2020-04-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlDeMumma
Tack för svar, jag fattar ju egentligen att det är dumt men morsan går ju till jobbet dagligen och träffar massor med barn och andra vuxna i en inomhus miljö? Det borde ju vara en större riskfaktor än ett födelsedagsfirande utomhus..? Jag kanske borde upplysa dem om detta idiotiska upplägg? Morsan får börja sova i jordkällaren.

Hoppas ni ändå hade ett bra födelsedagsfirande för din far.

Ja jag tycker de ska vara extra försiktiga nu en tid. Om de måste bo ihop så minimum separata sovrum och badrum och hålla avstånd 2 m.
Citera
2020-04-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recomecar
Hej,

Vill börja med att säga Tack! för att du gör detta och jag hoppas du orkar fortsätta.

Jag vet inte om denna fråga hamnar rätt här. Ber om ursäkt i sådant fall.

Lite bakgrund,

Jag bor med mina 3 barn (2 skolbarn och en 19 åring). I huset har jag byggt sektioner då ena barnet har astma. Sektioner menar jag med hallen är 1 som är avskärmat, 2 från barnets (astma) sovrum till resterande lägenhet, 3 ena toaletten som bara detta barn använder. Inga ytterkläder utanför hallen även det man har haft på sig ute (byter om direkt). Sen det vanliga tvätta händer mm
Började m detta i februari.

Min fråga gäller en äldre släkting 80 år som bor mitt i stor stan, har haft hjärtinfarkt och cancer . För 3 månader sedan gjordes även en ballongsprängning. Och är rökare....
Denna släkting kan inte bo själv längre och är helt ensam.
Går det att denna bor här hos oss?
Vad skulle jag behöva göra i hemmet då?

Hoppas på svar.

Må så gott.

Mvh

Hej, tack!

Förstår din svåra situation. Du har verkligen försökt tänka igenom lösningar.
Mitt enkla svar är ändå tyvärr nej. Jag tycker risken är för stor.
Hemtjänst med många olika hemtjänstpersonal tycker jag också är för stor risk.
Hoppas du kan lösa detta ändå.

Må så gott
Citera
2020-04-12, 13:49
Medlem
Finns det verkligen ingen moderator i detta forum som kan radera alla kommentarer som är OT? Annars kommer detta bli en allmän corona diskutions tråd

OT: TS, tror du att människor kan bli immuna mot detta virus?
Citera
2020-04-12, 13:59
Medlem
Vill göra en väldigt förenklad bild så att alla lättare kan förstå munskydd och SARS CoV-2.
Det är lätt när man ser de tjusiga datoranimerade bilderna av SARS CoV-2 att tro att viruset är stort men kom ihåg att viruset är otroligt litet. Det syns inte i ett vanligt ljusmikroskop.

Tänk dig att du står bakom ett nät gjort av basketkorgnät (munskyddet). Tänk er att x antal tusen buspojkar står med ärtrör och skjuter x antal tusen ärtor på er (hostning). De flesta ärtor (virus) kommer träffa er. Det blir då en falsk trygghet att ha nätet. Förstår ni?

Den andra viktiga saken i liknelsen. Tänk er att buspojkarnas ärtrör bara har en räckvid på 2 m. Då är det lättare att förstå att det viktiga är att hålla distansen!

Detta är en ytterst förenklad liknelse. Hoppas den hjälper till.
Citera
2020-04-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Finns det verkligen ingen moderator i detta forum som kan radera alla kommentarer som är OT? Annars kommer detta bli en allmän corona diskutions tråd

OT: TS, tror du att människor kan bli immuna mot detta virus?

Ja det undrar jag också.

Ja, jag tror att majoriteten som får covid-19 kommer få en immunitet. Hur lång den blir vet vi inte idag.
Citera
2020-04-12, 14:15
Medlem
Vill göra ett förtydligande.

Jag har svarat tidigare på frågor om smågodis, mat och smittorisk.

Nu när såpass många 5-10% (enligt FHM) verkar bära på viruset i Stockholm så ändrar jag mig angående smågodis. Jag skulle idag själv avstå från att plocka ihop smågodis även om risken fortfarande är liten.

Det gäller även frukt ex äpplen och dyligt som andra kan ha hostat/nyst/pillat på innan.
Det finns även en liten risk här precis som för smågodis.

Loggar ut.

Ha en fortsatt bra Påsk och var rädda om er och varandra!
Citera
2020-04-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Ventilen öppnas bara vid utandning och det ser jag med egna ögon. Vissa tillverkare är mer pålitliga än andra och det skiljer sig en del i pris.
99-procentigt skydd om masken sitter korrekt.

Jo, den skyddar dig men inte andra.
Citera
2020-04-12, 18:07
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Jo, den skyddar dig men inte andra.

Nu när du säger det... Det tänkte inte jag på.
Det är skillnad på munskydd och andningsskydd.
Jag andas inte in partiklar, den släpper ut min luft.

Edit: Men filtret gör ju jobbet för en arbetsdags så det är engångsartiklar.
Citera
2020-04-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Vill göra en väldigt förenklad bild så att alla lättare kan förstå munskydd och SARS CoV-2.
Det är lätt när man ser de tjusiga datoranimerade bilderna av SARS CoV-2 att tro att viruset är stort men kom ihåg att viruset är otroligt litet. Det syns inte i ett vanligt ljusmikroskop.

Tänk dig att du står bakom ett nät gjort av basketkorgnät (munskyddet). Tänk er att x antal tusen buspojkar står med ärtrör och skjuter x antal tusen ärtor på er (hostning). De flesta ärtor (virus) kommer träffa er. Det blir då en falsk trygghet att ha nätet. Förstår ni?

Den andra viktiga saken i liknelsen. Tänk er att buspojkarnas ärtrör bara har en räckvid på 2 m. Då är det lättare att förstå att det viktiga är att hålla distansen!

Detta är en ytterst förenklad liknelse. Hoppas den hjälper till.
Svävar viruset omkring fritt eller bärs det av droplets och kanske även aerosoler?
Mask torde fånga upp droplets och den delen av aerosolerna som är av lite större modell.

https://www.theonlinecitizen.com/2020/03/30/medical-experts-from-china-and-s-korea-stress-importance-of-wearing-masks-during-covid-19-pandemic-c ontrary-to-whos-recommendation/

Jag länkade tidigare till en australisk undersökning från 2008 där de visade på att mask hjälpte mot typ influensa. Visst det är en undersökning och det är svårt att täcka alla aspekter i sådana undersökningar, som de själv sa det behövs förstås fler studier.
Citera
2020-04-14, 12:56
Bannlyst
TS vet inte om du tittar in här igen. Men hoppas du kan svara på två frågor du missat.
(inte mina frågor, men nyfiken på "svar")

Om/när man har symptom och mitt uppe i det, kan man "bättra på" smittan med att nysa i handen och peta i ögat? Alt host rakt ut och andas in ångorna?

Om/när man klarat av covid-19 och är immun, stämmer det att den som sväljer min sperma blir immun då?

/J
Citera
2020-04-14, 13:26
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Om/när man klarat av covid-19 och är immun, stämmer det att den som sväljer min sperma blir immun då?
/J

Ställer du mer seriösa frågor kanske du får svar av TS. Ett vaccin mot ett virus har absolut ingen koppling till sperma överhuvudtaget - vilket jag innerligen hoppas att alla som är byxmyndiga kan lista ut själva...
Citera
2020-04-14, 17:11
Medlem
dialektikers avatar
Vad tycker du personligen om Sveriges strategi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in