2020-04-11, 12:26
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
T

Ingen har talat om att mördaren var skäggig och Tomas Flykt hade 15mm skäggstubb.

som enligt säpo kunde växt ut sedan mordet.

Talet om TP som skytt kommer från protnoys forum, inget jg skriver under på direkt...
Citera
2020-04-11, 12:36
Medlem
mvagrippas avatar
Här undrar jag om du inte blandar Tomas Flyckts lägenhet med den lägenhet på Järnmalmsvägen i Traneberg där fastighetsägaren Hans Cederblad gick in vid en vattenläcka och hittade märklig radioutrustning och en nazze-hjälm från andra världskriget. Lägenheten hyrdes av Leif Tell och han hävdade att han hittat hjälmen vid en fest och att den sk radioutrustningen var en större stereoanläggning .

HC larmade socialdemokraten Roland Öhrn som var vice ordförande i Stockholms polisnämnd . När dessa inspekterade lägenheten dök plötsligt polisen Lennart Källström upp från VD1 och undrade vad som pågick. Det visade sig att det fanns en nyckel till lägenheten nere på VD1 i City vilket tycktes underligt. Utredningen kunde inte vederlägga LTs uppgifter och ärendet avskrevs. Undrar om det inte är detta du tänker på ang husrannsakan i Traneberg.

TF bodde på Ripstigen i Solna vid tiden för MOP. Inte långt från Bergshamra. På order från Wranghult/Länninge gjorde Jan Sundström med kollegor ganska bryska ingripanden mot TF och hans iranskättade sambo. Flera vittnen intygade att TF under MOP-kvällen hjälpt till med en flytt i Hägersten men blivit illamående och åkt hem och lagt sig. På grund av sömnproblem stoppade han i sig Rohypnol och somnade enligt JO-anmälan.

Själv tror jag inte på någon inblandning av TF. Däremot verkar han varit lite beroende av starka mediciner vilket kan vara en förklaring till hans udda beteende och uttalanden, Anledningen till intresset för TF anges i JO-utredningen varit hans likhet med fantombilden. Detta har också medarbetare i dagens PU bekräftat för mig. Att TF själv påtalade att han hade 15mm skäggstubb vid ignorerades.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Om jag minns rätt: T. Flyckt hade en lägenhet i Traneberg som det tidigt efter MOP kom in tips om. Då gjorde man en husrannsakan i lägenheten. Spektakulära rykten och spektakulärt att göra husis hos en aktivt arbetande polis.

Runt Flyckt och detta står i Vitbok om mordet på Olof Palme och polisspåret. Presentationen av polisspåret som Frank Baude, Anders Carlsson, Teddy-John Frank, Roger Gross, Olle Minell och Christer Ternrud i samarbete med KPML(r) gav ut när Proletären var stämd för artiklar om polisspåret.

Forumet nämner honom drygt 200 ggr hittills med denna stavning:
https://www.flashback.org/sok/flyckt?sp=1&f=439&so=a
Citera
2020-04-11, 12:40
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
T

Ingen har talat om att mördaren var skäggig och Tomas Flykt hade 15mm skäggstubb.

SÄPO får här mothugg av hårexperterna på må bra. Har för att TF förhördes åttonde mars och hade han varit slätrakad vid MOP skulle stubben varit tre-fyra mm , inte femton.

”Svar: Hår växer ca 0,35 mm per dygn och ett normalt hårstrå växer i 2-6 år och blir mellan 22-75 cm långt innan det ”vilar” i 1-3 månader – för att falla av och lämna plats för ett nytt hårstrå.”
Citera
2020-04-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Om Flyckt (polisman G) i granskningskommisionen:

"Tullkriminalen gör husrannsakan hos Polisman A.
Tullkriminalen gör husrannsakan hos Polisman A där man påträffar mängder av vapen och ammunition, bland annat en kula av samma typ som Palme mördades med. Kartor över televerkets kabel nät. Man fann fotografier där Polisman A och G gör Hitler hälsning på olika platser"

Detta gäller GGÖ´s kollega G-borg och ej polisman G.
Citera
2020-04-11, 13:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Detta gäller GGÖ´s kollega G-borg och ej polisman G.

Stämmer bra och G som nämns i stycket du refererade till är Ingvar Grundborg.
Citera
2020-04-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Då går vi till utskriften med JA 860301 kl 2135 (UM Wingren):

"Medan Leif ägnade sin uppsikt mot Fru Palme så iakttog Jan istället en man som direkt i samband med gärningen tog sin tillflykt till en närbelägen port. Denne mans beteende verkade på Jan mystiskt och han fick det intrycket, att antingen var han helt chockad eller starkt påverkad av någonting. Därför släppte inte Jan denne man ur sikte förrän en kvinnlig polis fick kontakt med mannen och började nedteckna uppgifter. Jan är helt säker på att mannen måste sett det mesta av själva gärningen. Denne man var enligt Jan klädd i en blå halvlång täckjacka samt ceps."

Det finns inget stöd här för att de haft dialog med varandra, tvärtom.

http://www.itdemokrati.nu/page36k.html

Utskriften med LL 860301 kl 2005 (UM Wingren):

"Leif tillägger här, att den som han vid flera tillfällen idag nände mannen iförd CEPS har förväxlats med en annan man. Denne s.k. cepsman hade han och speciellt Leifs kamrat under hela händelseförlopper ögonkontakt med. Denne man tog nämnligen sin tillflykt till närbeliggande port och detta med all säkerhet beroende på rädsla eller chock. Inte förrän en kvinnlig polis kom i direktkontakt med enna man och började ta upp anteckningar han lämnade så släppte de kontakten med honom."

Inte heller här något stöd för kommunikation mellan dem, utan också tvärtom.
Det måste varit oerhört skickligt att klara ut att det var en missuppfattning av AB, utan att fråga honom. I synnerhet som AB på mordnatten hävdar att han sekunderna efter skotten fick frågor av män i en skåpbil. Det borde ju föranleda ett visst intresse att reda ut detta.

http://www.itdemokrati.nu/page36j.html
Lyssna vad som sägs efter 1.08.30

http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/Part10.mp3
Citera
2020-04-11, 14:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Om jag minns rätt: T. Flyckt hade en lägenhet i Traneberg som det tidigt efter MOP kom in tips om. Då gjorde man en husrannsakan i lägenheten. Spektakulära rykten och spektakulärt att göra husis hos en aktivt arbetande polis.

Runt Flyckt och detta står i Vitbok om mordet på Olof Palme och polisspåret. Presentationen av polisspåret som Frank Baude, Anders Carlsson, Teddy-John Frank, Roger Gross, Olle Minell och Christer Ternrud i samarbete med KPML(r) gav ut när Proletären var stämd för artiklar om polisspåret.

Forumet nämner honom drygt 200 ggr hittills med denna stavning:
https://www.flashback.org/sok/flyckt?sp=1&f=439&so=a

Är det från Borgnäs senaste bok? Lägg gärna ut något konkret om Irvells lista eller skriv en sammanfattning om den.

Irvells lista handlar inte vad jag förstår om något konkret utan består av namnet på ett antal chefer på Säpo som Irvell ansåg borde granska noggrannare. Det handlar med all säkerhet som påpekats om de namn som nämns i samband med Lingärdes skrivelse och Sven Anérs undringar. Alf Karlsson, Sture Höglund osv.

Borgnäs skriver - på ett ungefär - som ett exempel om chefen vi kan kalla H som råkade ha en tjänstgöring som innebar en central roll mordnatten och som var en av dem som låg bakom PKK-spåret. ( s.206)
Citera
2020-04-11, 14:50
Bannlyst
Citat:
Då går vi till utskriften med JA 860301 kl 2135 (UM Wingren):

"Medan Leif ägnade sin uppsikt mot Fru Palme så iakttog Jan istället en man som direkt i samband med gärningen tog sin tillflykt till en närbelägen port. Denne mans beteende verkade på Jan mystiskt och han fick det intrycket, att antingen var han helt chockad eller starkt påverkad av någonting. Därför släppte inte Jan denne man ur sikte förrän en kvinnlig polis fick kontakt med mannen och började nedteckna uppgifter. Jan är helt säker på att mannen måste sett det mesta av själva gärningen. Denne man var enligt Jan klädd i en blå halvlång täckjacka samt ceps."

Det finns inget stöd här för att de haft dialog med varandra, tvärtom.

http://www.itdemokrati.nu/page36k.html

Utskriften med LL 860301 kl 2005 (UM Wingren):

"Leif tillägger här, att den som han vid flera tillfällen idag nände mannen iförd CEPS har förväxlats med en annan man. Denne s.k. cepsman hade han och speciellt Leifs kamrat under hela händelseförlopper ögonkontakt med. Denne man tog nämnligen sin tillflykt till närbeliggande port och detta med all säkerhet beroende på rädsla eller chock. Inte förrän en kvinnlig polis kom i direktkontakt med enna man och började ta upp anteckningar han lämnade så släppte de kontakten med honom."

Inte heller här något stöd för kommunikation mellan dem, utan också tvärtom.
Det måste varit oerhört skickligt att klara ut att det var en missuppfattning av AB, utan att fråga honom. I synnerhet som AB på mordnatten hävdar att han sekunderna efter skotten fick frågor av män i en skåpbil. Det borde ju föranleda ett visst intresse att reda ut detta.

http://www.itdemokrati.nu/page36j.html
Så det som inte framkommer i ett första förhör innebär per automatik att det inte inträffat? Tur att du inte är utredare.
Citera
2020-04-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
https://www.svtplay.se/video/25691608/veckans-brott/veckans-brott-redaktionen-vad-sa-palmeaklagaren-egentligen?start=auto&fbclid=IwAR3btfXlSje9Zy-1lkTjkXniF6vWqt6fXkqYgEOiYsQ0HbkjjZzpeqSpfBs

17:28

KP: "Vad jag är beredd att göra eller inte kommer jag att meddela när vi meddelar beslut i vårkanten 2020"

KP nämner även något om vårkanten i en annan intervju.

Just nu finns det ju egentligen bara en vårkant kvar, det vill säga slutet av maj?

Tidsgränsen han har satt på utredningen är första halvåret 2020, dvs t.o.m. 30/6 men han har sagt hans ambition är att inte hålla sin presskonferens sista dagen utan nån gång under våren. Frågan är ju dessvärre hur Coronan påverkar hans tidsplan.
Citera
2020-04-11, 15:59
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Lyssna vad som sägs efter 1.08.30

http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/Part10.mp3

Tack för länken. Visst är det intressant att historien om AB nu är ändrad, detta är versionen som gällt från april 1986.
Citera
2020-04-11, 16:10
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Så det som inte framkommer i ett första förhör innebär per automatik att det inte inträffat? Tur att du inte är utredare.

Det är klart jag inte anser. Men, istället för att vara spydig, så kan du väl förklara hur det kan komma sig att man inte går till botten med AB utsaga från mordnatten?

Här har vi det vittne (utom LP) som varit närmast mordet och som ett par timmar efteråt påstår att han blivit tillfrågad sekunderna efter mordet av tre män i en grå skåpbil. Eftersom LL/JA inte säger sig ha annat än ögonkontakt med AB i sina första förhör.

Jag är väl medveten om att AB är påverkad, i det här läget är det viktigt att vara neutral och gå på sakriktighet först.

I april 1986 ändrar LL/JA sina versioner, och då har de pratat med personen som tog skydd i portuppgången.

Basfakta, jag ser fram mot dina reflektioner.
Citera
2020-04-11, 17:01
Medlem
Citat:
Tack för länken. Visst är det intressant att historien om AB nu är ändrad, detta är versionen som gällt från april 1986.
A...Och så tänkte jag att jag måste
ju kolla den här killen då i porten så att inte han försvinner. I och med att jag tyckte han var så pass nära så han måste ju ...
F. När fick du veta att det var Palme som var skjuten?

Lägg märke till att förhörsledaren Lars Jonsson avbryter JA mitt i meningen och byter samtalsämne.
JA får helt enkelt inte möjligheten att berätta om denna episod som möjligen hade kommit som en fortsättning om han inte blivit avbruten.
Det är ju förhörsledaren som leder förhöret och vittnet har egentligen inget annat val än att svara på de frågor som ställs.
Jag tycker inte att man kan prata om ”två olika versioner”
Men frågan ”du måste ha sett nåt” finns dokumenterad på LAC bandet direkt från mordplatsen, så det är odiskutabelt.

Bilen är en gråsvart stor Chevrolet Suburban, en person pratar i telefonen, den andra personen försöker att kommunicera med AB, vilket JA åter redogör för i både tings och hovrättsförhör.

Allt stämmer in på vad AB själv berättar förutom den tredje personen som han uppfattar hör till ekipaget, men denne är någon annan, sannolikt JÅS.
Ingen annan har sett ytterligare en grå skåpbil med man som pratar i telefon och en annan som ställer exakt samma fråga till AB.
AB är förvånansvärt klar över just detta skeende, men f.ö tycks AB vara så chockad och förvirrad att det inte går att få någon vettig information ur honom på platsen. Han är ju dessutom på väg att traska därifrån, så jag tycker att hans vittnesmål till stora delar också verkar vara av tveksamt värde.
Men det tycker tydligen inte Borgnäs.
Senast redigerad av MacMackay 2020-04-11 kl. 17:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in