2020-04-12, 18:27
Medlem
Jag hade ont i lungorna i ett par dagar, kändes som att det tryckte bakifrån och det var väldigt obehagligt. Även lite svårare än vanligt att andas. Jag gick till läkaren och gjorde en röntgen, det var inget fel på mina lungor eller hjärta. Helt normalt. Hade även kliande ögon och nästa samt lite hosta, slem och ont i halsen osv.

Sannolikt hade jag inte Covid i min mening, givetvis har jag inte testats. Jag har övertygat mig själv att smärtan i lungorna egentligen var smärta i ryggen. Många verkar känna samma symptom och säkert många som inbillar sig själva att de har det.

Hur som helst, stanna hemma och håll er borta från människor så vi bli klara med denna skiten så snabbt som möjligt. Utgå från att ni har det och att alla andra också har det.
Citera
2020-04-12, 18:29
Medlem
Gronladans avatar
Inne på dag åtta nu. Andnöden har avtagit sedan några dagar tillbaka, vilket är förjävla skönt. Däremot har jag fortfarande ”strålningar” runt bröstet. Känner även att lungorna värker generellt, speciellt när jag ligger ned. På vänstra sidan har smärtan riktat sig neråt, till njuren. Milda smärtor fortfarande, som går att minska om jag ligger/sitter på ett visst sätt. Får hoppas att det inte blir mer än så.
Citera
2020-04-12, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikira
Ni som har haft andningsbesvär, kan ni i lite mera detalj beskriva dessa?

Jag har haft tungt att andas, som att det är svårt att fylla lungorna. Och vid minsta rörelse/aktivitet (typ plockat ur diskmaskinen) blivit andfådd och fått onormalt hög puls. Även haft en brännande känsla i bröstet, liknande som man kan få när man springer när det är minusgrader.
Citera
2020-04-12, 18:44
Medlem
adddicts avatar
Å fyfan. Det är första gången jag kollar in denna tråd och märker direkt att många har samma symtom som mig. Jag känner att det går lite trögare med andningen och lite smärta/tryck i bröstet samt ibland kommer det lite småhugg i magen (Typ magknip). Har även haft diarré i tre dagar nu också.
Citera
2020-04-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det finns en risk för försämring 2a veckan att man kan få svårt att få luft, kolla med 1177.

Ja, har märkt nu under dagen hur hostan ökat. Det gör även ont djupt i lungorna när jag hostar. Svider i luftrören. Lite tungandad.
Värt att tillägga att jag är frisk och vältränad. Tränar ca 2 h per dag 6 dagar i veckan.
Haft astma sedan tidigare men tränat bort det mesta av den.

Vad gör 1177 om jag ringer dit? Känns inte som man är berättigad någon vård oavsett tillstånd. När anses läget vara kritiskt nog och man behöver få vård på sjukhus?
Citera
2020-04-12, 20:06
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triwe
Ja, har märkt nu under dagen hur hostan ökat. Det gör även ont djupt i lungorna när jag hostar. Svider i luftrören. Lite tungandad.
Värt att tillägga att jag är frisk och vältränad. Tränar ca 2 h per dag 6 dagar i veckan.
Haft astma sedan tidigare men tränat bort det mesta av den.

Vad gör 1177 om jag ringer dit? Känns inte som man är berättigad någon vård oavsett tillstånd. När anses läget vara kritiskt nog och man behöver få vård på sjukhus?

Vården börjar bli intresserad för dig när du inte kan prata i fullständiga meningar utan att pausa för luft. När du har suttit still en stund.

När du blir andfådd av att prata alltså.

Inte alls säkert att du kommer dit, t.om osannolikt.

Ta det bara lugnt, drick mycket, vila/sov, så blir det snart bättre.

Krya på dig!
Citera
2020-04-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Vården börjar bli intresserad för dig när du inte kan prata i fullständiga meningar utan att pausa för luft. När du har suttit still en stund.

När du blir andfådd av att prata alltså.

Inte alls säkert att du kommer dit, t.om osannolikt.

Ta det bara lugnt, drick mycket, vila/sov, så blir det snart bättre.

Krya på dig!

Tänkte att det var på det sättet. Har svårt att tro att det ska bli så illa!

Får ta de fortsatt piano helt enkelt!
Citera
2020-04-12, 20:25
Medlem
Scrapers avatar
Ber om ursäkt om den postats förut. För er med tung andning, ett bra klipp med andningsövning:

https://youtu.be/HwLzAdriec0

Sittande/stående:
5X Djupt andetag, håll andan 5s
1X Djupt andetag och hosta ordentligt
Kör detta två gånger.

Efteråt, ligg på mage och andas lite djupare än vanligt i 10 min.

Hela sekvensen upprepas vid behov.
Citera
2020-04-12, 20:30
Medlem
En hel dag utan hosta. Plötsligt kan jag andas utan problem. 4 veckor med intensiv Torrhosta är helt borta. Jag är så lycklig. Hoppas det inte kommer tillbaka.
Citera
2020-04-12, 20:53
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Hur vet man om man har lunginflammation i samband med covid-19? Blir det bara litet mild värk i revben etc som en del påstår? Ni som har lunginflammation nu pga covid-19 eller ni som tidigare haft lunginflammation kanske kan beskriva det närmare? Är det möjligt att jag t.ex. hade lunginflammation för några år sedan i samband med influensa utan att jag lagt märke till det?

Kanske verkar som dumma frågor men jag är uppriktigt intresserad.

Ihållande hosta.
Kan komma lite blodigt lungmos.
Personligen lyckades jag få muskelbristningar i mellangärdet av allt hostande, gjorde ont som fan och tog en månad innan den smärtan försvann. Kändes som en kniv i buken varje gång man hostade.
Värdelös syresättnng. Fick yrsel av att gå tio trappsteg och var tvungen att sätta mig för att vila efteråt. Var sjukskriven i tre veckor men skulle nog påstå att det tog tre veckor till innan fysiken var tillbaka.

Tänker INTE åka på det en gång till. Jag har vaccinerat mig mot de vanligaste bakteriella lunginflammationerna (trots att jag är långt från pensionsåldern då det egentligen rekommenderas). Jävla typiskt att det kommer en virusinfektion nu istället.
Citera
2020-04-12, 22:52
Medlem
Min mamma jobbade med en konstaterad coronasmittad patient för ca 2 veckor sedan. Min mamma har sannerligen åkt på corona då hon nu har haft feber i 8 dagar med hosta och idag ringde hon och sa att det börjar kännas tungt i bröstet. Min pappa har också blivit sjuk nu i dagarna med lite hosta, men än så länge relativt milt...

Otäckt
Citera
2020-04-12, 22:54
Medlem
Ju mer jag läser i den här tråden ju mer börjar jag undra om jag faktiskt har haft smittan i 4 veckor utan att förstå det. I mitten på mars var jag den del utomhus och frös, t ex 2-3 timmar i kyla, därefter in i värme, och nästa dag ut och frysa 3 timmar igen, och fick liksom en sådan där "förkylning" man kan få ibland när det är vinter men som alltid beror på kombo kyla/värme och inte på att man smittats av något. Några dagar senare kröp det på en slags retning långt ner i halsen ungefär som rethosta men utan att man behöver hosta. En konstant känsla av att "snart hostar jag", men det behövs inte. Brukar ha en del "snor-produktion" men den försvann och jag var liksom torr i hela systemet. Har inte tänkt tanken att jag har covid-19 då jag inte haft några andra symptom överhuvudtaget. Enbart retning i halsen och torr i näsan. Satt väl i 3 veckor men förra veckan hade jag en del punktsmärtor i vänster sida av bröstet. Trodde först det var hjärtat och det kom väl 8-10 ggr under två dygn, men plötsligt fick jag samma sak på höger sida. Men sedan kom uppenbara smärtor från hjärtat vid några tillfällen - säg tot vid 4-5 tillfällen under två dygn. Vaknade även några ggr under två nätter och upplevde att jag hade problem att andas, men när jag vaknade var det inga problem och kommer knappt ihåg vad jag egentligen kände på natten. Tänkte att jag nog börjar får KOL och det är dags att sluta röka. Tyckte det var en bra idé att testa lite jogging i skogen för att kolla om lungorna funkar och om hjärtat orkar, och joggade lite lätt förra veckan. Inga som helst problem, förutom att jag otränad. (har varit bra tränad fram till för ett par år sedan när ryggen stoppade joggingturerna). Senaste dagarna har jag bara haft en lättare retning i halsen och börjat få tillbaka lite "snor-produktion". Har alltså inte haft några andra symptom under dessa 4 veckor. Ingen huvudvärk, ingen feber, ingen trötthet, känner lukt och smak, osv.

Är väl just det där med rethosta utan att behöva hosta samt de märkliga punktsmärts-attackerna som jag känner igen lite från tråden. Men jag har ju inte varit det minsta sjuk och inte ens tänkt tanken att jag har covid-19. Men f-n vet om jag kanske fått en släng, trots allt. I så fall är enda smittkällan i början på mars, när jag under 3-4 dagar jobbade nära ganska många olika människor varav åtminstone några ev hade varit i Italien/Österrike, men det är inget jag vet. Sedan dess har jag hållt mig undan folk för att slippa bli smittad, men vore ju märkligt om det tvärtom är jag som undvikit att smitta andra. Tror fortfarande inte jag har skiten, eftersom jag blev jäkligt kass senaste gången jag hade influensa (2018) med djupa hostningar och pip i lungor/luftrör under 3-4 veckor. Gick f-n aldrig över, kändes det som. Käkar/dricker ingefära sedan månader tillbaka och käkar starkt kryddad mat (inkl chilli) minst 3 dagar i veckan. Kanske har hjälpt på något vis. Är av typen "jag blir väl aldrig sjuk och när jag väl är väldigt sjuk så slösar jag ogärna på vårdens resurser - dvs definitivt ingen hypokondriker.

Om någon annan har hört talas om någon som konstaterats smittad och bara haft liknade symptom som ovan, så svara gärna. Känner att jag behöver forska lite i ämnet vad f-n "lindriga symptom" faktiskt innebär och hur stor chans/risk det är att jag faktiskt har skiten.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-04-12 kl. 23:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in