Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-11, 14:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Oj, blev du ledsen? Det var inte min mening att irritera dig såpass att du behöver ge dig på personen.

Ska vara lite mer finkänslig kring dig framöver, för säkerhets skull.
Inte alls ledsen. Men om du tror att du kan mer än en Nobelpristagare om dennes eget expertområde så är det ju ett klockrent exempel på DK-effekten. Men du behöver inte vara ledsen för det. Som D & K konstaterar i sin artikel blir ju sånt där mycket bättre om man bara börjar läsa på lite, t ex med det lästips jag gav dig. Lycka till..
Citera
2020-04-11, 14:43
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men om du tror att du kan mer än en Nobelpristagare om dennes eget expertområde ...

Du brukar skryta om att du har utbildning, men den DÄR kommentaren .. den kommer inte från en utbildad människa. När jag säger att det är orealistiskt att landa på en "planet" kring ett svart hål som har en tidsdilation överstigande 1000% .. och du säger "men experten säger att det går så stick o brinn" i korthet ..

.. så är det nåt fel på dig. Är hierarkin hos er s.k fysiker så stark att ni inte vågar ifrågasätta, inte får tveka om påståenden från ärkeprästerna?

Nu e ju du bara löjlig.
Citera
2020-04-11, 14:55
Medlem
Problemet sitter inte bara i att hitta en planet som är någorlunda lik jorden eller att ha äventyrslusten som columbus. (som någon tidigare föreslog)

Människan utvecklades på jorden, vi är byggd för denna atmosfär och gravitation. Tänk dig hur ett foster skulle utvecklas i noll gravitation? För om ska vi göra långa rymdresor måste vi göra det över flera generationer. Mat och vatten är ett mindre problem.

Tror nog att det kommer ta mer än 1000 år att hitta en lösning på dessa problem. 10 000 - 50 000 år känns mer trovärdigt i så fall.
Citera
2020-04-11, 14:55
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Lycka till..
FYI, hittade sajten du verkar lagt din tillit till. Förutom det 'plausible' dom skriver om att en planet med tidsdilation kan finnas, och glömmer allting om storleken på den - så stöder det knappast det du hävdar. Kanske är inte Kip den demi-gud du tror.

Länk
Citera
2020-04-11, 17:51
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Har sett juutuubvideorna. Det finns ingenting korrekt i den där filmen förutom traktorerna. En planet kring ett svart hål - som du kan gå runt på i rymddräkt och faktist delvis utan - som har en tidsfaktor tack vare det svarta hålet av den magnitud filmen säger borde ge dig en hint. Även om det är teoretiskt möjligt, vilket rotationshastighet borde den ha haft kring det svarta hålet?

Sen att ta sig *in* i det svarta hålet i sig - även om det vore supermassivt, så är det svårt att undvika spaghettieffekten, alldeles förutom att hastigheten för att nå horisonten är ljushastigheten.

Nej, det är så många fel i den där filmen att det är löjligt. Kan det vara Kip Thorne som låg bakom "råden" för Gravity oxo?

Han refererar ju till boken, och dina invändningar är fel.
Du snackar om rotationshastigheten på planeten runt det svarta hålet, observerat från planeten. Planeten kommer då observera en omloppstid snabbare än en utomstående då planeten är i ett starkt gravitationsfält så deras klockor går långsammare så det ser ut som att omloppshastigheten går snabbare än den gör. För att det inte ska bryta mot c i detta fallet så får man komma ihåg att planeten faller i både krökt och vriden rumtid.
Citat:
Einstein's laws dictate that, as seen from afar, for example, from Mann's planet, Miller's planet travels around Gargantua's billion-kilometer circumference orbit once each 1.7 hours. This is roughly half the speed of light! Because of time's slowing, the Ranger's crew measures an orbital period sixty thousand times smaller than this: a tenth of a second. Ten trips around Gargantua per second. That's*really*fast! Isn't it far faster than light? No, because of the space whirl induced by Gargantua's fast spin. Relative to the whirling space at the planet's location, and using time as measured there, the planet is moving slower than light, and that's what counts. That's the sense in which the speed limit is enforced.

Du snackar även om spagettifiering in i supermassiva svarta hål. Tvärtom så sker spagettifieringen in i mindre hål. Genom större håls yta faller man igenom utan att märka något.

Det är inte heller något märkligt med att en planet skulle kunna rotera runt ett svart hål.

Planetens egenskaper är ju knappast omöjliga.

Hastigheten i passagen genom en händelsehorisont är inte densamma lokalt som för en utomstående observatör.
Citera
2020-04-11, 19:56
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Steve Jobs och Elon Musk - etc, mfl - är alltså inget annat än samma "gnällspikar" som du tycker att jag är.

Steve Jobs och Elon Musk har lite annorlunda bankkonton än vad du har....

Det är ganska många nollor som skiljer...
Citera
2020-04-11, 20:12
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Har sett juutuubvideorna. Det finns ingenting korrekt i den där filmen förutom traktorerna. En planet kring ett svart hål - som du kan gå runt på i rymddräkt och faktist delvis utan - som har en tidsfaktor tack vare det svarta hålet av den magnitud filmen säger borde ge dig en hint. Även om det är teoretiskt möjligt, vilket rotationshastighet borde den ha haft kring det svarta hålet?

Sen att ta sig *in* i det svarta hålet i sig - även om det vore supermassivt, så är det svårt att undvika spaghettieffekten, alldeles förutom att hastigheten för att nå horisonten är ljushastigheten.

Nej, det är så många fel i den där filmen att det är löjligt. Kan det vara Kip Thorne som låg bakom "råden" för Gravity oxo?

Dom två delar som man kan placera i kategorin flum i filmen är maskhålet till en annan galax samt att man kan kommunicera och göra lite "häftiga saker" när man är i det svarta hålet eller liknande och kommunicera bakåt i tiden. Planeten runt det svarta hålet och tidsförskjutningen är dock inte i kategorin flum även om den inte är perfekt.
Citera
2020-04-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingmeister
Människan utvecklades på jorden, vi är byggd för denna atmosfär och gravitation. Tänk dig hur ett foster skulle utvecklas i noll gravitation? För om ska vi göra långa rymdresor måste vi göra det över flera generationer. Mat och vatten är ett mindre problem.
Just gravitationen hör till det enklare. Centrifugalkraft är lätt att åstadkomma med ett roterande skepp.
Citera
2020-04-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Just gravitationen hör till det enklare. Centrifugalkraft är lätt att åstadkomma med ett roterande skepp.

Simulerad gravitation ja, Det har man redan. Huruvida det påverkar ett hypotetiskt foster i ett skepp i 9 månader är man oense om.

Personligen hoppas jag mest på en chans att få uppleva rymdturism innan jag dör bara, till ett pris som en vanlig svensson har råd med. 😁
Citera
2020-04-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingmeister
Simulerad gravitation ja, Det har man redan. Huruvida det påverkar ett hypotetiskt foster i ett skepp i 9 månader är man oense om.
Vad är skillnaden mellan simulerad och "äkta" gravitation menar du? Hört talas om ekvivalensprincipen? Är skeppet för litet får man corioliskrafter som möjligen kan vara irriterande, men det kan man lösa genom att t ex ha två skrov hopsatta med en lång vajer som roterar kring varandra.
Citat:
Personligen hoppas jag mest på en chans att få uppleva rymdturism innan jag dör bara, till ett pris som en vanlig svensson har råd med. 😁
Det kan du nog glömma, om du inte räknar in ett sådant där skutt upp över atmosfären och sen direkt ned igen.
Citera
2020-04-12, 00:03
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det är inte heller något märkligt med att en planet skulle kunna rotera runt ett svart hål.

Planetens egenskaper är ju knappast omöjliga.
En planet som cirkulerar så nära ett svart hål att tidsdilationen överstiger 10x kan inte ha en stabil bana pga den vridning av rymden som skett där. Det finns många sajter och om man önskar videos som förklarar stabila banor, eller inte, kring svarta hål.

Poängen med spaghettifieringen var inte direkt att det var ett supermassivt svart hål, utan *ett* svart hål. Det kan vara möjligt rent teoretiskt att klara sig igenom det, men inte strålningen eller de externa fält av materia som troligtvis samlats.

Sist, jag skrev inget om rotationshastighet på planeten i sig. Men om dom med skytteln skulle ta sig till en planet med den tidsdilation jag nämnde ovan (jag tror den var ännu värre i filmen faktiskt) så finns det intressanta delta-v att räkna ut här. Att den måste rotera oerhört snabbt kring det svarta hålet är självklart - du får gärna räkna ut hur snabbt, det är inget för mig.
Citera
2020-04-12, 11:38
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
En planet som cirkulerar så nära ett svart hål att tidsdilationen överstiger 10x kan inte ha en stabil bana pga den vridning av rymden som skett där. Det finns många sajter och om man önskar videos som förklarar stabila banor, eller inte, kring svarta hål.

Poängen med spaghettifieringen var inte direkt att det var ett supermassivt svart hål, utan *ett* svart hål. Det kan vara möjligt rent teoretiskt att klara sig igenom det, men inte strålningen eller de externa fält av materia som troligtvis samlats.

Sist, jag skrev inget om rotationshastighet på planeten i sig. Men om dom med skytteln skulle ta sig till en planet med den tidsdilation jag nämnde ovan (jag tror den var ännu värre i filmen faktiskt) så finns det intressanta delta-v att räkna ut här. Att den måste rotera oerhört snabbt kring det svarta hålet är självklart - du får gärna räkna ut hur snabbt, det är inget för mig.

Vad är problemet med det menar du?

Ah okej, så poängen med spagettifiering var egentligen någonting helt annat som inte hade med spagettifiering alls att göra.

Rotationshastighet på vad då? Det svarta hålet? Det ger oss "bara" vridet rum.

Skulle vår stjärna varit stor nog för att bli ett svart hål, och spontant bli det nu, så skulle det bli mindre och rotera snabbare så rummet nära blir mer krökt. Vi skulle dock inte märka någon skillnad gällande gravitationen.

10x tidsdilatation i förhållande till utomstående observatör?

Okej så du har egentligen ingen aning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in