2020-04-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Klart det det går.

Se Israel som exempel.

Ja Israel har lyckats.

Israel 11868 fall - 117 döda
Sverige 11445 fall - 1084 döda!
Citera
2020-04-14, 18:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Två elaka nyheter. Fransmännen har utsatt Corona för värme o viruset klarar överraskande hög temperatur. 60 grader o en timme räckte ej för att oskadliggöra.

I Indien har en ny mutation av viruset dykt upp som kan påverka tex vaccin utveckling eller Tengeles dröm om flockimmunitet via smitta.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3079831/coronavirus-can-survive-long-exposure-high-temperature-threat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vårdpersonal dött i Uppsala.

Akademiska sjukhusets presschef är förtegen, med hänvisning till sekretess, men uppger för tidningen att det finns anställda vid Region Uppsala som dött av covid-19.

Smittade på jobbet eller åkt skidor i Italien?

https://sverigesradio.se/artikel/7452142

Och så anställd i hemtjänsten i Skellefteå. De är utan skydd.

– Misstänker vi att en brukare är smittad så ska personalen ha skyddsutrustning och vi har jobbat upp ett system där vi snabbt kan få skyddsutrustning på plats, säger han.

Men personalen använder inte skyddsutrustning i förebyggande syfte?

– Som jag säger så följer vi de riktlinjer som finns från bland andra Folkhälsomyndigheten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hemtjanstanstalld-i-skelleftea-dod-av-corona

Och utöver ovanstående vet vi inte om det handlar om svensk vårdpersonal eller "svensk" vårdpersonal.

Det har tidigare redan rapporterats om ambulansläkare som blev smittad. Och någon sköterska (en eller två). Men det blir svårt när man omöjligen kommer att få veta hela sanningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Spelar knappt någon roll vad Löfven säger. Sossenickedockorna kommer hylla på ändå. Sveriges marionetteater fortsätter som vanligt även i en av landets största kriser i modern tid.
Vem styr marionetterna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag hjälper mitt land genom att hjälpa er.
Ni är inte långt från oss, och ni är den lilla ouppfostrade ungen som inte vill lyssna till skillnad från era smarta grannländer.

Skrattretande - som det mesta du kommer med. Vad har avstånd med något att göra? Tror du folk åker bil Sverige-Ryssland? I dagens globala värld kan viruset komma från vilket land som helst. Det kommer inte heller att försvinna bara för att ett land isolerar sig. Du är inte forskare, du är en idiot.
Citera
2020-04-14, 18:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Och så anställd i hemtjänsten i Skellefteå. De är utan skydd.

– Misstänker vi att en brukare är smittad så ska personalen ha skyddsutrustning och vi har jobbat upp ett system där vi snabbt kan få skyddsutrustning på plats, säger han.

Men personalen använder inte skyddsutrustning i förebyggande syfte?

– Som jag säger så följer vi de riktlinjer som finns från bland andra Folkhälsomyndigheten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hemtjanstanstalld-i-skelleftea-dod-av-corona

Hemtjänstpersonalen i Skellefteå drar säkert en "lättnadens suck" efter en sådan kommentar..
(fy fan hur man behandlar sina anställda)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Två elaka nyheter. Fransmännen har utsatt Corona för värme o viruset klarar överraskande hög temperatur. 60 grader o en timme räckte ej för att oskadliggöra.

I Indien har en ny mutation av viruset dykt upp som kan påverka tex vaccin utveckling eller Tengeles dröm om flockimmunitet via smitta.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3079831/coronavirus-can-survive-long-exposure-high-temperature-threat
Aj,aj,aj.... dör vi nu?
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du har inte fattat ett jota. Det är svetsaren och Tegnell som ska halshuggas för precis ALLT. Det är de starka männen som folk vill lita sig på - ungefär som troende litar på sin Gudfader som ska skydda dem (vilket tydligen inte händer..).

Man vill inte höra sådana som du som kommer med fakta ;-)
Hoppas det finns folk som har koll på och spårar upp de mest hatiska och mordlystna här. Samt de som sprider desinformation och uppviglar.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
500 000 fler dog i cancer globalt pga finanskrisen 2008. Hur tror du det blir nu, under denna mycket värre ekonomiska kris där man till och med stängt ner cancerscreening?

https://www.telegraph.co.uk/news/2016/05/25/financial-crisis-caused-500000-extra-cancer-death-according-to-l/

Viruset kommer aldrig komma i närheten av den död som åtgärderna mot det orsakar.

Jag tror oavsett inte att fler kommer dö i cancer p.g.a en karantän än att folk kommer att dö för att deras sjukvårdare dött i Covid-19. Du tänkte inte på att väldigt många läkare kommer att dö p.g.a viruset eller hur? Jag tror du kommer få vissa ögonöppnare om ett par månader.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är framför allt en fråga om vilken utgångspunkt man har. Ivriga konspiratoriker är pigga på att utmåla andra som desinformatörer, men ställer inte upp samma kriterier för sig själva.

Utgångspunkten är ovidkommande.
Fakta är fakta. Best knowledge är best knowledge.

Vissa saker är svåra/snudd på omöjliga att besvisa i dagsläget.
Dock är vissa scenarier mer troliga än andra. Ju mer otroligt ett scenario är desto högre bevisbörda för den som påstår scenariot.

Just nu kör 193 länder på ett sätt medans ett litet skitland i norden kör ett annat (Sverige för er lågbegåvade).

Hyfsat tung bevisbörda...
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför inte lägga till en nolla när du nu får tala fritt. Det är underbart att se hur du kritiserar allt offentligt och sedan själv förnumstigt berättar hur det är. Din graf bör kompletteras med att den bygger på dina [politiskt färgade] påståenden, förlåt antaganden.

Menar du den graf jag har i min signatur nedan? Det är Statistiska centralbyråns egen data över antalet döda per dag 2020, jämfört med medelantalet döda per dag för åren 2015 till 2019. Det som plottas är skillnaden mellan dessa tal, per datum mellan 1:a mars och 2:a april.

Man ser att under 2020 så dog i snitt ca 18 personer färre än detta medelvärde, fram till mitten av mars. Men därefter har det stigit starkt uppåt, och som någon påpekade så dog det fler personer i Sverige den 2:a april än det har gjort någon enda enskild dag sedan 2015.

Hur skulle detta kunna förvanskas? Och på vilket sätt hör de faktiska dödstalen ihop med politik?

Varför skulle jag lägga till en nolla? 740 är det ackumulerade överdödlighten från mitten av mars fram till 2:a april.
Citera
2020-04-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Spelar knappt någon roll vad Löfven säger. Sossenickedockorna kommer hylla på ändå. Sveriges marionetteater fortsätter som vanligt även i en av landets största kriser i modern tid.
Jo, jag förstod att du tycker det. Men VEM styr teatern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in