2020-04-12, 12:14
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Nu kommer nya siffror från Norge. Antalet coronapatienter på norska sjukhus minskar, rapporterar norska Dagbladet.

Under söndagen var 156 patienter inlagda i regionen Syd-Öst, vilket är en minskning jämfört med förra söndagen då 237 patienter var inlagda.

Totalt vårdas 214 patienter för corona i Norge.

Även antalet intensivvårdade minskade något, från 54 patienter under gårdagen till 47 idag.
Citera
2020-04-12, 12:15
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Världen blev bedövad när Kinas regering meddelade LOCKDOWN av Wuhan, staden i mitten av ccoronavirusutbrottet.

Kantänen, utformad för att stoppa spridningen av sjukdomen, har aldrig testats i så enorm skala i modern tid.

Wuhan, i Hubei-provinsen, har 11 miljoner människor. De har äntligen fått gå ut ur sina hem efter att ha varit fast där i veckor.

Deras lidande - och regeringens spel - verkar ha betalat sig.

Inga nya inrikesfall rapporterades för den andra dagen i följd.

Så bör resten av världen vidta samma åtgärder?

Och är Kinas experiment modellen för oss alla?

Min rapport som bevisar detta släpps ikväll.

Mvh
Dr. Jeff

Du skriver intressant Dr Jeff men jag är skeptisk när det gäller Kina. Det finns tecken på att "Something is rotten in the state of Denmark".
Citera
2020-04-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är så många nya personer som registrerats. Kollar du på antal nyregistreringar ser du ett eftersläp. Snitt blir det naturligtvis korrekt men vilket datum de skrevs in ser du först i efterhand eftersom rapporter från vissa regioner kan vara flera dagar sena:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona

Går det inte att se nuvarande belastning istället? Det är ju det som är intressant i första hand.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Är nog snarare att man intensivvårdar i onödan i Storbritannien i så fall. Man väljer helt enkelt bort dom som man ser inte har någon chans till överlevnad
Det är ju en värderingsfråga vem som ska få vård förstås. Men detta resultat betyder att intensivvården tar emot patienter som i snitt har 80% chans att överleva. Det tycker jag är för hårt.
Jag tycker man ska få vård även om man bara har 10% chans att överleva.
Jag skulle vilja se att fler dör än överlever intensivvården. Läkare klagar på att patienter med goda chanser att överleva intensivvård nekas intensivvård, av platsbrist samtidigt säger andra att det finns gott om platser. Jag vet inte vad jag ska tro längre.
Citera
Medlem
V4s avatar
Lite läsvärt om flockimmunitet när det kommer till Covid-19.

https://www.jhsph.edu/covid-19/articles/achieving-herd-immunity-with-covid19.html

https://www.sciencealert.com/why-herd-immunity-will-not-save-us-from-the-covid-19-pandemic/amp

https://api.nationalgeographic.com/distribution/public/amp/science/2020/03/uk-backed-off-on-herd-immunity-to-beat-coronavirus-we-need-it
Senast redigerad av V4 2020-04-12 kl. 12:20.
Citera
2020-04-12, 12:17
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Världen blev bedövad när Kinas regering meddelade LOCKDOWN av Wuhan, staden i mitten av ccoronavirusutbrottet.

Kantänen, utformad för att stoppa spridningen av sjukdomen, har aldrig testats i så enorm skala i modern tid.

Wuhan, i Hubei-provinsen, har 11 miljoner människor. De har äntligen fått gå ut ur sina hem efter att ha varit fast där i veckor.

Inga nya inrikesfall rapporterades för den andra dagen i följd.

Enligt BNO NEWS:
11 april
04:00: 80 new cases, including 34 asymptomatic cases, and 3 new deaths in China. Fourteen cases which were previously classified as asymptomatic were converted to symptomatic

12 april
00:56: 148 new cases, including 63 asymptomatic cases, in China. Fourteen cases which were previously classified as asymptomatic were converted to symptomatic cases. (Source)
Citera
2020-04-12, 12:18
Medlem
Citat:
Lockdown har fungerar ännu en gång.
Grattis Tjeckien!

Och här så stänger inte ens restauranger eller köpcenter. Prioriteten med denna strategi som Sverige gör är bort i från tydligt nu. Finns det ens något studie/bevis som talar att flock immunitet / russian roulette är ett bättre strategi än ett totalt eller partiellt lockdown.
Har vi inte råd till lockdown ? Eller försöker regeringen säkra så många röster som möjligt till nästa val?
Senast redigerad av sodaestereo 2020-04-12 kl. 12:22.
Citera
Medlem
Citat:
Vill gärna ha en källhänvisning till alla experter

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30236-X/fulltext?rss=yes

The most important finding to come from the present analysis is the clear evidence that children are susceptible to SARS-CoV-2 infection, but frequently do not have notable disease, raising the possibility that children could be facilitators of viral transmission. If children are important in viral transmission and amplification, social and public health policies (eg, avoiding interaction with elderly people) could be established to slow transmission and protect vulnerable populations.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Håna så mycket du vill. De som har varit ansvarslösa i denna pandemin kommer att stå inför rätta.
Menar du skidturisterna som reste till Italien och sedan till Åre, gästerna på uteserveringarna i påsk eller dagisbarnen?

Oavsett vilka du menar, det kommer inte att hända. Glöm det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det är ju en värderingsfråga vem som ska få vård förstås. Men detta resultat betyder att intensivvården tar emot patienter som i snitt har 80% chans att överleva. Det tycker jag är för hårt.
Jag skulle vilja se att fler dör än överlever intensivvården. Läkare klagar på att patienter med goda chanser att överleva intensivvård nekas intensivvård, av platsbrist samtidigt säger andra att det finns gott om platser. Jag vet inte vad jag ska tro längre.
Eller så har dom patienterna mellan 0.1-99.9% chans och resten 0%
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit

Enligt BNO NEWS:
11 april
04:00: 80 new cases, including 34 asymptomatic cases, and 3 new deaths in China. Fourteen cases which were previously classified as asymptomatic were converted to symptomatic

12 april
00:56: 148 new cases, including 63 asymptomatic cases, in China. Fourteen cases which were previously classified as asymptomatic were converted to symptomatic cases. (Source)

Alla dessa fall är importerade. Iallafall de i Hubei-provinsen.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Är nog snarare att man intensivvårdar i onödan i Storbritannien i så fall. Man väljer helt enkelt bort dom som man ser inte har någon chans till överlevnad

Citat:
Ursprungligen postat av belf

Jag skulle vilja testa mig. Blodprov, vänta en timme, besked/sms, klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in