2020-04-11, 17:21
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
A...Och så tänkte jag att jag måste
ju kolla den här killen då i porten så att inte han försvinner. I och med att jag tyckte han var så pass nära så han måste ju ...
F. När fick du veta att det var Palme som var skjuten?

Lägg märke till att förhörsledaren Lars Jonsson avbryter JA mitt i meningen och byter samtalsämne.
JA får helt enkelt inte möjligheten att berätta om denna episod som möjligen hade kommit som en fortsättning om han inte blivit avbruten.
Det är ju förhörsledaren som leder förhöret och vittnet har egentligen inget annat val än att svara på de frågor som ställs.
Jag tycker inte att man kan prata om ”två olika versioner”
Men frågan ”du måste ha sett nåt” finns dokumenterad på LAC bandet direkt från mordplatsen, så det är odiskutabelt.

Bilen är en gråsvart stor Chevrolet Suburban, en person pratar i telefonen, den andra personen försöker att kommunicera med AB, vilket JA åter redogör för i både tings och hovrättsförhör.

Allt stämmer in på vad AB själv berättar förutom den tredje personen som han uppfattar hör till ekipaget, men denne är någon annan, sannolikt JÅS.
Ingen annan har sett ytterligare en grå skåpbil med man som pratar i telefon och en annan som ställer exakt samma fråga till AB.
AB är förvånansvärt klar över just detta skeende, men f.ö tycks AB vara så chockad och förvirrad att det inte går att få någon vettig information ur honom på platsen. Han är ju dessutom på väg att traska därifrån, så jag tycker att hans vittnesmål till stora delar också verkar vara av tveksamt värde.
Men det tycker tydligen inte Borgnäs.

Jag är helt med på vad de säger i tings- och hovrätt, men i sina första interaktioner är de noga med att betona att de hade koll på AB med ögonen. Ingen av dem som säger sig ha sagt till AB att stanna kvar (vilket JÅS säger sig göra i förhör april 1986 - dock inte ett ord om det i förhöret innan).

Det innebär att det är högst tveksamt att det var AB JA pratar med på LAC-bandet.

Jag är bara nyfiken på varför förhörsledare inte reder ut detta tidigt.
Citera
2020-04-11, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag är helt med på vad de säger i tings- och hovrätt, men i sina första interaktioner är de noga med att betona att de hade koll på AB med ögonen. Ingen av dem som säger sig ha sagt till AB att stanna kvar (vilket JÅS säger sig göra i förhör april 1986 - dock inte ett ord om det i förhöret innan).

Det innebär att det är högst tveksamt att det var AB JA pratar med på LAC-bandet.

Jag är bara nyfiken på varför förhörsledare inte reder ut detta tidigt.

Vi ska nog inte haka upp oss på vad som INTE framkommer i förhören. Det kan vara precis hur mycket information som helst som gått förlorad av olika orsaker.
JA säger inte att han ställer den frågan till någon annan än AB, och vem skulle det annars vara?

I så fall skulle man på samma sätt kunna efterlysa ytterligare en gul taxibil som borde ha stått där, eftersom AB pratar om en sådan, trots att vi vet att Hans J körde en vit taxi.

Jag tror att förhörsledarna fattade hur det låg till med både skåpbilen och taxin
Senast redigerad av MacMackay 2020-04-11 kl. 17:37.
Citera
2020-04-11, 17:42
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vi ska nog inte haka upp oss på vad som INTE framkommer i förhören. Det kan vara precis hur mycket information som helst som gått förlorad av olika orsaker.
JA säger inte att han ställer den frågan till någon annan än AB, och vem skulle det annars vara?

I så fall skulle man på samma sätt kunna efterlysa ytterligare en gul taxibil som borde ha stått där, eftersom AB pratar om en sådan, trots att vi vet att Hans J körde en vit taxi.

Jag tror att förhörsledarna fattade hur det låg till med både skåpbilen och taxin

Nej, en svala gör ju ingen sommar. Delar din uppfattning om det, men mtp uppgiftens karaktär borde ju det avspeglas i protokoll att det reds ut. Det finns ganska många andra exempel på det.

Taxibilarna tog det ganska lång tid innan de tyckte sig ha rett ut för att ta ett av dem.
Citera
2020-04-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Detta gäller GGÖ´s kollega G-borg och ej polisman G.
Det slarvas för mycket med fakta här i tråden.
Episoden med skjutsen till amerikanska ambassaden berättad av överåklagare Ola
Nilsson handlar inte om polismännen A och G utan om polismännen A och B, alltså
Åkebring, han som ordnade nazistiska möten i Gamla stan.
Citera
2020-04-11, 18:00
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Nej, en svala gör ju ingen sommar. Delar din uppfattning om det, men mtp uppgiftens karaktär borde ju det avspeglas i protokoll att det reds ut. Det finns ganska många andra exempel på det.

Taxibilarna tog det ganska lång tid innan de tyckte sig ha rett ut för att ta ett av dem.

Ja men herregud, hela utredningen genomsyras ju av vittnenas osäkerhet och spretiga uppgifter, både sinsemellan och beroende på när förhöret görs. Otaliga poster är just diskussioner om " Ja, men den så ditt o den så datt...o då så den si men senare så den så o.s.v o.s. " Det ska fan orka nagelfara alla vittnesuppgifter, det får PU gärna ägna sig åt.

Men visst, det står var o en fritt att snöa in på någon specifik detalj, vem vet vad som kan komma fram.
Citera
2020-04-11, 18:40
Medlem
There is a lot of discussion regarding CA and his untested handgun.

Is there any proof or link that can place CA at the murder scene (MOP)?

or even within 500 meters of it?

Just curious, if someone can answer that
Citera
2020-04-11, 18:58
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
There is a lot of discussion regarding CA and his untested handgun.

Is there any proof or link that can place CA at the murder scene (MOP)?

or even within 500 meters of it?

Just curious, if someone can answer that

Nej, det enda som finns är att han hade sin bostad nån kilometer norr om mordplatsen.

Sedan kommer en del med argumentet "jo, men han var ju lite lik CP så kanske........", samtidigt anser många att CP är den sista människan i världen som skulle kunna befinna sig på mordplatsen.
Citera
2020-04-11, 19:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är klart jag inte anser. Men, istället för att vara spydig, så kan du väl förklara hur det kan komma sig att man inte går till botten med AB utsaga från mordnatten?

Här har vi det vittne (utom LP) som varit närmast mordet och som ett par timmar efteråt påstår att han blivit tillfrågad sekunderna efter mordet av tre män i en grå skåpbil. Eftersom LL/JA inte säger sig ha annat än ögonkontakt med AB i sina första förhör.

Jag är väl medveten om att AB är påverkad, i det här läget är det viktigt att vara neutral och gå på sakriktighet först.

I april 1986 ändrar LL/JA sina versioner, och då har de pratat med personen som tog skydd i portuppgången.

Basfakta, jag ser fram mot dina reflektioner.

Det är så med LL och JA, de ändrar sina storys genom åren. Se bara LL:s senaste uttalande om SE
Citera
2020-04-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nej, det enda som finns är att han hade sin bostad nån kilometer norr om mordplatsen.

Sedan kommer en del med argumentet "jo, men han var ju lite lik CP så kanske........", samtidigt anser många att CP är den sista människan i världen som skulle kunna befinna sig på mordplatsen.

ok
Thanks for validating my point of discussion - it's really not an argument.

So many are interested or feel that CA - may have some involvement because he owned or might have possessed a handgun that is of the same or similar caliber that PU is interested in testing.
Yet, no one puts CA at the scene (MOP)

So I guess that S&W the managing director of the factory OP stood in a few days before his murder would be interesting as well...I can't put him at the scene either - but I can put OP in his factory a few days before - and I'm certain that "triggered" him

Great book by the way - "Triggered" by Don jr. - I know - off topic - but it gives you a clear meaning of what I mean by the word

I still wonder if Hans got his hands on it - he knew about it - will be interesting to find out
Citera
2020-04-11, 19:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Då går vi till utskriften med JA 860301 kl 2135 (UM Wingren):

"Medan Leif ägnade sin uppsikt mot Fru Palme så iakttog Jan istället en man som direkt i samband med gärningen tog sin tillflykt till en närbelägen port. Denne mans beteende verkade på Jan mystiskt och han fick det intrycket, att antingen var han helt chockad eller starkt påverkad av någonting. Därför släppte inte Jan denne man ur sikte förrän en kvinnlig polis fick kontakt med mannen och började nedteckna uppgifter. Jan är helt säker på att mannen måste sett det mesta av själva gärningen. Denne man var enligt Jan klädd i en blå halvlång täckjacka samt ceps."

Det finns inget stöd här för att de haft dialog med varandra, tvärtom.

http://www.itdemokrati.nu/page36k.html

Utskriften med LL 860301 kl 2005 (UM Wingren):

"Leif tillägger här, att den som han vid flera tillfällen idag nände mannen iförd CEPS har förväxlats med en annan man. Denne s.k. cepsman hade han och speciellt Leifs kamrat under hela händelseförlopper ögonkontakt med. Denne man tog nämnligen sin tillflykt till närbeliggande port och detta med all säkerhet beroende på rädsla eller chock. Inte förrän en kvinnlig polis kom i direktkontakt med enna man och började ta upp anteckningar han lämnade så släppte de kontakten med honom."

Inte heller här något stöd för kommunikation mellan dem, utan också tvärtom.
Det måste varit oerhört skickligt att klara ut att det var en missuppfattning av AB, utan att fråga honom. I synnerhet som AB på mordnatten hävdar att han sekunderna efter skotten fick frågor av män i en skåpbil. Det borde ju föranleda ett visst intresse att reda ut detta.

http://www.itdemokrati.nu/page36j.html

Håller med om att det saknas frågor i förhören.
Jag förstår dock inte ditt första stycke, då det ju inte handlade om Björkmans samtal med någon utan Björkmans vittnes mål om:
"Sekunderna efter skotten såg han en skåpbil, troligen grå med tre män i varav en som pratade i telefon i bilen och som genast frågade B om att han måste ha sett vad som hänt.”

Där var mitt svar var: Leif, Jan och Jan-Åke var de 3 som Björkman menade samtala och Leifs "cheva-van" är den grå skåpbilen.

Sidan 2 ur Jan-Åkes förhör:
"Han går ur och kollar med den amerikanska bilen om denne har larmat polis och ambulans men denne kommer inte fram på 90 000 och det visar sig sedan att taxin har larmat ."
Citera
2020-04-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är så med LL och JA, de ändrar sina storys genom åren. Se bara LL:s senaste uttalande om SE
Men JA har väl aldrig gett motstridiga besked i denna fråga?
Det enda är väl att det i förhör inte framkommit något om några kontakter med AB.
Det tycker jag är en viss skillnad. Hade han fått frågan så hade han naturligtvis sagt det.
Citera
2020-04-11, 20:08
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

....äh för att förtydliga så var det LPs vittnesmål som placerade CP på mordplatsen. Det vittnesmålet är enl. många inte värt ett ruttet lingon och således skulle någon som var lik CP, lika lite lr mkt som CP själv, kunna beslås med att ha befunnit sig på mordplatsen (ang. CP lite beroende på vilka övr. vittnesmål man väljer tro på, han kan ha haft alibi). Åtminstone vad vi vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in