2020-04-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Vi kan räkna med 1000 döda på 30 dagar. Första dödsfallet var 13 Mars. Löven vill inte ta något som helst ansvar för nånting. Det var inte länge sedan han gapade om att han och hans parti tar ansvar i debatter. Nu har han glömt det. Nu gäller det att skylla på andra istället för att ta ansvar. Förstår inte vad som hindrar vårdpersonalen att föra in döda i statistiken löpande. Kan bara vara Tegnell som vill ha sin jävla platta kurva och därmed förhalar infon.
11 mars var första dödsfallet tror jag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Nja, tisdag förmiddag räcker inte för att samla ihop helgens skörd. Mycket av eftersläpningarna kommer sparas till onsdagen.

Och därmed skjuts några även över på torsdagen.
Och debatten om dödstal OMÖJLIGGÖRS eftersom alla har olika åsikter om hur många som "egenkligen" dör varje dag....

"Det är fler nu för att vi har eftersläpning sedan mitten februari"
"Vi mäter bäst i världen och därför har vi många dödsfall"
"Det dör 40 om dagen egentligen"
Osv..
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Beskyllde du inte det nyazealändska folket som världens fetaste häromdagen?

Att se orsakssamband är inte att ge skuld
Ja de har problem med fetma i Nya Zeeland liksom i USA och Mexico.
Beror på att en massa snabbmatskedjor ploppat upp i Nya Zeeland och den maten är dessutom billigare för dem som inte har så mycket pengar. Billig mat= fetma.

Men de har klarat sig förvånadsvärt bra än så länge vad gäller dödsfall . Tror att det är fyra stycken än så länge. Låg på en person i fler veckor.
De satte i med hårda tag direkt för att mota olle i grind så att säga.
Får se hur det slutar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige placeringar mest döda / befolkning

• Sverige är 1/5 Norden
  • Sverige är 1/3 Skandinavien
  • Sverige är 11/49 Europa
  • Sverige är 6/27 EU
  • Sverige är 11/194 i Världen
Anders Tegnell vet varför det är så.
"– Vi har väldigt bra koll jämfört med i stort sett alla andra länder, säger Tegnell."
"/.../ det är svårt att tänka sig att man kan bli bättre på att hitta fallen än vad vi är i Sverige, säger han."
"– Så vi har jättebra koll och är därmed förmodligen mer realistiska, och har med hög sannolikhet högre siffror än de flesta andra länder av den orsaken."

Och som vi hört tidigare ignorerar FHM rapporter från vad som anses världens främsta epidemiologer, då tjänstemännen på FHM har bättre "koll" än alla andra.
Citera
2020-04-11, 18:44
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och skulle det gått långsammare så är det bara bra. Går det å andra sidan snabbare så är det också bra, men inte till priset av en massa människoliv.

Ola "1X2" Schubert

En helgardering är ju såklart "ingen vågad gissning".

Varför skulle det vara bra om det gått långsammare?
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Om det är förklaringen så borde det ju då synts samma utveckling på sjukhusen som ligger närmre stan, fastän någon vecka tidigare. Jag har inte koll på hur upptagningsområdena ser ut, så jag gissar inte mera än jag redan gjort.

Jag spekulerar också bara men det finns inga sjukhus mellan Borås och Göteborg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Läsförståelsen är på topp ser jag. Det är inte 4 nya på intensiven.
Det totala antalet folk som fick intensivvård i Region Stockholm igår var 209, idag 213. Det är inte per automatik fyra nya.

Exempel
9 kan ha lämnat intensiven genom att tillfriskna eller dö. Summa 200.
13 nya kan ha tillkommit. Summa 213.

Men det är inte lätt när man inte kan.

Jag syftade naturligtvis på belastningen som är det som är av intresse för om vården ska klara det eller inte. Pucko.
Citera
2020-04-11, 18:45
Bannlyst
I dessa bråda tider bör vi lyssna noga på landsfader Tegnell. Det han säger är sant. Det han säger är fakta. Till skillnad från de flesta andra länder har Sverige myndigheter utan band till politik som ska vägleda folket med forskning och kunskap.

Titta på Storbritannien som stängt ned, Spanien likaså. De har mängder med dödsfall i alla fall. Sverige valde rätt väg, därför att vi drivs av oberoende myndigheter och inte populistisk politik.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Från Aftonbladet:

"Det är en dålig ide att ha skyddsmasker på lager" tycker Fredrik Bynander på försvarshögskolan.
"Vi måste fundera på hur vi skall ha det" fortsätter Fredrik.

Hoppas viruset tar en paus så Fredrik på försvarshögskolan hinner fundera..

Saxat från Aftonbladet:

Fredrik Byfåne på försvarshögskolan. Med sådana vänner behöver man inga fiender...
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Detta betyder inte att det är omöjligt att man kan bli återsmittad, men något bevis för att man kan bli det finns det inte.

Det finns belägg i den mening att många andra coronavirus har den typen av egenskaper. D.v.s man kan bli temporärt immun i ett antal månader och sen försvinner antikropparna. Så är det med ex. den vanliga influensan. Det är korkat att bygga en policy på hypotesen att det här viruset INTE beter sig som många andra coronavirus i den meningen.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja de har problem med fetma i Nya Zeeland liksom i USA och Mexico.
Beror på att en massa snabbmatskedjor ploppat upp i Nya Zeeland och den maten är dessutom billigare för dem som inte har så mycket pengar. Billig mat= fetma.

Men de har klarat sig förvånadsvärt bra än så länge vad gäller dödsfall . Tror att det är fyra stycken än så länge. Låg på en person i fler veckor.
De satte i med hårda tag direkt för att mota olle i grind så att säga.
Får se hur det slutar.

Fetast i världen sa du. Vilket var en ren lögn. Du hade baserat allt på att en bekant sett tjockisar i NZ.
Citera
2020-04-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
T-cellerna är ju de som skapar antikropparna. Utan den processen blir du inte frisk utan viruset fortsätter att sprida sig.

Nej, interaktion mellan Thjälparceller (Th17 tror jag) och B celler där Tcellen gör att B cellen börjar producera antikropparna för mikroben. Detta tar ett tag. Dessutom stimuleras en isotypeswitch för att IgM och så småningom IgG sla bildas också.

Sedan är det ganska komplext, men T celler producerar inga antikroppar, däremot finns det cytotoxiska Tceller som dödar virusinfekterade celler som uttrycker fel antigen på sin MHC 1 (MHC eller HLA typerna minns jag ganska dåligt). Dessutom driver Th1 hjälparcellerna på NK celler som också dödar virusinfelterade celler.

Om jag nu minns min immunologi hyfsat rätt så är det på ett ungefär såhär. Ska efterforska lite och sedan skriva ett förklarande inlögg om hur flrsvaret för en virusinfektion är så att flashbackarna kan få en korrelt uppfattning om hir det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in