2020-04-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Info från en läkare på intensiven på sjukhuset där jag jobbar. Kan ju iof inte gå i god för att hans siffror stämmer. Men fakta är ju iaf att det är väldigt tufft att ligga i respirator även för en helt frisk ung person

Kan verkligen tänka mig att det är bland det värsta kroppen kan utsättas för.
Men visst trycker man in näring / energi i människan?
Citera
2020-04-12, 13:20
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, men då kan man ju även säga att det inte finns något vidare stöd för att skolstängningar skulle vara effektiva.

Det finns inget stöd för att man kommer dö om man får månen i huvet heller, det finns nämligen inga studier som studerat vad som händer med människor som får månar i huvudet. Det är ett antagande bara. För att göra sådana antaganden måste man ha logikcenter i hjärnan.
Citera
2020-04-12, 13:21
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Här är nyheten i nyare "print" Reuters, Apr 11, 2020
South Korea reports 91 'recovered' COVID-19 patients tested positive again

South Korean health officials said it remains unclear what is behind the trend, with epidemiological investigations still underway.

The South Korean figure had risen from 51 such cases on Monday.
https://www.japantimes.co.jp/news/2020/04/11/world/south-korea-91-recovered-coronavirus-patients-tested-positive/
Ok tack så mycket!
Citera
2020-04-12, 13:22
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Ja, det är ett aggressivt och hemskt virus. Men det är inte jordens undergång. Det är inte det. Det dog över 2000 människor i Sverige för något år sedan i en influensa. Jag vet att det var över längre tid, jag vet att det inte krävdes några nedständingar av länder då.

Men vi behöver inte göra pandemin värre än vad den är. Jag tror på att göra det som känns rätt inom sig själv. Att då suttit och kallat folk för fittmongon, att avrätta myndigheter på Sergels torg och annat sjukt - det kan bara inte kännas bra i magen efter pandemin. Skaffa lite ryggrad ni som är otrevliga och alarmerar i affekt. Finn en mening, gör GMU. Gör något annat.
Vadå värre än den är. Pandemin är redan värre än värst..
Folk är som de är och de som tycker att de säger saker på ett intelligent sätt är inte bättre än de som skriker fittmongo, idiot, häng dem i lykstolpen.
Det är värre att säga. Det är " bara" niohundra som har dött i Sverige era idioter= alarmister och domedagsprofeter.
Svensken beter sig som en skit mot varandra.

Skaffa dig en ryggrad och se saker som det är.
En pandemi med över hundratusen döda människor.
Handlar mest om dem inte inbillat intelligenta fjantar eller folk som skriker fittmongo.
Citera
2020-04-12, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Flockimmunitet mot det här viruset lär inte bli effektivt. Så många framförallt yngre utvecklar inte antikroppar. Dessutom är dödligheten och de svåra komplikationerna på tok för många. Känns lite som att försöka skapa flockimmunitet mot HIV eller Malaria. Det är ingen bra id'e. Ingen bra strategi.

Har du verkligen hunnit göra en studie på detta i någon vidare skala? Grattis, du är först i världen. Vart publicerar du din rapport någonstans?
Citera
2020-04-12, 13:23
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
”Influensaepidemier förekommer varje vinter då 5–15 procent av de vuxna och 20–30 procent av barnen insjuknar.”

Källa:

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar/sjukdomar-och-mikrober/virussjukdomar/influensa

En vanlig influensa har snarare ett R-värde närmare 1.5 (kan vara ännu lägre). Vilket innebär:

1-1/1.5=33% smittade

Stämmer ganska bra med andra ord.

Tomte. Du måste ha statliga pengar, ingen är så kassa som statliga som får pengar från himlen. Du arguementerar ju för min ståndpunkt.

Om varje år det blir 33% sjuka i influensan, hur lång tid tar det innan alla har haft det? På 3 år har alla haft influensan på med ett värde 1.1-1,5. Det är ju inte så att influensan muterar så mycket från år till år. Många är ju immuna i 20 år. Detta är för ett virus med 1,5 säger du. Corona med 2,7 kommer smälla till och på två år har hela befolkningen haft det. Högar med döda gamla.

Vidare. Ju fler som får viruset, ju större sannolikhet att det muterar och vi får olika stammar. Detta gör att för varje ny smittad, så minskar möjligheten att kunna dräpa viruset med vaccin.

Du har fortfarande inte förklarat din lögn att vi saknar alternativ till vår strategi. Jag förstår detta.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kanske har postats förut:

https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/sa-manga-dog-i-mars-jamfort-med-tidigare-ar/

"Trots att förändringen i antalet dödsfall i Sverige i mars jämfört med tidigare år inte är dramatisk finns det saker som sticker ut."

SÅ hur kan det komma sig att det inte är dramatiskt fler som har dött nu i mars mot förra året nu när coronan härjar ?

Svaret är mycket enkelt, och även nått som jag har sagt hela tiden här inne. Dom som Dör av Corona skulle med stor sannolikhet även dött av den vanliga influensan!

Visst, dödligheten är en aning högre för Corona, men det är ingen pest som sveper fram och vi kommer INTE få 400 000 döda enbart i Sverige som vissa hävdar, eller att antal döda ska bli ett Estonia om dagen.

Smaka på det alla alarmister och låtsas doktorer/forskare.

Du har inte nog med data för att kunna dra den slutsatsen så det är inget annat än en gissning. Kanske du också är en "låtsasforskare"?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Har du läst artikeln i Lancet? Jag har bara ögnat igenom den men uppfattade inte att den visar att skolstängningar under lockdown skulle ha så begränsad effekt. Om du har studerat texten mer ingående får du gärna rätta mig.

Vad artikelförfattarna däremot hävdar med emfas är att man bör överväga andra former av social distansering i skolan än bara stängningar. Inget av detta har mig veterligen genomförts i stor skala inom svensk skola eller förskola.
Jag citerade faktiskt ur artikeln när jag skrev att

Recent modelling studies of COVID-19 predict that school closures alone would prevent only 2–4% of deaths

Men, nej, jag har inte läst hela än.
Citera
2020-04-12, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Det är väl till största delen de äldre som monterat ner det här landet. 60-talet till 90-talet är ju mestadels år av misskötsel blandat med misslyckade satsningar.

OK !! Nu förstår jag ! Är det kanske därför regeringen vill bli av med nu?
Bra Sverige
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Detta har postats förut. Och skillnaden mot föregående år är dramatisk:

Nästan en fördubbling av dödsfallen!

Och nu har spridningen börjat ta fart i övriga Sverige, enligt Anders Tegnell.

Att mäta en månad är ett alldeles för kort tidsintervall. Det måste mäts över hela året för att se om det finns överdödlighet.

Det man då tittar på är om det dött fler över året och hur det ser ut för andra dödsorsaker. Till skillnad från vissa i den här tråden inser de flesta att det sannolikt är fler redan sjuka och svaga med kort återstående förväntad levnad som dör i covid-19, inte andra som skulle levt ett långt liv.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-12 kl. 13:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här med att "platta kuran" , låta folket bli smittade i "lagom" takt tror jag är ett felgrepp. Det finns nämligen ingen takt som är lagom mot detta virus, speciellt inte i Sverige med sin låga vårdkapacitet. Taket nås i vården nästa vecka med bara något fåtal procent smittade av hela populationen. Det kommer ta åratal, men i praktiken kommer det förstås gå överstyr
Det går inte bromsa och detsljstyra innan det redan är för sent.

Hade nog hellre sett total lockdown i 4-6 /veckor. Försöka rida ut stormen till vi har vaccin och/eller effektiva läkemedel. USA stänger skolorna till hösten men i Sverige låtsas vi som ingenting. Undrar hur det här kommer sluta. Det är lätt att bli orolig.

Äntligen någon som fattar.
För att vår strategi ska funka måste vi hålla på i åratal
Citera
2020-04-12, 13:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag undrar lite om det här med antikroppar. Antag att jag hade mässlingen som barn och utvecklade livslång immunitet. Har jag alltid en massa antikroppar mot mässlingsviruset cirkulerande i blodet? Eller dyker de upp bara när de behövs, det vill säga om jag skulle utsättas för ett mässling virus igen? Kroppen har som jag förstått det även minnesceller som lagrat informationen om detta virus. Borde inte halten antikroppar i blodet variera med hur mycket som behövs för stunden?

Jag undrar naturligtvis eftersom man kan dra en parallell till covid-19.

Är ingen expert men det handlar om olika virus och immunitet varar olika länge. Vi blir inte immuna mot förkylningsvirus eller vinterkräksjukan. Vi kan få det hur många gånger som helst tyvärr. Hur det är med covid 19 lär vi oss hela tiden mer om. I de studier som finns verkar det inte alltför lovande. Utvecklas vaccin kan det mycket väl bli så att man får "fylla på" kanske varje år. Ungerför som för TBE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in