2020-04-12, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Säg nåt land som testar döingar post mortum. Det är ingen mörkläggning för att man inte går all in på att få en totalbild av döda. Lär dig skillnad på mörkläggning och mörkertal.

Ingen har samma behov av att mörka. Förutom Sverige.
Men de flesta gör det.
I Italien finns det typ 4 gånger så mycket döda.
Dels beror det på att man inte har möjlighet till det.
Dels riskerar man att skapa ännu mer kaos i landet.
Om det Italien varje dag skulle allting redovisats, så skulle tex stått att det senaste 24 timmar dött "4 tusen personer". Det kan inget annat än skapa kaos.

I Sverige mörkar man som inget annat land i världen (möjligtvis gör man det i samma utsträckning i Kina och Nord Korea). Anledningen är att antal döda påverkar de politiska val som man tagit.
Om det står på AB att det dör 400 pers idag går det inte att motivera den slappa attityden som finns i Sverige.
Och staten bir tvungen att vidta extrema åtgärder (något man inte vill göra).

Bevis på att man mörkar i Sverige är ju ganska självklart. De flesta gör som dem vill här, till skillnad från resten av världen. Och man behöver inte vara ett geni för att fatta att Sverige drabbas mest av resten av världen. Så 12 döda är det bara förståndshandikappade gå med på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Antar att det är Så! Men sög att se höll i sig och vart över 70 döda igår och idag varför rapporterar man bara 10? Varför alls rapportera ifall man bara drar till med nåt?
Antar att de som rapporterats är de som avled i går eftermiddag. De senare offren kommer att uppdateras med en dags förskjutning. Hur som helst är det en positiv trend.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det är ingen flyktingvåg. Det är dem som är här nu och som "måste" gå klart gymnasiet och hitta jobb för att få stanna. De vill ta bort det,

Ja, klart "de" vill men det är EN åsikt.
Citera
2020-04-12, 14:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Nej men det verkar finnas många som hoppas och vill att det ska vara sämre...

Ja, en del tycker det är viktigare att få rätt än att så många som möjligt ska klara sej. Hemskt!
Citera
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
12 nya dödsfall.

Vi är helt klart på bättringsväg. Detta trots fullpackade bussar, tåg, restauranger, krogar och en allmänt nonchalant och slapphänt attityd / hantering av covid-19.

Det går ju riktigt bra för Sverige. Varför vet jag inte.

De rapporterar alltid in färre på helgerna. Dessa läggs sedan till främst tisdag till fredag. Var samma förra helgen då det inte ens var påsk och du såg sedan hur många fler det blev på vardagarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Jag kommenterar en modell från Imperial College. Om den stämmer har vi jävligt stora problem eftersom vi då är i samma uppgång som Spaniel och Italien hade innan de stängde ner och vi har redan fyllt IVA i Stockholm med de fallen vi redan hunnit få in. Det stora antalet sjuka i Italien och Spanien kom 2 veckor efter nedstängningen, det är inte alarmism utan objektiv fakta.

Han vet inte vad Imperial College är för något. Han förstår/talar inte engelska. Han bara läser på Expressen och Aftonbladet.

Han har inte ens svarat på detta :

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är ganska genomskinligt detta du försöker göra, dvs. dela in människor här där "alarmister" är "misslyckade" och "förnekare" högre stående, gärna företagare. Du vill att andra som inte tagit ställning ska välja den "finare" sidan. Nu är det så att den "finare" sida verkar ofta sakna empati och ser gärna tusentals fler döda bara dom kan få behålla några extra stackars kronor, inte vidare smickrande i ett modernt samhälle (inte heller för socialdemokratin).

Det finns både och i båda sidor har jag oserverat både i verkliga livet och här i tråden. Jag skulle tro att du och andra kanske kan vara företagare som går under för minsta lilla motgång. En riktig entreprenör är driftig, det sitter i blodet och motgångar stjälper inte ofta och man går vidare med andra projekt. Får man skulder av detta som företagare så är man en extrem dålig en, man ska ju omedelbart försätta sig i konkurs och inte låna mer pengar, varsla eller permittera om kundunderlaget försvunnit och man inte vet hur länge. I vårt läge kan en hel del företag få ekonomiskt stöd eftersom det är en annan situation en bara djup ekonomisk kris. Hade du själv haft kvar företaget eller anställningen under en djup ekonomisk kris kan man undra då det gnälls så förbannat, det verkar svajigt.

Vi kommer att få ekonomiska problem oavsett åtgärder så ryck upp dig nu och hjälp till att rädda liv. Jag tror knappast Joacim Rocklöv, Björn Olsen, en massa läkare och även företagare som vill hjälpa till med allt möjligt är misslyckade människor. Med andra ord så är det en hel del i denna tråd som inte är beroende av dessa bidrag som du nu kan ta del av från staten under denna pandemi.

Detta är hans debatt nivå :

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
"Nej, det är inte irrelevant om du går på bidrag eller inte, för går man på bidra och är sjukskriven så är man mer benägen att hoppas på att allt ska gå åt helvette för alla andra också, man är missnöjd med sitt eget liv helt enkelt."

"Det argumentet visar att du går på nån typ av bidrag från staten."

Inte EN ENDA ARGUMENT SOM är kontrasterad med både lokala och internationella källor(som sagt, han fattar inte engelska).
Om du inte håller med honom så kommer han fråga dig hur mycket toapapper har du hamstrat, eller att du säkert går på nån statligt bidrag.

Citat:
Haha ja detta att vi hela tiden ska vänta 2 veckor innan vi ska få en massdöd har ju ni alarmister kör med sen dag 1.

Han tycker inte att 899 avlidna i Sverige är "massa döda".

Citat:
Ja vad säger man, 17 döda igår. Idag fick man veta att 80 % överlever IVA och endast 12 döda. Ingen bra dag för er alarmister inte.

Den enda han kommer med är "alarmister här, alarmister där". Han kan tyvärr inte debattera eller kanske vet vad en debatt är. Hans argumentation nivå som sagt är jätte låg.
Då hans icke fakta backade argument är lika värda som NOLL.

Han kommer inte svara på dig eller mig med en lämplig och intelligent svar när man kommer med lite högre nivå av argument.
Senast redigerad av sodaestereo 2020-04-12 kl. 14:50.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att 80 % klarar intensivvård och att det finns lediga intensivvårdsplatser är emellertid inte värre och sämre i verkligheten än de som rapporterats.
Nja, gå tillbaka några tusen sidor i tråden och då var konsensus att hamnade man på IVA så kunde de anhöriga automatiskt ringa till Fonus för att ordna upp de praktiska detaljerna.

Antag 10% av insjuknade behöver sjukhusvård, hälften av dem går vidare till IVA, 20% dör på IVA.

Dödligheten skulle då hamna på 1% på samtliga smittade.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Positiva nyheter
Får hoppas att det håller i sig

Det lär det göra. Det man glömmer bort är att man, när IVA för Covid-19 drog igång, hade 0 erfarenhet av att intensivvårda för just detta virus. För varje dag som går förbättras vårdrutiner, allt eftersom man lär sig vad som är framgångsrikt och vad som är mindre framgångsrikt. Jag skulle misstänka att man har dagliga retrospektiv för att ständigt förbättra insatserna kring IVA/Covid-19.
Citera
2020-04-12, 14:32
Medlem
Citat:
Nej, det handlar nog mer om total förvåning. Det är nästan så att man får kortslutning i huvudet. Jag är en av de som trodde Sverige var helt kört och att Tegnell skulle driva oss mot fördärvet.

Nu när raka motsatsen visar sig så är det nästan svårt att svälja det. Det erkänner jag.
Jag skulle lägga utfallet mera i händerna på att effekten av viruset visade sig vara mycket lindrigare i Sverige än vad man kunde ha förväntat sig baserat på tidigare infekterade länder.
FHM spelade på rött och hade turen att bollen stannade på rött.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
12 nya dödsfall.

Vi är helt klart på bättringsväg. Detta trots fullpackade bussar, tåg, restauranger, krogar och en allmänt nonchalant och slapphänt attityd / hantering av covid-19.

Det går ju riktigt bra för Sverige. Varför vet jag inte.

För att du inte förstår att de inte rapporterar in under helgen. Nästan varje måndag och tisdag så är det väldigt stor ökning jämfört med andra dagar och det är för att folk inte rapporterar in på helgen i samma utsträckning eller så tar inte Socialstyrelsen mot information då. Det är ju ändå helg och många statliga myndigheter har stängt. Det kommer inte vara speciellt många idag eller imorgon heller då det fortfarande är stängt.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag skulle gissa att svenska intensivvårdspatienter är yngre. Sen undrar jag hur många intensivvårdspatienter som ligger i respirator och hur många som bara får syrgas?

Sen tycker jag också att det är bedrövliga att gamla multisjuka inte får bästa palliativa vården.
Medianåldern verkar ligga på 61 år:
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Så, det är rätt ungt. Men en hel del har grundsjukdomar.

Det sista du skriver är sant. Det var en hemsk artikel om en 80-åring som dog ensam på sitt rum på äldreboendet - personalen hade inte vågat gå in till henne (https://www.expressen.se/gt/birgit-80-dog-fick-covid-19-pa-boende/)

Det är det vi bör dömas efter när detta är över - hur fruktansvärt vi behandlade de mest utsatta, de äldre i allt detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det finns en eftersläpning samt underapportering under påsken då få administratörer jobbar. Det är i sig inget konstigt och ingen konspiration, mest svårt att följa utvecklingen ordentligt.
Dessa konstanta troll som bosatt sig i tråden påstår samma skit varje helg. Sedan börjar de tala om "eftersläpning" från helgen som anledning för höga siffror på måndag och tisdag. Motsäger sig själva redan dagen efter, helg efter helg. Ganska fantastiskt ändå.

Som du ser börjar deras skift nu, med sina smilies och jubel. Corona är över för att vi har underrapporterade siffror 5:e helgen i rad! Tillbaka till arbetet alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in