2020-04-12, 15:33
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Bara 3 dagar kvar till peak. Verkar som vi klarade det ganska bra...

Ni har inte satt in åtgärderna jag trodde så ni har långt kvar till peak, tyvärr.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är taget ur din bakficka och därför utan värde. Om det inte är fullt på IVA så finns det platser lediga att sätta in sådana som ha behov. Varför skulle någon inte få det då om de har behov?
Han vill slänga in 80+-åringar i respiratorer så de "dör med värdighet"!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Självklart, känner jag till det. Mutationer brular oftast bli mildare, men så verkar tyvärr inte vara med c-varianten vilket skrämmer mig oehört mycket, därför jag publicerade inlägget.

Mvh

Dr. Jeff

Kan du bifoga länk till PNAS är intresserad av att ta del av hela informationen.

Tack på förhand ☺️
Citera
2020-04-12, 15:34
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Här kommer ytterligare en fråga från Sverigedemokraterna ställd till socialminister Lena Hallengren, och gäller tillgång för allmänheten till handsprit och enkla munskydd.
Denna frågeställning har inget annat parti lyft till regeringen.

Tillgång för allmänheten till handsprit och enkla munskydd
Inlämnad: 2020-04-06
Frågan är ännu inte besvarad.

till Socialminister Lena Hallengren (S)

Sverige har inte lyckats särskilt väl med att begränsa spridningen av covid-19. Eftersom ingen eller mycket liten stickprovsmätning av smittade ägt rum vet vi inte hur många som smittats, men vi kan i efterhand följa smittspridningen via dem som hamnar på sjukhus. Smittspridningen med skidåkande semesterfirare från Norditalien till Stockholm och från Stockholm till Jämtland är exempel som visar med önskvärd tydlighet visar att smittan sprids mycket lätt.

Bristen på skyddsutrustning i vården liksom på utrustning för testning förefaller ha haft stor inverkan på den politik som förts hittills. Stort fokus har legat på att skydda personal inom sjukvården och på att testa människor som inkommer till sjukvården, vilket är förståeligt under omständigheterna.

Åtgärder ute i samhället har däremot varit relativt begränsade. Det finns en övervägande risk för att smittan ute i samhället inom en snar framtid kan leda till att sjukhusen inte kan hantera de insjuknade så väl som vi alla önskar.

Det är därför skrämmande att notera att inte ens de allra enklaste medlen för att begränsa smittspridning används i tillräcklig utsträckning. I stora delar av Sverige går inte handsprit att få tag på för vanliga konsumenter. Vidare har regeringen valt att inte rekommendera, och att inte säkerställa tillgång på, enkla munskydd/utandningsskydd som människor kan bära i affärer och på offentliga kommunikationsmedel för att i mindre grad smitta varandra.

Om staten, regionerna och/eller kommunerna kan lägga ut enkla munskydd i bussar och på järnvägs- och tunnelbanestationer skulle spridningen av covid-19 sannolikt minska, samtidigt som Sverige snabbare skulle kunna återgå till ett normalare läge.

Min fråga till socialminister Lena Hallengren är därför:

Vad gör ministern och regeringen för att se till att handsprit och enkla munskydd/utandningsskydd produceras och distribueras till allmänheten för att minska spridningen av covid-19, och när kan på så sätt nuvarande bristsituation vara avhjälpt?

KÄLLA.Riksdagen.(Se länk)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/tillgang-for-allmanheten-till-handsprit-och-enkla_H7111158
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Intressant artikel om sökandet efter ett C-19 vaccin.

News Feature: Avoiding pitfalls in the pursuit of a COVID-19 vaccine

https://www.pnas.org/content/pnas/early/2020/03/27/2005456117.full.pdf

Stay smart, Stay safe, Stay alive
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Varför dör färre och färre människor i Sverige? Har dom slutat rapportera eller på annat sätt fuskar med siffrorna? För enligt dom matematiska modellerna bör dödsantalen fortsätta upp i samma takt som spanien/Italien och med tanke på att vi inte ens har lockdown.

Det är påsk.

Innan påskhelgen såg det ut så här:

Citat:
Antal avlidna
2020-04-02 67
2020-04-03 65
2020-04-04 57
2020-04-05 75
2020-04-06 74
2020-04-07 60
2020-04-08 70

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

Och om du minns tidigare i veckan så rapporterade FHM runt 100 döda per dag. T.ex:

Citat:
Ytterligare 114 döda i Sverige
(publicerad 7 april 2020)

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ytterligare-114-doda-i-sverige-1

Men mycket var eftersläpningar. Blir nog samma sak nästa vecka.
Citera
2020-04-12, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Jo jag har sett den datan. Men du måste väl också förstå att unga och friska personer har kontakt med riskgrupper? Riskgrupper sitter i praktiken inte så isolerade som man kanske skulle önska i dagsläget. Gamla behöver hemtjänst, bor på hem etc. Många sjuka yngre och barn behöver också vård och har kontakt med vårdpersonal regelbundet. Så blir de nersmittade av en ung frisk vårdpersonal som firade påsk med polarna. Onödigt.
Det säger nog mer om din bekantskapskrets i sådana fall, lägg krutet på att övertyga dem istället för att sitta här och posta satan? De unga jag känner förstår helt klart allvaret och har begränsat sitt umgänge med riskgrupper i möjligaste mån, samt lyssnar till myndigheternas rekommendationer och restriktioner.

Nu kommer du med argumentet: "Jo men de som jobbar med riskgrupper då?" De ska - i enighet med rekommendationerna - inte arbeta med symptom. Eller menar du att de som är i behov av hemtjänst ska behöva klara sig själva? Jag tror du underskattar hygientänket hos människor som arbetar inom vård och omsorg.

Som sagt: lägg fokus på att övertyga din egen vänskapskrets först och främst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Där tror jag du har fel. Sen tror jag inte vi kommer bli nästa Italien heller, men vi kommer nog få några mer och mindre intensiva perioder några månader framöver. Det är inte färdigt än.

Viruset har funnits i samtliga regioner länge nu och varje smittad smittar ju själv flera stycken som i sin tur smittar flera stycken. Detta virus är mycket mer smittsamt än influensa som går runt i 4 månader (och dödar upp till 2000 pers i Sverige en säsong). Bara för att det i Sveriges huvudstad märktes mer pga det bor flest människor där jämfört med andra regioner så betyder inte det att alla andra regioner nu kommer ha varsin Stockholms-period. Viruset har funnits ungefär lika länge i de flesta delar i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Säkert att detta har med vaccin att göra? Vad jag läst går inte corona att odla i ägg (som många andra virus), corona kräver mänskliga celler?

Hmmm. Intressant. Det har jag inte sett någonting om. Har du möjligtvis en länk till någon artikel om det?
Citera
2020-04-12, 15:36
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Du låter som biggedy, ni båda drömmer.

Nej för det första så kommer sverige inte nå sin peak på länge då ni har stor fortsatt smittspridning och testar för lite.

Många har firat påsk (se bilder från runt om i sverige bla stockholm eller orust), det resultatet ser vi om två veckor.
Sen vet vi inte ens förrän på tisdag hur många som dött under helgen.

Sen har vi den andra vågen som troligen kommer efter sommaren, förhoppningsvis mindre dödlig, men det kan ingen veta.

Jadu min vän, detta är bara början på en lång mardröm...

Och om två veckor så rapar du upp samma mantra igen.

Inse att Covid inte blev den massdöd som vissa skrek om.
Citera
2020-04-12, 15:37
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ni har inte satt in åtgärderna jag trodde så ni har långt kvar till peak, tyvärr.
"Du trodde?"
Du hoppades, menar du och som vanligt hade du fel.

Bara att gå genom din poststatistik - 99,5% av det du skriver är raka motsatsen till verkligheten.

Är detta okunskap eller någon medveten propaganda avsedd att svärta ner och skrämma Sverige kan man undra..
Citera
2020-04-12, 15:37
Medlem
Citat:
Du låter som biggedy, ni båda drömmer.

Nej för det första så kommer sverige inte nå sin peak på länge då ni har stor fortsatt smittspridning och testar för lite.

Många har firat påsk (se bilder från runt om i sverige bla stockholm eller orust), det resultatet ser vi om två veckor.
Sen vet vi inte ens förrän på tisdag hur många som dött under helgen.

Sen har vi den andra vågen som troligen kommer efter sommaren, förhoppningsvis mindre dödlig, men det kan ingen veta.

Jadu min vän, detta är bara början på en lång mardröm...

”Min vän”. Har inga gamar som vänner, dom lämnade jag med missbruket för antal år sen.

Du själv skrev att peaken skulle komma om 2 veckor för ett tag sen. Tror jag du hade rätt i alt att den redan varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in