2020-04-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad är deras hemlighet? I USA, UK osv, så dör 50-80% på IVA.

Kanske beror på deras åtgärder... Är man 80+ och blir inspärrad i sitt hem så är man kanske inte få fit att klara av en lunginflammation om man blir smittad efter 2 månader...Får knappt gå ut och ta frisk luft, det är helt ogenomtänkt och ologiskt.

Men antagligen är det snarlika siffror i andra länder också (runt 80% som överlever IVA), vi får se när detta är över hur siffrorna ser ut då.
Citera
2020-04-12, 14:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Jag tror det handlar mycket om vilka man tar in på sjukhuset. Många länder tar nog in folk man i Sverige låter dö hemma istället. Även om det är så att dom hade dött på IVA oavsett så tror jag hur som helst det kanske påverkar statistiken? Är bara en teori dock, kan vara att Sverige har vart bättre på prioritera patienter som faktiskt kan få bra hjälp av IVA medan andra länder tagit in alla med svåra symtom oavsett om man kan göra något eller inte? Kan vara helt fel ute här men.. Iva har ju trotts allt gått ut med tydliga riktlinjer för vilka man ska ta in för att det inte ska bli för många..?
Vi har en rätt låg medianålder. 61 år:
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-04-12, 14:26
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
12 nya dödsfall.

Det går ju riktigt bra för Sverige. Detta trots fullpackade bussar, tåg, restauranger, krogar och en allmänt nonchalant och slapphänt attityd / hantering av covid-19.

Varför vet jag inte.

Går riktigt bra för Sverige varje helg, Sverige är sjukligt effektiva varje helg. Tror helgpersonalen behöver en ORDENTLIG löneförhöjning, man borde nästan ersätta veckopersonalen med helgpersonalen med tanke på hur många fler dom räddar.. Tänk vilka siffror Sverige hade haft om man bara hade helgpersonalen hela tiden.
Citera
2020-04-12, 14:27
Medlem
Citat:
12 nya dödsfall.

Vi är helt klart på bättringsväg. Detta trots fullpackade bussar, tåg, restauranger, krogar och en allmänt nonchalant och slapphänt attityd / hantering av covid-19.

Det går ju riktigt bra för Sverige. Varför vet jag inte.
Man bör nog ta helg siffrorna med en nypa salt.
Enligt worldometers har vi flera döda idag än Norge, Finland och USA tillsammans.
Citera
2020-04-12, 14:27
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Vilken är Sveriges exemplariska taktik?

Att inte införa restriktioner som skulle förstöra mer för landet än vad viruset redan gör.
Citera
2020-04-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-80-procent-overlever-intensivvarden

Positiva nyheter
Får hoppas att det håller i sig
Citera
Medlem
Citat:
12 nya dödsfall.

Vi är helt klart på bättringsväg. Detta trots fullpackade bussar, tåg, restauranger, krogar och en allmänt nonchalant och slapphänt attityd / hantering av covid-19.

Det går ju riktigt bra för Sverige. Varför vet jag inte.

Nu är det såklart inte 12 st på riktigt, men håller dock med om att det är helt sjukt att det inte gått åt helvete med hela Sverige, med tanke på hur lågbegåvade folk verkar vara.
Där jag bor är det jag och några till i vår bekantskapskrets som tar detta på allvar.
Resten är fan helt jävla dumma i huvudet.
Citera
Avslutad
Tegnell.är sakkunnig. Övriga kommer med helt trasiga uttalanden
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Säg nåt land som testar döingar post mortum. Det är ingen mörkläggning för att man inte går all in på att få en totalbild av döda. Lär dig skillnad på mörkläggning och mörkertal.

Att ta prover på döda är väldigt vanligt, speciellt om de dör ensamma hemma. Iaf så Skall det göras en obduktion. Och Ja det finns många länder som testar döda speciellt om det är smittsamma sjukdomar eftersom kropparna måste hanteras på ett speciellt sätt då de kan sprida smitta efter döden.

Så rekommendationerna till anhöriga borde vara att begrava sina anhöriga utan kremering så att det senare kan gå att identifiera vilka som dött av corona eller inte.

Kina masskremerade sina döda medborgare för att dölja det verkliga antalet döda..Det lär komma även här att myndigheterna kommer med någon anledning som tvingar fram kremering av de döda.
Citera
2020-04-12, 14:29
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Nej men det verkar finnas många som hoppas och vill att det ska vara sämre...
Nej, det handlar nog mer om total förvåning. Det är nästan så att man får kortslutning i huvudet. Jag är en av de som trodde Sverige var helt kört och att Tegnell skulle driva oss mot fördärvet.

Nu när raka motsatsen visar sig så är det nästan svårt att svälja det. Det erkänner jag.
Citera
2020-04-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Att inte införa restriktioner som skulle förstöra mer för landet än vad viruset redan gör.

Det har inget att göra med smittspridningen, det handlar snarare om det sjuka ekonomiska systemet vi har i Sverige.
Citera
2020-04-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Men eftersom du är god så behöver du inte framställa någon fakta som bekräftar dina teorier?
Kan det vara så att patienter redan innan vård har bättre förutsättningar?
Kan det vara hårdare prioriteringar vilka som får IV?
Lättare stämpla alla som konspiratoriker, troll, rasister osv redan från början.
Jag tolkade siffrorna 80% kontra 50-60% som fakta, tolkar du dessa som friserade siffror från myndigeheter och media?

Jag stämplar heller inte alla som konspiratoriker, troll, rasister osv utan bara den där lilla minoriteten som anser att det är så. Iofs vet jag inte var rasister kom ifrån, för det har nog inget med det här att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in