2020-04-11, 18:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men det är isåfall dom frivilliga som råkar illa ut, vaccinen slepps inte innan den fungerar. Människorna som blir testade «takes one for the team» kan man säga.

Man blir ju lite att undra över dessa frivilliga..

Är det människor i riskzonen ?
Citera
2020-04-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är Påskafton. På tisdag hittar man uppskattningsvis 200 kroppar i kylrummen, som väntar på att föras in i statistiken. Sedan sprider Tegnell ut dem över de senaste staplarna i sitt diagram, som då visar att vi "plattar ut kurvan", samtidigt som han noggrant undviker att nämna att de följande par-tre dagarna kommer man såklart att upptäcka ännu fler fall som baknoteras, så att de senaste staplarna växer. Och ingen av landets alla "ganskande" journalister kommer att fatta att han lurar dem med sina simpla trolleritrick.
Hmm... hur fan har de lyckats lägga in sig själva i kylrummen?
Citera
2020-04-11, 18:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ska man gissa på ett "kluster" i någon av de mindre orterna?
Typ en 60-årsfest, kanske?

Tror snarare att många i småhålorna åker till Göteborg både för arbete och nöjen.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det där kan man uppfatta på ett sätt så att det inte låter bra, det håller jag med om, men jag undrar faktiskt om han verkligen försöker lägga skuld på vårdpersonalen. Han är ju inte direkt känd för att ha talets gåva.. Haha!

Han är en blåkullatomte enligt mig.
Men,men sådana måste ju också finnas till. Synd att han är statsminister bara, men han måste väl gå i pension snart. Han börjar bli en gammal gubbe.

Såg hans uttalanden i expressen igår.
Det var folket han beskyllde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, ishallarna är väl klara eller om det var något prat om att man inte ville använda dom då de trodde att ishallarna inte skulle komma att besökas så mycket efteråt.

Nu har jag inte följt kurvan speciellt mycket över VGR men tycker det börjar öka runt omkring. Har hört många som är sjuka (otestade) och även några som testat positivt. En person som jag känner ligger på IVA.

Jajamän. Idag går jag in på Dag 28.
Så less på det här nu... helt otestad.

Jag är sur att VG inte rapporterar kommuner.
Kan ge mig fan på att Göteborg sitter på 70-90 % av fallen i regionen.
Citera
2020-04-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Har du nån form av definition på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
"Definition" nu fick du mig att skratta, Det går rakt åt helvete och detta är enbart början.

Problemet med såna som honom är att det kan dö 1000 om dagen och han hade ändå bara jämfört och relativiserat med allt mer bisarra saker ju högre dödstalen steg för att desperat tona ner:
"Ööjhh spanska sjukan då?"
"Förintelsen var värre och det var inte ens ett virus!"
"Det dör massor i svält"
"Det dör fler i USA"
"Klimatet!"
"Öööhh"
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Du lever i ett av dessa "halv-demokratiska" länder, käre Sven. Vi låter sjukdomen passera genom samhället mer eller mindre oförhindrat och sorterar bort 80-åringar som kan klara IVA och låter dom dö otestade i sina hem eller på äldreboenden för att snygga till statistiken. Så kanske är läge att sluta oroa dig för de öppet auktoritära regimerna i andra länder och börja titta lite närmare på den smygauktoritära regimen här hemma där du inte ens tillåts kommentera öppet på våra mediers eller myndigheters hemsidor och sociala media, där du kan dömas för en kommentar om invandringspolitik, där affärer betalar en dold bankskatt om tre kronor på varje inköp som görs med kort, där banker knappt hanterar kontanter och där bankirer öppet talar om ett kontantlöst kontrollsamhälle, där demokratiskt valda partier med brett folkligt stöd fryses ut ur den demokratiska processen, osv?

En bättre, avsevärt mer relevant fråga, är: hur stora mörkertal kan vi förvänta oss här i Sverige?
Jo, det är klart att fuffens pågår även i vårt avlånga land. Har känt till det länge...

Samtidigt, vi är i händerna på dessa makthavare och den enskilda medborgaren har inte mycket att säga till om.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Att flockimmunitet är en lång väg att gå. Jasså 2.5% var smittade på ett stickprov och då tror du att 20% är immuna.. Jesus ni förnekare jobbar på högvarv nu.

Du menar kanske att 2,5 procent av invånarna Stockholmsregionen var insjuknade i covid-19 under en specifik 5 dagars period. Hur många tror du har insjuknat innan dess och efter 5 dagars perioden? 20 till 25 procent immuniserade i Stockholms regionen är ingen vågad gissning.

Och skulle det gått långsammare så är det bara bra. Går det å andra sidan snabbare så är det också bra, men inte till priset av en massa människoliv.

Om ca 2 veckor vet vi hur det ligger till, tack vare de smart upplagda immunitetstesterna. Jag hoppas också att man fortsätter att, regelbundet, mäta såväl andelen sjuka som immuniteten hos befolkningen. Då vet myndigheterna när man skall gasa respektive bromsa smittspridningen.
Citera
2020-04-11, 18:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man blir ju lite att undra över dessa frivilliga..

Är det människor i riskzonen ?

Dom har börjat testa på människor i USA men kan aldrig tänka mig att de testar på riskgrupperna. Den kvinnan som var med i reportaget var mellan 35-40 och kärnfrisk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Tippar på 2500 döda på tisdag.
Hoppas på 3000
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja Israel har fixat det bra!

Israel: 10525 fall 96 döda
Sverige: 10151 fall 899 döda!

Vi har inte 10151 fall utan ett mycket större antal. Vi testar inte alla eftersom vi tydligen saknar möjlighet till detta.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/brittisk-forskare-vaccin-kan-finnas-i-september/

Vaccin på G..

Jag tar vacciner med en nypa salt tills någon kan länka mig till en peer reviewed artikel där man konstaterar att viruset funkat i djurexperiment utan att utlösa cytokina överreaktioner. Man har ju arbetat på ett vaccin mot SARS 1 ganska länge nu så...

Man ska komma ihåg också att många av dom som går ut med dessa typer av nyheter får ökade forskningsanslag, boostade aktiekurser, osv. Finns ett ekonomiskt incitament att hypa sina fynd liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in