiga
Färre rökare
Färre boende per hushåll

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det innebär att färre kräver IV, i Sverige.

Lägg ner.

Hur kan man vara såhär envisa? Ponera att ni har rätt och att det här skulle uppväga mer än 6x fler IVA (och ständigt ökande) per capita i USA, hur förklarar ni Tyskland, Frankrike, Italien, osv osv osv osv osv som samtliga har betydligt fler IVA än oss? Vad gör oss världsunika? Eran selektiva logik är skrattretande. Ni fyller på med trams där det passar och fullkomligt ignorerar situationen Sverige befinner sig i med utbredda rapporter om hård triagering och mörkläggning av dödstal. Går inte ens att ta er seriöst längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Icke att förglömma.
Innan 1-2 veckor var det ”Jag ger det tre dagar...”, eller ”Efter helgen, DÅ jävlar”.

Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Lyssnar en sån jävla kylig fittunge som dig på dom seniora sjuksyrrornas förtvivlade skrik på hjälp inom MSM senaste tio dagarna.

Dom kallar hela skiten för en mardröm/slash tsunami.

Är ditt extrema hat mot oss så kallade alarmister så stort att du/ni är beredda att offra våra bästa sjuksyrror som jobbar frontline?

Såklart inte- sen när sjukvårdspersonal själva dör i corona kommer han fortfarande hånskratta och förringa och relativisera.
Vidriga äckel.
Sjuka är att det är samma människor som annars kallar sig goooooda och har rätt värdegrund osv.
När fan slog det så slint?

Förresten är katastrofen här- 100 döda om dagen förra veckan, vid 130 om dagen är vi ikapp Italien per capita. Vi lär vara där och nosa efter påsk.
Citera
2020-04-12, 23:20
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Haloumi din skojare.

Du och dina forskarkollegor my ass!

Folk klagade på att badhus har öppet i Sverige... Jag försökte vidga folks vyer, uppmana till att folk kollar upp fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in