2020-04-12, 13:04
Medlem
Hur stor andel immuna tror ni att det finns i Stockholm och Sverige?
Folk här i Stockholm var ju bra ignoranta när viruset tog fart så jag tror att många hann bli smittade. Det är min förhoppning i alla fall. Ju fler desto bättre, i frågan om flockimmunitet.

Jag skulle bli smått förkrossad om det rörde sig om 5-10%. Då har vi en helvetes lång väg kvar.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ja, Sverige test är ingen rolig upplevelse kan jag lova.

Jag har vänner i Moskva och det stämmer inte enligt dom.

Till och med statskontrollerade media skriver ju om det. Ska vi börja kalla dig Bagdad-Profizzorn?
https://www.rt.com/russia/485585-ambulances-traffic-jam-moscow-coronavirus/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Av de fall som har avslutats och bokförts så har 70% avlidit.

Jag vet vet jag bad dig att studera siffrorna - det var för mycket begärt.

Inte mycket att studera. Speciellt när det är ofullständiga siffror. Vad menar du att man kan få fram av det?
Citera
2020-04-12, 13:05
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Läste just ett snyftreportage om ett judiskt äldreboende i Stockholm. De har lyckats få in smittan trots att de själva införde ett besöksförbud innan regeringen beslutade om det. De som har dött beskrivs som mycket gamla och sköra med flera underliggande sjukdomar. När de skriver reportaget ska de begrava en som var 94. Var det verkligen ”synd” om henne? Var det ”orättvist” att hon dog nu? Skulle vi ha offrat allt, framförallt ungas framtid för att kunna hålla henne vid liv ett halvår till? För det tycker jag är orättvist, att man skapar en ekonomisk misär som framförallt kommer att drabba unga för att vi har fått för oss att vi måste hålla multisjuka 94-åringar vid liv.

Det måste finnas bättre sätt att avsluta sitt liv än i corona. En vacker dag är det du som ligger där. I min religion är de gamla heliga och skall skyddas och ges bästa möjliga sista tid här i livet.

Det ekonomiska argumentet biter inte alls på mig. Jag ger mig den på att Nya Zeeland kommer ha en bättre ekonomi än vår, trots att de gjorde en lockdown medan vi gjorde "allt" för ekonomin.

Vi är bara veka och bortskämda.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Det kan vara kört för flockimmuniteten? men vad betyder det i förlängningen?

51 recovered coronavirus patients test positive again in South Korea April 7, 2020

At least 51 patients diagnosed as having fully recovered from the coronavirus in South Korea have tested positive a second time after leaving quarantine, according to officials.

The patients from Daegu all tested positive in a “relatively short time” after they were given the all-clear from their initial infections, the Korea Centers for Disease Control and Prevention (KCDC) said, according to the government-funded Yonhap News Agency.

KÄLLA.Nypost.(Se länk)
https://nypost.com/2020/04/07/51-recovered-coronavirus-patients-test-positive-again-in-south-korea/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag vet åtminstone en 93-åring som överlevt covid19 med lunginflammation och ventilator.
Om fler fick chansen skulle fler överleva.
Den mannen var inte svensk, i Sverige skulle han fått en morfinspruta som försvagat honom ytterligare och snabbat pä döden.

Det är detta jag hatar med Sverige. Dom här etiska riktlinjerna är bara ett sätt att försvara utsorteringen, man förstår inte att livsviljan hos en 85-åring kan vara oerhört stark. Den som är trött på livet är inte stark, den som verkligen vill leva och har rika intressen som gör varje dag till ett äventyr, han är värd en bra behandling. Sverige blir mer och mer avskyvärt för varje dag. Det är sorgligt.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Till och med statskontrollerade media skriver ju om det. Ska vi börja kalla dig Bagdad-Profizzorn?
https://www.rt.com/russia/485585-ambulances-traffic-jam-moscow-coronavirus/

Mina bekanta har inte sett det med egna ögon..
Hemskt..
Citera
2020-04-12, 13:07
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det du kallar "pajassida" är The Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) is an independent global health research center at the University of Washington.

Så de har mer dignitet än Sveriges FHM som Verkligen har en agenda av att dölja data för innevånarna.
Så du menar att ingen dog 28e mars ?
Bara 15st dog 4e April ?
Nä just det, det stämmer inte alls, hur kan man göra seriösa analyser på felaktig data ? svar, det går inte. Pajassida.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
The Guardian har redan redigerat artikeln ett par gånger eftersom den från början inte speglade slutsatserna i studien korrekt. Den är dock fortfarande något missledande. Professor Russell Viner, som ledde studien, har nämligen redan gått ut och dementerat att de skulle ha kommit fram till att skolstängningar inte har någon effekt.

https://www.lbc.co.uk/radio/presenters/nick-ferrari/coronavirus-closing-schools-is-unnecessary/

Recent modelling studies of COVID-19 predict that school closures alone would prevent only 2–4% of deaths

https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30095-X/fulltext

Man kan naturligtvis tycka det är mer än nog för att motivera en nedstängning, men det är inte direkt så att folk "dör som flugor" som en del här vill uttrycka det bara för att skolorna hålls öppna.

Dessutom ska man komma ihåg att i UK kan barn börja skolan när de är 3 år. I Sverige har gymnasiet stängt, barn börjar skolan vid högre ålder, och många hålls nu hemma för minsta förkylning så klasserna är mindre än normalt. Därför kan man nog anta att det är betydligt mindre än de 2-4 % som anges ovan som gäller med nuvarande svenska förhållanden.

Man kan dessutom misstänka att han hade pressen på sig att motivera den pågående skolstängningen i UK för att inte folk skulle börja protestera och misstro gällande regler.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Nu gissar du. Det är inget obekräftat rykte.
Här är ett utdrag ur "preprinten" till en Kinesisk studie som pekar på att immunitet efter en Covid-19 infektion inte är ett självklart antagande.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.30.20047365v1.full.pdf

Neutralizing antibody responses to SARS-CoV-2 in a COVID-19 recovered patient cohort and their implications

"Discussion
Spread of the COVID-19 global pandemic highlights the urgent need to develop effective treatments or vaccines against SARS-CoV-2 infection. NAbs have been considered as an effective drug to treat or prevent virus infection. Here we evaluated the level of NAbs in recovered patients of COVID-19 by using a PsVs neutralization assay, which has been extensively used for the evaluation of NAbs for many highly pathogenic viruses, including Ebola, 13 highly pathogenic influenza virus, 14,15 SARS-
CoV, 16 and MERS-CoV. 17 The PsVs neutralization assay was also used for the evaluation of NAbs for SARS-CoV-2 in some recent reports, 11,18,19 generating consistent results compared with traditional plaque reduction neutralization assay. 18

We found that most COVID-19 patients developed SARS-CoV-2-specific NAbs at the convalescent phase of infection. The titers of NAbs reached their peak at 10 to 15 days after disease onset and remained stable thereafter in patients. Antibodies targeting on different domains of S protein, including S1, RBD and S2, may all contribute to the neutralization.
Conserved epitopes may exist between SARS-CoV-2 and SARS-CoV since they share 77.2% identical amino acids in their spike proteins.

Few reports have demonstrated that SARS-CoV-specific monoclonal NAbs could cross-neutralize SARS-CoV-2 PsV infection, 3,11,18 Even though plasma from COVID-19 patients showed cross-binding to SARS-Cov, they did not neutralize SARS-CoV, indicating that the antigenicity of SARS-CoV-2 is different from that of SARS-CoV. Evidence deduced from this study only suggested that cross-neutralizing antibodies targeted the conserved epitopes of SARS-CoV and SARS-CoV-2 may not be easily elicited during the infection of COVID-19, making this a potential line of advanced study. It is also noteworthy that the levels of NAbs in patients were variable.

About 30% of patients failed to develop high titers of NAbs after COVID-19 infection. However, the disease duration of these patients compared to others was similar. Notably, there were ten recovered patients whose NAb titers were very low, under the detectable level of this study (ID50: <40), suggesting that other immune responses, including T cells or cytokines, may contribute to the recovery of these patients. Whether these patients were at high risk of rebound or reinfection should be explored in further studies. On the other hand, two patients had very high titer of NAbs, which were over ID50: 15989 and 21567 respectively, but did not show any antibody-related adverse reactions.

The NAbs titers in patients were also observed to be correlated with the age of the patients. Elderly patients had significantly higher titers of NAbs than younger patients. Age has been reported as an important predictor of adverse disease outcome after infection with coronavirus, including SARS-CoV 20 , MERS-CoV 21 and SARS-CoV2 12. Previous studies in SARS-CoV-infected macaques revealed that aged macaques induced elevated innate immune response, resulting in more severe pathology than young adult macaques 22.

The elderly patients in this cohort also had higher blood CRP level and lower lymphocyte counts at the time of admission, indicating the induction of stronger innate immune response than younger patients. High level of NAbs may be a result of strong immune response in these elderly patients. Whether the high level of NAbs protect these patients from progression into severe and critical conditions is worthy of comprehensive evaluation. Further study of the immunological characteristics of COVID-19 patients may reveal key determinants in the generation of NAbs and effective cell-mediated immune responses, which is important for the development of an effective vaccine against SARS-CoV-2 virus.

This study is preliminary and has several limitations. First, viral RNA was not detectable in patients’ blood. Owing to the lack of respiratory specimens, informationabout the kinetics of viral loads was not available. Second, patients in severe and critical condition were excluded from the study because they received passive antibody treatment before sample collection. Thus, we were not able to directly evaluate the effect of NAbs on virus clearance or disease progression of COVID-19 patients in this study. A further comprehensive study should be made to address the question.

To the best of our knowledge, this is the first report about NAbs drawn from the plasma of a COVID-19 recovered patient cohort, potentially providing useful information for passive antibody therapy and vaccine development against SARS-CoV-2 virus. The highly variable levels of NAbs in the patients of COVID-19 indicated that convalescent plasma and serum from recovered donors should be titrated before use in passive antibody therapy, an easy task that can be performed using the PsV neutralization assay. Correlation of NAbs titers with the age, lymphocyte counts and blood CRP levels ofpatients also lays the groundwork for further study to explore the mechanism of NAbs development in COVID-19 patients"
Tack för ett grymt inlägg, väldigt intressant och nu rapporteras det från nästan alla håll i världen om detta.
Citera
2020-04-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
De etiska riktlinjerna talar om att man ska gå efter biologisk ålder.

Du måste dock vara medveten om att intensivvård är en oerhörd påfrestning för en människa och riskerna för komplikationer är stora. Det finns dessutom ingen behandling, utan allt bygger på att kroppen själv ska bekämpa viruset.

Få klarar det. Resultaten (i de små studier som börjar komma fram) för de som blir så sjuka att de hamnar i respirator är riktigt dåliga. Runt 2/3 dör.
https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/04/02/826105278/ventilators-are-no-panacea-for-critically-ill-covid-19-patients?t=1586551010539&fbclid=IwAR1nUFG3CDslJC5g Joa6Sgzx5fpDOTiHBCXvPm7GlVX5O12YpiQiNlAnvZc&t=1586 620809283

Man kan ju dock påpeka att kritiken man kan ha mot att äldre inte får vård, inte bara handlar om IVA-plats. Professorn i äldrevård som talade ut i Aftonbladet häromdagen var inne på resonemanget att en del äldre kan ju klara sig bara de får någon vård alls, istället för att sitta på ett äldreboende och inte ens få tas in till vården.

Tycker bara att man kan nyansera lite här. Jag tror det är väldigt få som vill tvinga på en 90-åring i väldigt dåligt skick flera veckors IVA-vård bara för att.

Men att vi som samhälle ska köra triage innan folk kommit in till sjukhusen ens, dvs. riskera att "generellt" säga att 70+ , de får bli kvar på äldreboendena eller hemma... Så att de som är 70+ med Corona kanske riskerar att i princip bli utan vård, eller ens individuella bedömningar från läkare..

Det känns väldigt fel etiskt och moraliskt sett för många tror jag. För många av dessa äldre har nog en hyfsat god överlevnadschans med vård. Åtminstone är det så jag ser det, och så jag även uppfattar mångas oro när man pratar om att "äldre får inte vård".

Var ingen kritik just emot dig men allmänt bara för att nyansera debatten lite, kring vård till de äldre som har covid-19.
Citera
2020-04-12, 13:08
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
De etiska riktlinjerna talar om att man ska gå efter biologisk ålder.

Du måste dock vara medveten om att intensivvård är en oerhörd påfrestning för en människa och riskerna för komplikationer är stora. Det finns dessutom ingen behandling, utan allt bygger på att kroppen själv ska bekämpa viruset.

Få klarar det. Resultaten (i de små studier som börjar komma fram) för de som blir så sjuka att de hamnar i respirator är riktigt dåliga. Runt 2/3 dör.
https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/04/02/826105278/ventilators-are-no-panacea-for-critically-ill-covid-19-patients?t=1586551010539&fbclid=IwAR1nUFG3CDslJC5g Joa6Sgzx5fpDOTiHBCXvPm7GlVX5O12YpiQiNlAnvZc&t=1586 620809283

Det här var en läsvärd studie. Respiratorer har dåligt effekt på Covid 19 jämfört med vanlig lunginflammation. Därför att det inte finns någon fungerande medicin mot Covid 19 och lungorna är ofta mer skadade än vid vanlig lunginflammation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in