2020-04-11, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jesuislilrgt
Vad jag kan se är det 11 länder med fler dödsfall per capita. Dvs, Sverige på 12e plats.

Du kan inte räkna ministater som t.ex. San Marino och Andorra förstår du säkert själv.

Sverige ligger på 8e plats sett till döda per miljon invånare.
Citera
2020-04-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja det gör jag faktiskt, på riktigt.
Allt tyder på att det är så.

Nej, ytterst lite tyder på det vilket man märker om man jämför de olika länderna. Du behöver utveckla din analysförmåga.
Citera
2020-04-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Du kan inte räkna ministater som t.ex. San Marino och Andorra förstår du säkert själv.

Sverige ligger på 8e plats sett till döda per miljon invånare.
Klart man inte kan. Inte länder som börjar på ”B”, ”I” eller ”S” heller. Eller länder med hårdare restriktioner. Eller länder som är mer tätbefolkade. Räkna om nu!

Ständigt denna allsvenskan...
Citera
2020-04-11, 21:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Antalet människor som dör hemma är nästan fem gånger högre i New York nu. Verkar vara vanligt att folk får hjärtattack o dör av covid-19.

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/04/08/829506542/after-deaths-at-home-in-nyc-officials-plan-to-count-many-as-covid-19

"Over the last two weeks, the city's fire officials said more than 2,192 New York City residents died in their homes, compared to 453 during the same time period last year."

"Massive Spike in NYC ‘Cardiac Arrest’ Deaths Seen as Sign of COVID-19 Undercounting"

https://www.nbcnewyork.com/news/local/massive-spike-in-nyc-cardiac-arrest-deaths-seen-as-sign-of-covid-19-undercounting/2368678/

"Practically every call you hear on the radio is a cardiac arrest," Bonilla told NBC News.
https://www.nbcnews.com/news/us-news/nyc-first-responders-describe-devastating-coronavirus-cases-cardiac-arrest-calls-n1179376

Den här läsningen får mig att tänka på bilderna från främst Kina men även Iran och Italien.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant hur en epidemiolog sågar ideen om att uppnå flockimmunitet enbart bland unga.

Gideon Meyerowitz-Katz epidemiologist Sydney, Australia

"If 70 percent of your population is infected with a disease, it is by definition not prevention. How can it be? Most of the people in your country are sick! And the hopeful nonsense that you can reach that 70 percent by just infecting young people is simply absurd. If only young people are immune, you'd have clusters of older people with no immunity at all, making it incredibly risky for anyone over a certain age to leave their house lest they get infected, forever."

https://www.sciencealert.com/why-herd-immunity-will-not-save-us-from-the-covid-19-pandemic
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Vi tackar för historielektionen. Förövrigt, du tror att flygen går som de ska i september eller tänker du då börja knalla relativt omgående?

Om våra siffror börjar gå ner så j-a kraftigt så kommer allt öppna upp snabbt. För då är siffrorna bra även i hela Europa...

Men jag tror inte vi ens är på day0....

Men jag är ju inte direkt stats epidemolog heller.

Edit: är ju en fruktansvärd katastrof om våra FHM byråkrater Underrapporterar 5 ggr under en storhelg.

Det är.systemhotande.
Senast redigerad av speedskater 2020-04-11 kl. 21:17.
Citera
2020-04-11, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Klart man inte kan. Inte länder som börjar på ”B”, ”I” eller ”S” heller. Eller länder med hårdare restriktioner. Eller länder som är mer tätbefolkade. Räkna om nu!

Ständigt denna allsvenskan...

Är du dum på något sätt? San Marino har 33,400 invånare och totalt 35 döda, vilket gör att de hamnar på plats nummer 1 i världen sett till döda per miljon. Även du kan väl förstå att det inte är rimligt att jämföra med så små stater?
Senast redigerad av Utspilld 2020-04-11 kl. 21:18.
Citera
2020-04-11, 21:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Men självklart. Dom sövs ju ned. Därför man pratar om att det kan bli brist på propofol i Sverige.

Du ser vilket vidrigt fear-mongering den användaren håller på med. Jag blir fan äcklad.

Alltså det där är även skrämmande..

Man har ju givit tillåtelse att använda sig av "djur-varianten", säkert helt ok och fungerar som det skall..

Men, något säger mig nog att det inte är så ofta djur blir nersövda, jmf med människor. Därav tror jag detta är en ytterst kortsiktig lösning, för om mitt antagande stämmer så är lagret på "djur-propofolet" litet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Ni som inte tror på någon immunitet. Vad är er lösning?

Att stänga ner hela världen samtidigt i
3 månader? 6 månader? Tills vi utrotat viruset?

För finns ingen immunitet då fungerar inte vaccin heller.

Så vad är alternativet då?

Nedstängning. A la Wuhan. Några månaders nedstängning är bättre än en mycket längre tid av kaos och elände.
Under nedstängningen spåra upp, isolera och ta hand om smittade. Smittade som då innan de hittas hinner smitta så få andra som möjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Samma dag som dom röstade på partier som sänker skatten. För du är väl inte så dum att du tror att sänkta skatter och hög offentlig service hör ihop? Eller är du det?
Samma dag som dom gick och röstade på partier som vill öka redan den högsta invandringen i Europa per capita, vad jag tror har inget med detta att göra , det är vad allmänheten tror som räknas, dom tror på vad våra politiker säger, att man kan äta kaka och ha den kvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Skitsnack. Flera länder har nått sin peak bla Spanien.
Som jag sa, förutom länder som är så hårt ansatta att de mest drabbade områdena närmar sig flockimmunitet.

Och då vet vi inte ens hur Spanien kommer att utvecklas när de öppnat upp till samma nivå som Sverige är på.
Citera
2020-04-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant hur en epidemiolog sågar ideen om att uppnå flockimmunitet enbart bland unga.

Gideon Meyerowitz-Katz epidemiologist Sydney, Australia

"If 70 percent of your population is infected with a disease, it is by definition not prevention. How can it be? Most of the people in your country are sick! And the hopeful nonsense that you can reach that 70 percent by just infecting young people is simply absurd. If only young people are immune, you'd have clusters of older people with no immunity at all, making it incredibly risky for anyone over a certain age to leave their house lest they get infected, forever."

https://www.sciencealert.com/why-herd-immunity-will-not-save-us-from-the-covid-19-pandemic
Det underlättar fram till vaccin, eller vill du smitta ner riskgrupperna? De med relativt sett riktigt taskiga odds mot sjukdomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in