Citat:
Ursprungligen postat av
milofo
Tål att upprepas men att valet skulle handla om total nedstängning av ekonomin med igensvetsade dörrar i bästa Kina-stil och ett mjäkigt förfarande där det görs för lite och försent och äldre lämnas att dö är en falsk dikotomi. Man hade kunnat/kan:
Det förekommer någon slags konsensus att vi står mellan valet av kall Darwinism i sann Stalinistisk anda eller totalitärt styre i sann Stalinistisk anda, men sanningen är att vi behöver inte vara någon version av Stalin utan kan helt enkelt applicera lite klassisk socialdemokratisk, svensk tjänstemanna-anda; om nu någon sådan finns kvar i det här landet.
Jag tycker absolut att det finns ett mellanting, och det är det Sverige siktat på. Håller med om att det är för mycket snack om antingen eller - antingen utegångsförbud eller ingenting.
Finns saker Sverige kunnat göra bättre, precis som alla andra länder. Men samtidigt tycker jag Sverige gjort det bra, och kommit en bra bit på vägen. Mer masker ute i samhället hade inte varit dumt, kanske något vi kan landa i till hösten. Finns fler saker vi kan bli bättre på, men sanningen är att eget ansvar är det absolut viktigaste i en sån här situation, och det har FHM verkligen tryckt på. Ang flygblad med posten tycker jag inte riktigt har behövts, de har gjort reklam på internet och TV (senast igår såg jag en Instagramannons från Krisinformation.se) och enligt MSBs beräkningar har dessa åtgärder nått ut till minst 90% av befolkningen. Resterande 10% lär ha hört det på annat håll. Och dessa 10% är antagligen bebisar och dementa.
Tycker helt enkelt vi är på rätt spår, men finns alltid utrymme för förbättringar.