2020-04-11, 20:33
Medlem
Citat:
Det hevdes i rapporten at det dermed er bedre å gå, jogge eller sykle ved siden av noen, i stedet for bak.

Forskere vil ha økt avstand for joggere og syklister
En belgisk-nederlandsk undersøkelse hevder at sikkerhetsavstanden på to meter er for lite, og anbefaler 10–20 meters avstand for joggere og syklister.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGL8yV/forskere-vil-ha-oekt-avstand-for-joggere-og-syklister
"En undersøkelse fra Universitetet i Leuten og Eindhoven University of Technology har kommet frem til at sikkerhetsavstanden bør være lenger om du befinner deg bak en person som går, jogger eller sykler.

Om man er ute på løpetur eller rolig sykkeltur, mener studien at avstanden bør være ti meter. Men om man er ute på en «hard» sykkeltur, bør den være på 20 meter."
Citera
2020-04-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det beter sig som andre coronavirus:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/91-sydkoreanere-var-erklaeret-raske-nu-er-de-testet-positiv-coronavirus-igen

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Lite komik när SVT rapporterar kritiskt om att Trump minsann vägrar att bära munskydd. Samtidigt som vi har FHM som säger att munskydd är värdelösa. Känns som att det vore läge att koppla ihop de trådarna och ställa några kritiska frågor... Men det är väl reflexmässigt att ta upp kritik mot Trump, även om det då oavsiktligt råkar bli stenhård kritik mot FHM (fast man låtsas inte om det).

Va? Det är väl för att USA uppmanar sina medborgare att dom ska bära munskydd. Är du helt blåst?
Motsvarigheten skulle vara att en symptomfri Tegnell står på presskonferensen MED munskydd.
Förstår du? Eller behöver du bilder?
Citera
2020-04-11, 20:34
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har ju även Stefan Löfven sagt att det är uppenbart att Sverige var dåligt förberett för denna situation. Så det finns ingen anledning för folk här att försvara Sveriges agerande och beredskap.
I stället måste man ställa frågan varför just Sveriges beredskap har varit så dålig och vilka som bär ansvaret. Dessutom måste man fråga varför Svenska politiker för ett par månader sedan hävdade att beredskapen var god och dessutom skänkte bort pengar till WTO.
Sverige skall ju vara ett rikt och välordnat land men i denna situation framstår Sverige som inte ett dugg bättre än ett u-land.

Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
När skänkte vi pengar till WTO? Du kan inte vara särskilt berest som ser Sverige som ett U-land eller så lever du själv under väldigt miserabla förhållanden.

Ja, Sverige var inte beredda på en pandemi ej heller något annat land i denna globaliserad värld. Efteråt får vi tillsätta en kriskommission och ser till att det blir bättre nästa gång.

Finland har beredskapslager (enligt svensk modell) som de har öppnat nu,

Flera asiatiska länder som upplevde SARS-1 har pandemiberedskap,
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Är vi överens nu om att detta bara var ännu en överhypad låtsaspandemi som inte tog livet av fler människor än vanligt, men däremot förändrat världen fundamentalt på en massa andra plan?
Låt oss kalla det en ny världsordning.
Eller finns det fortfarande domedagsprofeter kvar i tråden som fortfarande tror på ett låtsasvirus och panik?
Citera
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Har mycket svårt att tro på de siffror som rapporterats in på worldmeters.
Bara västeuropeiska länder och USA i topp på antal döda.
Helt orimligt att de länder med högst välstånd och bäst sjukvård har flest dödsfall.
I de folkrika U-länderna har väl folk dött av andra saker innan de hinner fylla 80, men det kan ändå inte vara möjligt att detta stämmer.
jag har tittat flera ggr om dagen sedan det började.
Extremt ofta står sverige på just siffran +77. har gjort så flera dagar i 6-7 timmar.
Jag misstänker att dom inte får skriva in fler än just 77, och sedan ett antal timmar senare resten. Något konstigt är det.
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Vi har dessutom inte högst dödlighet per miljon,.

Bland jämförbara länder så har Sverige högst dödlighet, eftersom läkare tvingas prioritera vem som ska erbjudas respirator.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Antalet människor som dör hemma är nästan fem gånger högre i New York nu. Verkar vara vanligt att folk får hjärtattack o dör av covid-19.

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/04/08/829506542/after-deaths-at-home-in-nyc-officials-plan-to-count-many-as-covid-19

"Over the last two weeks, the city's fire officials said more than 2,192 New York City residents died in their homes, compared to 453 during the same time period last year."

"Massive Spike in NYC ‘Cardiac Arrest’ Deaths Seen as Sign of COVID-19 Undercounting"

https://www.nbcnewyork.com/news/local/massive-spike-in-nyc-cardiac-arrest-deaths-seen-as-sign-of-covid-19-undercounting/2368678/

"Practically every call you hear on the radio is a cardiac arrest," Bonilla told NBC News.
https://www.nbcnews.com/news/us-news/nyc-first-responders-describe-devastating-coronavirus-cases-cardiac-arrest-calls-n1179376
Citera
2020-04-11, 20:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
OK:

https://www.expressen.se/?referrer=header-root
Men det är ändå nåt glättigt över det där, och med för syns skull.
De behandlar pandemin precis som om det handlade om Mello och ESC ...
Citera
2020-04-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men snälla, rara Jättebäbisen, kunde du inte bättre?
Argumentera i stället för att uttrycka dig som en fjortis, men visst, förstår att du kände dig ställd.

Jag har bara accepterat att vi aldrig kommer komma överens eftersom vi redan argumenterat tidigare och ingen av oss ändrade åsikt det minsta. Nu lättar jag upp stämningen med lite skämt istället. Ok doomer är rätt kul ändå

Jag kommer hålla mig till fakta så mycket jag bara kan, och försöka undvika alla spekulativa diskussioner utan slut i fortsättningen. Men räkna med övertramp!
Citera
2020-04-11, 20:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
jag har tittat flera ggr om dagen sedan det började.
Extremt ofta står sverige på just siffran +77. har gjort så flera dagar i 6-7 timmar.
Jag misstänker att dom inte får skriva in fler än just 77, och sedan ett antal timmar senare resten. Något konstigt är det.

I NY dör det många i hjärtattack. Undrar om vi i Sverige testar alla som dör i hjärtattack för covid? Verkar vara en stor underrapportering överallt.
Citera
2020-04-11, 20:36
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant hur Corona-viruset muterar beroende på populationen det sprids i. Spekularas i att mutationer gör att viruset anpassar sig för att spridas snabbare i en given population.

Finns nu 3 huvudtyper A, B ,C

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3079491/deadly-coronavirus-comes-three-variants-researchers-find

https://metro.co.uk/2020/04/10/coronavirus-mutated-three-distinct-strains-spread-across-world-12536852/

Men Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten sade i en intervju i onsdags att viruset inte muterar och att det fanns olika typer var skitsnack. Det fanns bara en typ av viruset enligt honom, men i olika små mindre betydande variationer.

Hur nu man ska tolka detta som allt annat som rinner ur hans käft.
Citera
2020-04-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det har väl inte varit mycket till ”rekommendationer” att rätta sig efter.
Tvättar händerna hoppas jag du gör ändå, och håller avstånd gör svensken ändå enligt vad många i tråden hävdar ...
Nu hoppas jag inte du är seriös men det är inlägg med denna inställning som utsätter riskgrupperna för reella hot.

Vi som arbetar hemifrån i möjligaste mån, är permitterade eller varslade, stannar hemma från jobbet vid symptom, undviker restaurangbesök, kollektivtrafik och nödvändiga resor och håller kontakten med anhöriga i riskgrupper via telefon och FaceTime: det är vi som förtjänar hånen?

Skenheliga eskapister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in