2020-04-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodaestereo
Och här så stänger inte ens restauranger eller köpcenter. Prioriteten med denna strategi som Sverige gör är bort i från tydligt nu. Finns det ens något studie/bevis som talar att flock immunitet / russian roulette är ett bättre strategi än ett totalt eller partiellt.
Har vi inte råd till lockdown ? Eller försöker regeringen säkra så många röster som möjligt till nästa val?
Dom använder den vanliga icke strategin att låta skeppet segla för vinden utan att någon står vid rodret.
Det har fungerat tidigare för att få makten och det fungerar igen, titta på opinionsmätningarna.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Nästa pandemi kommer förmodligen dröja några generationer.

Jag trodde verkligen att Sverige skulle varit mer förberedda på detta och jag förväntade mig att vår statistik skulle vara i världsklass jämfört med Kina som fullkomligt uppenbart mörkare eller fuskade med datan.

Men det uteblev totalt och efter den här krisen är över kommer jag att flytta ut från Sverige för gott.

Du nämner något som Regeringen inte fattat el. skiter i.
Braindrain kommer slå spiken i Svenska kistan. Jag kommer med 100% säkerhet åka och aldrig komma tillbaka igen.
Och 10 000 tals andra kommer göra samma sak. Det är inte värt att åka tillbaka till S. längre.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Hur är det då?
Det är så att patienter med goda chanser att överleva med intensivvård istället ges palliativ vård för att de är gamla.
Citera
2020-04-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast om man lyssnar till vad som kommer ut från vården så verkar inte läget vara lika ansträngt som denna tråden ofta ger sken av. Och då menar jag vad som kommer ut från dom vårdanställda själva.

Har själv läst ett antal artiklar som berättar att det är kaos och krigsliknande situationer inom vården dock. Om du har läst motsatsen så skulle jag gärna vilja läsa dessa också...
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Varför ska vi arbetsgivare ödsla pengar på skyddsutrustning? Det vansinne. Vill mina anställda gå runt i skyddsutrustning så kommer dom inte vara kvar särskilt länge

Vore du min arbetsgivare så skulle jag hosta och spotta dig i ansiktet efter att fått sparken av dig samt göra ditt liv till ett helvete..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast om man lyssnar till vad som kommer ut från vården så verkar inte läget vara lika ansträngt som denna tråden ofta ger sken av. Och då menar jag vad som kommer ut från dom vårdanställda själva.
Det är min upplevelse också. Har några släktingar som jobbar inom vården på olika sätt, och de verkar vara vid ganska gott mod än så länge. Då bor vi ändå i en hårt drabbad region.
Citera
2020-04-12, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det är min teori också. Antingen felaktiga tester eller rejäl otur för ett fåtal drabbade. Det verkar vara rejält ovanligt om man ska gå på den knapphändiga information vi har hittills.

Ja det torde vara personer som egentligen inte är helt tillfrisknade som testar falskt negativt, tror de är friska och drar igång - får ett litet bakslag, testar igen och testet visar (korrekt) positivt. Jag är inte särskilt orolig för att återinsjuknande ska vara en vanlig företeelse. Om man nu inte återigen blir smittad p.g.a. bristfällig immunitet, det kan jag inte uttala mig om.
Citera
Medlem
Lyssnade på ekot imorse och fick en smärre chock att de äntligen har börjat nysta lite i Kinas enorma mörkertal när det gäller antalet döda - https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7450805

Äntligen börjar statlig radio kasta lite ljus på detta, förvisso en aning försynt där man hänvisar till anonyma vittnesmål från Wuhan men det ska trots allt ganska mycket till för att SR börjar prata om detta. Det går inte att komma bort från det faktum att Kina gjorde sitt allra yttersta för att tona ner virusets förödande konsekvenser vilket i sin tur ledde till att andra länder inte tog det på allvar. Jag hoppas innerligt att domen mot Kina blir skoningslös när detta är över och att samtliga länder lyfter sin produktion från det kommunistiska skithålet.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Flockimmunitet fungerar inte på co vid-19.

Ja, vi är många forskare och människor runt om i världen som kollar pä Sverige med stor förundran och inte riktigt förstår eran taktik...

Min teori är att ni saknade lagar för lockdown, eller helt enkelt att Tegnell övertalat alla att testa hans experiment på "flocken", som vi kallar er i forskarkretsar..

Saknade lagar, saknade framförhållning och saknade grundläggande material för skydd, behandling och testning.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Gör de likadant i våra grannländer som i Tyskland, menar du? Ambulerande team som gör hembesök, inläggning på sjukhus i god tid?

Det vet jag inte men de blir nog inlagda mycket tidigare i sjukdomsförloppet än vad svenskar blir.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Är tämligen säker på att det kommer att visa sig i statistiken.

Fast att räkna överdödlighet på enstaka månader blir ur statistisk synvinkel inte korrekt om man vanligtvis räkna överdödlighet under ett år.

Covid-19 kommer säkert innebära att många sjuka/äldre dör tidigare under året, men det innebär ju inte en överdödlighet på årsbasis.
Citera
Bannlyst
Bitarna håller på att falla på plats.
För ca en vecka sen läste man i nån större tidning att kravallpoliser är redo att rycka in på nåt stort sjukhus.
Varför? Bra fråga. Vi ska se. Vi svarar lite längre ner på detta.

För ca en vecka sen läste man i nån större tidning att det dessutom finns nya regler som gäller vid vissa sjukhus. Nämligen att personer som har biologisk ålder på 80 år kvalificerar inte till IVA. Med andra ord, en person med biologisk ålder lika med 80 (vilket kan vara vad som helst, även en multisjuk 65årig), ifall han får alla corona-syntom. Och i fall denne mår så dåligt att han känner att han är på väg att dö och behöver allså gå in till akuten med ambulas omedelbart...han nekas. De skickar ingen ambulas. De meddelar denna person att man kan tyvärr inte hjälpa honom. Eller jo, de säger att han kan ta en alvedon (ähhhhh ok?!?!?).

Detta om detta. Så nu ska vi se. Tyvärr är den typiska svensken lågmäld. Skriker inte högt. Har inte riktigt hetsig temperament. Detta är förstås inget som behöver vara en nackdel, rent allmänt.

Eller vänta. Jo, det finns en situation där ovanstående blir en VÄLDIGT STOR nackdel. Pga detta, när multisjuke Nils på 65 år insjuknar i corona och behöver omedelbar hjälp och en ambulans...och när han får veta att ambulansen inte kommer...nåväl, som vi sa innan är han ju mest troligt en lågmäld person...så det blir helt enkelt inte mer än att får dö ensam hemma. Case closed. Ytterligare en plus poäng i statistiken för Kung Anders.

Detta är alltså läget.
Men vänta. Och kravallpoliser då?

Kravallpoliser finns där ifall istället för Nils 65 är det då Ahmed 71 som hamnar i samma situation.
Ahmed 71 har en stor familj. Barn och barnbarn, upp till ett 20 tal personer.
Som namnet antyder är Ahmed inte etnisk svensk. Likaså hans barn och barnbarn.
Han kommer troligtvis från mellanöstern.
På de breddgrader är folk ganska så annorlunda än här i Sverige. Typiskt att man inte är så lågmäld som i Sverige.
Typiskt att man har hetsig temperament. Typiskt att man har sett kriget, något ingen etnisk svensk har sett i sitt liv.

Ahmed och sina barn och barnbarn, när de hamnar i samma situation som Nils, kommer inte tycka det är självklart att få höra att man inte kvalificerar för vård och att man ska ta en alvedon.
Nej. Ahmed och sina barn och barnbarn kommer storma sjukhuset.
Därför finns det kravallpoliser redo.
Ahmed är inte vilken Ahmed som helst. Inte alla Ahmed kommer att bete sig så. Men det kommer SÄKERT finns såna Ahmed. Ingen vet hur många. Det kan vara ett fall. Eller hundra fall. Beror lite på hur många Kung Anders lyckas mörda. Jo fler desto större chans att det drabbar de där Ahmed.

Alla Ahmed kan alltså skapa en orolig situation i Sverige.
Med tanke på att situationen i Sverige kommer att bli bland den sämsta i världen i form av döda och folk i behov av vård, så är risken enorm att Sverige exploderar. Totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in