2020-04-10, 01:41
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Intressant. Det påminner i så fall om Spanska sjukan, som också orsakade en cytokinstorm och som tog död på patienterna.
Fast då var det främst unga, friska människor som strök med och inte 70+ män med hypertoni som vi ser idag.
Ja, luftvägsvirus ger i sig själva inte mycket symptom. Man blir dålig av immunreaktionen. Det är t ex därför patienter ogillar att få interferon — de känner sig sjuka.

Är inte särskilt insatt i spanskan men influensa är det virus som, normalt, är ännu värre på att få igång immunreaktionen och därför, normalt, är farligare. Influensa, liksom andra virus och många tumörer, kan trigga HLH.

Kan passa på att vräka ur mig min ilska mot FHM:s idiotiska taktik som närmast liknar ornitologi — man beskriver bara vad som händer. Det medför att otaliga känsliga kommer att dö helt i onödan. Det hypotetiska målet är s k flockimmunitet. Vi vet redan att människans immunsystem är oförmöget att upprätthålla minne — immunitet — mot corona liksom även mot övriga luftvägsvirus, med undantaget mässling. Det är därför vi kan smittas och bli förkylda, år efter år, av samma coronastammar. Det fanns fyra humana coronavirus. Nu har vi ett femte, CoV-SARS-2, för det kommer att bli endemiskt, eftersom det sprids lätt och ger ringa symptom bland barn och unga vuxna. Så det är etablerat för alltid. Försvinner inte. Därför borde all möjlig kraft nu ha lagts på att minimera smittspridningen vid sportlovet, med total lockdown, senare intensiv testning och andningsmasker. Notera att ingen av de tre sakerna har införts i Sverige. Så vi får en massdöd i tiotusental, helt i onödan, pga idioti och ideologi.

Eftersom smittan får fäste och blir endemisk när vår onödiga farsot har passerat kommer våra gamla att tvingas fortsätta vara inlåsta till dess att ett vaccin finns. Detta vaccin kommer inte att ge bättre immunitet än själva infektionen — kanske bara några månaders skydd — och måste alltså upprepas tätt och regelbundet. Man får hoppas (och spekulera) att tidigare genomgången smitta eller vaccination innebär mindre risk för dödligt förlopp även om man inte är immun. Det kan teoretiskt sett vara så att de gamla coronavirusen vi redan har också skulle döda äldre om de inte redan sett smittämnena som yngre.

Men ”flockimmuniteten” (som alltså aldrig uppstår vid coronavirus) kan på sin höjd skydda mot epidemi men inte mot endemi och kvarstående livsfara för äldre (män).
Citera
2020-04-10, 06:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Det finns preliminära intressanta resultat där man sett en lägre dödlighet i covid-19 i vissa länder som har ett allmänt vacc program jämfört länder som inte har det. Om det är en slump eller om BCG vaccination kan hjälpa att skydda får vidare forskning visa.

Jag har svara på frågan tidigare men upprepar gärna den
Nej helt säker kan du inte vara. För att du skall bli smittad krävs det att en smittad person hostar/nyser/tar med virus på fingrarna på maten, lösgodiset etc. Viruset är troligen inte infektiöst en längre tid men har du riktig otur att ovanstående händer och du sedan stoppar det i munnen så kan du bli smittad.

Tack, men jag undrar fortfarande hur det kan hamna i mina lungor? Menar du att det överlever magsaften och kommer ut i blodet, fortfarande aktivt, via tarmen? Och tar sig till lungorna genom blodomloppet? Eller kommer det ner i luftstrupen genom svalget?

(Jag skriver "jag", men själv är jag en försiktig general och skulle aldrig ta några risker alls. Men det är alltid intressant med fakta.)
Citera
2020-04-10, 06:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Ja, luftvägsvirus ger i sig själva inte mycket symptom. Man blir dålig av immunreaktionen. Det är t ex därför patienter ogillar att få interferon — de känner sig sjuka.

Är inte särskilt insatt i spanskan men influensa är det virus som, normalt, är ännu värre på att få igång immunreaktionen och därför, normalt, är farligare. Influensa, liksom andra virus och många tumörer, kan trigga HLH.

Kan passa på att vräka ur mig min ilska mot FHM:s idiotiska taktik som närmast liknar ornitologi — man beskriver bara vad som händer. Det medför att otaliga känsliga kommer att dö helt i onödan. Det hypotetiska målet är s k flockimmunitet. Vi vet redan att människans immunsystem är oförmöget att upprätthålla minne — immunitet — mot corona liksom även mot övriga luftvägsvirus, med undantaget mässling. Det är därför vi kan smittas och bli förkylda, år efter år, av samma coronastammar. Det fanns fyra humana coronavirus. Nu har vi ett femte, CoV-SARS-2, för det kommer att bli endemiskt, eftersom det sprids lätt och ger ringa symptom bland barn och unga vuxna. Så det är etablerat för alltid. Försvinner inte. Därför borde all möjlig kraft nu ha lagts på att minimera smittspridningen vid sportlovet, med total lockdown, senare intensiv testning och andningsmasker. Notera att ingen av de tre sakerna har införts i Sverige. Så vi får en massdöd i tiotusental, helt i onödan, pga idioti och ideologi.

Eftersom smittan får fäste och blir endemisk när vår onödiga farsot har passerat kommer våra gamla att tvingas fortsätta vara inlåsta till dess att ett vaccin finns. Detta vaccin kommer inte att ge bättre immunitet än själva infektionen — kanske bara några månaders skydd — och måste alltså upprepas tätt och regelbundet. Man får hoppas (och spekulera) att tidigare genomgången smitta eller vaccination innebär mindre risk för dödligt förlopp även om man inte är immun. Det kan teoretiskt sett vara så att de gamla coronavirusen vi redan har också skulle döda äldre om de inte redan sett smittämnena som yngre.

Men ”flockimmuniteten” (som alltså aldrig uppstår vid coronavirus) kan på sin höjd skydda mot epidemi men inte mot endemi och kvarstående livsfara för äldre (män).

Om det du skriver är sant, är det väldigt illa. I så fall måste ju alla som är över... låt oss säga 50, eller har andra riskfaktorer, springa på VC och vaccinera sig tre gånger om året, resten av livet... Så jag hoppas att det inte är sant.
Citera
2020-04-10, 06:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diya
Varför delar man inte ut masker. Kirurg dito till dom som behöver skyddas... eller låser in dom. Som i kina.

Jo, de skulle ju kunna ha maskerna när de går ut. Men boende på äldreboenden, eller de äldre som bor hemma med mycket stöd av hemtjänst, kan naturligtvis inte ha på sig maskerna hela tiden - de är för tunga att andas i. Och någon måste komma med mat, någon måste ta upp dem ur sängen, byta kläder på dem, lägga dem, duscha dem... Förr eller senare kommer det en vårdpersonal som är smittad, till dem.
Citera
2020-04-10, 10:23
Medlem
En kanske banal fråga, men varför använder sjukvårdspersonal visir och inte tex googles istället?
Kan man smittas via ögonen? Eller är visiren bara till för att minska på risken att få en patients nysning rätt i ansiktet? Som då borde skyddas av masken...eller?

Känns ju som att det borde finnas en stor risk att få in viruset innanför visiret om du befinner bland många smittade i samma rum. Visst, det är inte luftburet, men en aerosol förflyttar sig väldigt långt inomhus pga luftflöden tex från element och dyligt.
Citera
2020-04-10, 10:33
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om det du skriver är sant, är det väldigt illa. I så fall måste ju alla som är över... låt oss säga 50, eller har andra riskfaktorer, springa på VC och vaccinera sig tre gånger om året, resten av livet... Så jag hoppas att det inte är sant.
Det är tyvärr sant och du har uppfattat rätt. Det här viruset försvinner inte, utan blir endemiskt bland barn. Ett virus enda selektiva process är transmission till nästa individ(er), vilket det lyckas utmärkt med (70 av 100 människor blev smittade på en fest, se DN i dag). Det finns inget selektionstryck för viruset att minska virulensen eftersom barn inte blir sjukare av detta än av de fyra andra coronavirusen.
Citera
2020-04-10, 12:17
Medlem
Jofs avatar
Märkligt. Man ställer frågor till TS virologen. Och andra svarar ogenerat.
Varför?
Kanske dom drömmer om att vara virolog också och nu får vara det på låtsas?
Kanske dom tycker dom sig ha samma kunskap som en virolog och därför lika gärna kan svara?
Kanske ser dom tråden som en tråd där alla kan svara alla. Och att TS bara är en sorts inledare och att det är en diskussionstråd?

Besvärligt för oss som hoppats få svar från just TS. Märker ex v att min frågan drunknat efter att en valfri besserwisser spånat runt min fråga. Och att jag inte får svar av TS. (ja, det kan ha andra orsaker också).

TS får f.ö. finna sig i att hånas av såna besserwissrar. Som ibland tar över tråden.
Citera
2020-04-10, 13:03
Medlem
Hej,

Vill börja med att säga Tack! för att du gör detta och jag hoppas du orkar fortsätta.

Jag vet inte om denna fråga hamnar rätt här. Ber om ursäkt i sådant fall.

Lite bakgrund,

Jag bor med mina 3 barn (2 skolbarn och en 19 åring). I huset har jag byggt sektioner då ena barnet har astma. Sektioner menar jag med hallen är 1 som är avskärmat, 2 från barnets (astma) sovrum till resterande lägenhet, 3 ena toaletten som bara detta barn använder. Inga ytterkläder utanför hallen även det man har haft på sig ute (byter om direkt). Sen det vanliga tvätta händer mm
Började m detta i februari.

Min fråga gäller en äldre släkting 80 år som bor mitt i stor stan, har haft hjärtinfarkt och cancer . För 3 månader sedan gjordes även en ballongsprängning. Och är rökare....
Denna släkting kan inte bo själv längre och är helt ensam.
Går det att denna bor här hos oss?
Vad skulle jag behöva göra i hemmet då?

Hoppas på svar.

Må så gott.

Mvh
Citera
2020-04-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
En kanske banal fråga, men varför använder sjukvårdspersonal visir och inte tex googles istället?
Kan man smittas via ögonen? Eller är visiren bara till för att minska på risken att få en patients nysning rätt i ansiktet? Som då borde skyddas av masken...eller?

Känns ju som att det borde finnas en stor risk att få in viruset innanför visiret om du befinner bland många smittade i samma rum. Visst, det är inte luftburet, men en aerosol förflyttar sig väldigt långt inomhus pga luftflöden tex från element och dyligt.
I mun näsa och ögon är där slemhinnor där viruset kan ta sig in.
Citera
2020-04-10, 15:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
I mun näsa och ögon är där slemhinnor där viruset kan ta sig in.

Ja, men hur tar det sig till lungorna sedan? Reser det dit med blodet?

I så fall skulle det även vara farligt att få in det i ändtarmen, urinröret eller slidan.
Citera
2020-04-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men hur tar det sig till lungorna sedan? Reser det dit med blodet?

I så fall skulle det även vara farligt att få in det i ändtarmen, urinröret eller slidan.
Hur det "reser" vet jag inte, men det övriga du nämner är nog även de riskområden, men de är vanligen inte öppet exponerade.
Citera
2020-04-10, 15:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Hur det "reser" vet jag inte, men det övriga du nämner är nog även de riskområden, men de är vanligen inte öppet exponerade.

Skulle kunna hända i simhallen t.ex..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in