2020-04-12, 14:23
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Vänta till Tisdag, då alla eftersläpningar blir rapporterade

Antar att det är Så! Men sög att se höll i sig och vart över 70 döda igår och idag varför rapporterar man bara 10? Varför alls rapportera ifall man bara drar till med nåt?
Citera
2020-04-12, 14:23
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad är deras hemlighet? I USA, UK osv, så dör 50-80% på IVA.

Hemligheten? Hälsoläget vad gäller övervikt, typ-2 diabetes (i många fall omedicinerad) etc är radikalt annorlunda i USA, det är en befolkning i väldigt dåligt skick. Det i kombination med hårdare belastning gör att triageringen förmodligen gör att det är svårare fall som hamnar under IVA-vård i USA (i synnerhet i de hårt drabbade områdena).
Citera
2020-04-12, 14:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Någon som kan förklara för mig ? Hyrde kan gå från 70-70-70+ precis innan helgen ner till 18 och 12 döda? Det känns ju inte rimligt eller missar jag nåt?

Något sæger mig att tex de ældre på ældreboendena som avlidit, inte har blivit inrapporterade æn. Finns nog ingen administrativ personal dær øverhuvudtaget på helgen.
Citera
Medlem
Smittade som dött av Corona 9 april
  • Algeriet 13%
  • Italien 12,6%
  • Spanien 9,9%
  • Sverige 8,6%
  • Kina 4,3%
  • USA 3,4%
  • Finland 1,6%
Citera
Medlem
En mycket mediakritisk tråd om coronabevakningen. Jag har undrat samma saker här hemma. Våra journos verkar inte pålästa på presskonferenser och inte heller då de ska intervjua folk.

Absolut inget fel med dumma frågor om man på så sätt får fram svar som belyser frågan ytterligare. Men tyvärr är det oftast äkta dagisnivå. Både journalister och FHM verkar inte pålästa. Saker verkar komma som en överraskning fast asiatiska medier rapporterat det mesta redan. Här borde frågorna ta sats om det som redan är känt och reda ut vad myndigheterna och politikerna har för planer och hur de kommit fram till sina åtgärder.

Vincent Lee
@Rover829
One thing I've found to be shocking is the preponderance of evidence from coverage outside Asia how little senior editors at news organisations have read international news - lot of "new" information about the virus was already known/reported in Asia several weeks/months ago.

https://twitter.com/Rover829/status/1249181277263183879
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Ni fattar inte paniken som kommer komma om dom jävlarna får som dom vill. Google & Apple bygger app som ska spåra alla med Corona. FYFAN !!!! Och Bill Gates vaccin med ett chip som du måste operera in.

Blir som i Kina fast lite värre och ingen kan neka..Det är bara att koppla in folks köpkraft till att de har appen i sin telefon.. Utan app så inget bankID eller tillgång till dina pengar och sedan är du fast.
Danmark har väl antagit en lag om tvångsvaccinering och den lär Sverige haka på nu när regeringen kan fatta beslut utan riksdagen..Enbart SD lär vara Emot en sådan utveckling övriga kommer att gnida sina händer i lycka över den totala kontrollen över individen.
Citera
Medlem
Jirens avatar
12 nya dödsfall.

Vi är helt klart på bättringsväg. Detta trots fullpackade bussar, tåg, restauranger, krogar och en allmänt nonchalant och slapphänt attityd / hantering av covid-19.

Det går ju riktigt bra för Sverige. Varför vet jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Baserat på hur många som överlever IVA såklart. Är det 80% i Sverige och 50-60% i vissa andra länder så ligger en tolkning att svensk vård är bättre vad gäller kunskap och material ganska nära till hands. Men är man konspiratoriskt lagd så är det förstås av andra orsaker. Man ljuger helt enkelt om siffrorna, man tar ut de sjukast genom bakdörren och skjuter dem i ett dike etc.
Men eftersom du är god så behöver du inte framställa någon fakta som bekräftar dina teorier?
Kan det vara så att patienter redan innan vård har bättre förutsättningar?
Kan det vara hårdare prioriteringar vilka som får IV?
Lättare stämpla alla som konspiratoriker, troll, rasister osv redan från början.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Någon som kan förklara för mig ? Hyrde kan gå från 70-70-70+ precis innan helgen ner till 18 och 12 döda? Det känns ju inte rimligt eller missar jag nåt?

Läkarna fokuserar nog på att försöka hålla liv i de som fortfarande lever, snarare än att ägna sig åt att åka runt till vartenda äldreboende i riket och skriva dödsattester, och skicka in rapporter, så därför blir det nog lite eftersläping i det rapporterade antalet smittade och avlidna. Dessutom är nog även en del av som är anställda att jämföra dödsregistret mot registret med de smittade lediga över påskhelgen. En stor del av de som avled nu i helgen, kommer att redovisas i början av nästa vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Japp, situationen i Sverige ser väldigt bra ut just nu. Längtar till sommaren när USA och andra länder kommer be om ursäkt till Sverige efter att ha hånat våran exemplariska taktik.

Vilken är Sveriges exemplariska taktik?
Citera
2020-04-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att 80 % klarar intensivvård och att det finns lediga intensivvårdsplatser är emellertid inte värre och sämre i verkligheten än de som rapporterats.

Nej men det verkar finnas många som hoppas och vill att det ska vara sämre...
Citera
2020-04-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Nu kan du sluta beskylla folk för att vara alarmister till höger och vänster. Jag har inte skrivit en massa förutsägelser om massdöd i tråden eller X döda nästa tisdag till skillnad från de du egentligen syftar på. Däremot har jag bemött personer som säger att det bara är en inflluensa och liknande snömos för att det inte var massdöd för 2 veckor sedan.

Jag kommenterar en modell från Imperial College. Om den stämmer har vi jävligt stora problem eftersom vi då är i samma uppgång som Spaniel och Italien hade innan de stängde ner och vi har redan fyllt IVA i Stockholm med de fallen vi redan hunnit få in. Det stora antalet sjuka i Italien och Spanien kom 2 veckor efter nedstängningen, det är inte alarmism utan objektiv fakta. Tegnell antar jag utgår från ett liknande antal smittade men att kurvan ökar mycket mindre brant vilket innebär att vi hade mycket fler smittade för 2 veckor sedan. Det innebär helt olika andel personer som behöver vård eftersom det är folk som smittades för 2 veckor sedan som behöver vård nivå.

Tack för bra inlägg, det är detta jag tror att många inte förstår. För om man tittar på den modellen och tänker på att den kan stämma något sånär med hur verkligheten kan bli, så är det helt rimligt att bli orolig för utvecklingen framöver.

Jag blir också orolig och hoppas att vi enbart med ren bondtur kan undgå att hamna där. (Men det känns inte så realistiskt, då vi inte hade ngn form av reseförbud eller dylikt under påsk).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in