Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
De kan delas in i olika grupper. Först den stora gruppen korkskallar.
Sedan har vi coronavänstern där sossarna ingår som står vid sin stora ledare som inte tycks vilja ta något som helst ansvar utan ar sett till att det finns en "fall guy". Inte ens myndighetschefen på FHM kommer att råka illa ut.
Därefter kommer alla anywheres och ultraliberaler som ser sin globala värld hotas och är skiträdda egentligen. Med all rätt.
Jag själv som antagligen är minst orolig är nog sedd som en alarmist.
Men låt mig säga så här: efter att ha deltagit i ett samtal mellan min gamla mor på 89 år och sjuksköterskan i ASIH-teamet där hen berättade att min mor inte skulle få komma till sjukhuset vid eventuell insjuknande utan man sätter nu redan upp en palliativ behandling utifall att med färdigordinerad medicin där syrgas inte ingår, så är jag ganska så trött på förnekarna och de som trängs i våra stormarknader under påskhandeln för att sedan åka till sina fritidsbostäder.
Det är inte lämpligt just nu för någon att nedspela detta om jag säger så. Iaf inte irl.
Jag hoppas verkligen det går vägen för din mor, att vi som samhälle med allt vad det innebär lyckas skydda henne och de som sitter i hennes sits. De som riskerar att råka riktigt illa ut ifall de smittas.
När det kommer till din gruppindelning så skulle jag i sådana fall fokusera på de du kallar för "alarmister", själv kallar jag dessa för domedagsepidemiologer. Flertalet av de mer högprofilerade domedagsepidemiologerna i tråden rapporterar om människor i sin närhet som ger blanka fan i myndigheternas rekommendationer. Ifall de hade spenderat sin tid och kraft på att försöka övertyga individerna i sin bekantskapskrets om virusets potential, att ta sitt ansvar och följa myndighetens rekommendationer istället för predika för kören i denna tråd dag in och dag ut så skulle smittspridningen kunna minskas i mer eller mindre omfattning.
De förvränger och förvanskar dessutom uttalanden från Anders Tegnell som har kommit att bli covid-19s ansikte utåt. De hävdar att Tegnell står och säger att allt är lugnt och att segern är vunnen, när han i själva verket manar till stor försiktighet och att några tidiga slutsatser inte ska dras. Kommunicerar domedagsepidemiologerna detta till sina bekanta är det klart att chansen till att de följer rekommendationerna knappast ökar.
Mig skulle du nog enligt ditt sätt att se på saken kategorisera som en blandning av coronavänster och ultraliberal fastän jag inte är någotdera. Jag, och många med samma uppfattning kallas av domedagsepidemiologerna för "förnekare". Jag och alla jag känner gör på daglig basis stora uppoffringar och tar vårt ansvar för att skydda riskgrupper i möjligaste mån. Vi är permitterade, varslade och jobbar hemifrån i största möjliga utsträckning. Vi undviker restaurangbesök och vi undviker resor som inte är nödvändiga. Vi umgås inte med äldre anhöriga.
Din mamma och många, många fler ur riskgrupperna skulle ha betydligt bättre utsikter ifall allmänheten följer rekommendationerna. Nyligen visade en undersökning att 98% av svenskarna har ändrat sina beteenden på grund av covid-19. Ifall de domedagsepidemiologer som bor i tråden kunde lägga
åtminstone en liten del av sitt fokus på att
åtminstone övertala de som i deras närhet inte bryr sig skulle den siffran med säkerhet vara ännu högre.