2020-04-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Klarar ni inte av att stänga in er utan att en fet sosse skall tvinga er till det?

Det gör vi redan. Men inte alla av oss bor i landet vart man kanske har den närmaste granne 3 km bort. Vissa av oss bor i stor städer, och det kan vara så att man isolera sig i sitt lgh bra. Men kanske min granne eller flera grannar gör ej det, och jag vägrar att bli smittade när jag går genom trappuppgången när jag ska kasta soppor. Det är därför Lockdown är det bästa lösningen. Då ingen av oss ska vara oroliga för de andra som inte följer reglerna ( som är tyvärr ganska många), och det ska spela ingen roll vad jag eller du eller vem som hest annan tycker. Då följs bara allmänt lockdown för alla , och kan vi sätta landet i det spåret som har hittills BEVISAT sig ( i massa andra länder) att vara den mest effektiva lösningen.
Citera
2020-04-11, 18:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Han är en blåkullatomte enligt mig.
Men,men sådana måste ju också finnas till. Synd att han är statsminister bara, men han måste väl gå i pension snart. Han börjar bli en gammal gubbe.

Såg hans uttalanden i expressen igår.
Det var folket han beskyllde.

Beskyllde du inte det nyazealändska folket som världens fetaste häromdagen?

Att se orsakssamband är inte att ge skuld
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Sverige är ett väldigt disciplinerat land. Låt oss vara tydliga, Trump hade mer än gärna kört "flocken" med en sådan uppmärksam, följsam och kompetent befolkning, som den svenska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är Påskafton. På tisdag hittar man uppskattningsvis 200 kroppar i kylrummen, som väntar på att föras in i statistiken. Sedan sprider Tegnell ut dem över de senaste staplarna i sitt diagram, som då visar att vi "plattar ut kurvan", samtidigt som han noggrant undviker att nämna att de följande par-tre dagarna kommer man såklart att upptäcka ännu fler fall som baknoteras, så att de senaste staplarna växer. Och ingen av landets alla "ganskande" journalister kommer att fatta att han lurar dem med sina simpla trolleritrick.

Exakt så.
Anders "Kurvanärstabil" Tegnell kommer fortsätta att leverera!
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Citat:
Lyssna ändå. Man kan BARA bli frisk om man utvecklar antikroppar. Ingen medicin eller något annat bekämpar dessa virus.

Vill höra dig förklara varför folk med abti cd20 beh (rituximab) inte är fullt populerade av virus då...

Nej antikroppar behövs inte för att göra sig av med en virusinfektion. Cytotox t celler är tillräckligt tsm medfödda immunförsvaret

T-cellerna är ju de som skapar antikropparna. Utan den processen blir du inte frisk utan viruset fortsätter att sprida sig.
Det är bra! Känn dig ägd. Nu vet vi på vilken kunskapsnivå du befinner dig.
Tips! Läs på här så länge: Mördar-T-cell.

Du har säkert rätt på många andra punkter. Men det är alltid farligt för ens trovärdighet att komma med alltför långtgående påståenden.
Citera
2020-04-11, 18:36
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Som du ser så står det när man använder det i ett tidigt skede.
På samma vis så fungerar cancer-medicin mot tidig cancer, men när du har metastaser i hela kroppen så kan man inte precis slänga in lite cellgifter och tro att kroppen ska återhämta sig.

Har organen börjat att svikta och blodkärlen har börjat att gå sönder, så minskar näring och syre i organen, och dem börjar att dö. Allt du försöker trycka i patienten då med nålar går bara ut i kroppen.

Ja men nu var det ju förvisso alla patienter man övergav, om du inte redan förstått det. Gör dig inte dummare än du redan är.
Citera
2020-04-11, 18:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu bär det snart iväg på västkusten:

Är det Stockholmarna som dragit till sina stugor där som nu åker in på iva?
Citera
2020-04-11, 18:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Sverige är ett väldigt disciplinerat land. Låt oss vara tydliga, Trump hade mer än gärna kört "flocken" med en sådan uppmärksam, följsam och kompetent befolkning, som den svenska.

Konstigt att landet där många inte kan leva på ett heltidsarbete inte sätter sig sig själv i karantän... Man får skörda det man sått
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jajamän. Idag går jag in på Dag 28.
Så less på det här nu... helt otestad.

Jag är sur att VG inte rapporterar kommuner.
Kan ge mig fan på att Göteborg sitter på 70-90 % av fallen.

Nu har de nog börjat sprida sig mer men innan var det nog mest Göteborg och Kungälv
Har också reagerat på att de endast säger VGR, det är ju ett jätte områden från Kungsbacka ända upp till Norska gränsen. Jag har också velat ha reda på i vilka orter det fanns på iaf i början nu spelar det ingen roll längre.

Du skriver att du är otestad, menar du att du är sjuk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Du skulle ta det...om alternativet är att du istället ligger i en EMCO maskin, där du väcks upp en gång per dygn för att se din andningsfrekvens. Sen så söver dom dig sen med häst medicin.

Skulle jag hamna i detta läge så så öppnar jag upp vapenskåpet långt innan.
Nja, vi vet ju inte vad vaccinet kan ställa till med och jag tillhör inte någon riskgrupp så jag ser inte detta fetade som det ända alternativet mot att inte vaccinera mig. kan tillägga att jag faktisk tror jag redan har haft viruset, så en test för att avgöra det står högst upp på min önskelista.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De kan delas in i olika grupper. Först den stora gruppen korkskallar.

Sedan har vi coronavänstern där sossarna ingår som står vid sin stora ledare som inte tycks vilja ta något som helst ansvar utan ar sett till att det finns en "fall guy". Inte ens myndighetschefen på FHM kommer att råka illa ut.

Därefter kommer alla anywheres och ultraliberaler som ser sin globala värld hotas och är skiträdda egentligen. Med all rätt.

Jag själv som antagligen är minst orolig är nog sedd som en alarmist.

Men låt mig säga så här: efter att ha deltagit i ett samtal mellan min gamla mor på 89 år och sjuksköterskan i ASIH-teamet där hen berättade att min mor inte skulle få komma till sjukhuset vid eventuell insjuknande utan man sätter nu redan upp en palliativ behandling utifall att med färdigordinerad medicin där syrgas inte ingår, så är jag ganska så trött på förnekarna och de som trängs i våra stormarknader under påskhandeln för att sedan åka till sina fritidsbostäder.

Det är inte lämpligt just nu för någon att nedspela detta om jag säger så. Iaf inte irl.
Jag hoppas verkligen det går vägen för din mor, att vi som samhälle med allt vad det innebär lyckas skydda henne och de som sitter i hennes sits. De som riskerar att råka riktigt illa ut ifall de smittas.

När det kommer till din gruppindelning så skulle jag i sådana fall fokusera på de du kallar för "alarmister", själv kallar jag dessa för domedagsepidemiologer. Flertalet av de mer högprofilerade domedagsepidemiologerna i tråden rapporterar om människor i sin närhet som ger blanka fan i myndigheternas rekommendationer. Ifall de hade spenderat sin tid och kraft på att försöka övertyga individerna i sin bekantskapskrets om virusets potential, att ta sitt ansvar och följa myndighetens rekommendationer istället för predika för kören i denna tråd dag in och dag ut så skulle smittspridningen kunna minskas i mer eller mindre omfattning.

De förvränger och förvanskar dessutom uttalanden från Anders Tegnell som har kommit att bli covid-19s ansikte utåt. De hävdar att Tegnell står och säger att allt är lugnt och att segern är vunnen, när han i själva verket manar till stor försiktighet och att några tidiga slutsatser inte ska dras. Kommunicerar domedagsepidemiologerna detta till sina bekanta är det klart att chansen till att de följer rekommendationerna knappast ökar.

Mig skulle du nog enligt ditt sätt att se på saken kategorisera som en blandning av coronavänster och ultraliberal fastän jag inte är någotdera. Jag, och många med samma uppfattning kallas av domedagsepidemiologerna för "förnekare". Jag och alla jag känner gör på daglig basis stora uppoffringar och tar vårt ansvar för att skydda riskgrupper i möjligaste mån. Vi är permitterade, varslade och jobbar hemifrån i största möjliga utsträckning. Vi undviker restaurangbesök och vi undviker resor som inte är nödvändiga. Vi umgås inte med äldre anhöriga.

Din mamma och många, många fler ur riskgrupperna skulle ha betydligt bättre utsikter ifall allmänheten följer rekommendationerna. Nyligen visade en undersökning att 98% av svenskarna har ändrat sina beteenden på grund av covid-19. Ifall de domedagsepidemiologer som bor i tråden kunde lägga åtminstone en liten del av sitt fokus på att åtminstone övertala de som i deras närhet inte bryr sig skulle den siffran med säkerhet vara ännu högre.
Citera
2020-04-11, 18:38
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Ja, jag är ganska säker på att om det man tar med sig från en händelse där man stått och tittat på människor som gråtandes dör i plågor i övergivna afrikanska sjukhus som knappt kvalificerar sig som ladugårdar här i Sverige, att man har beställt cyklar och att det var så jävla bra för att folk frågade "Cyklar? Vad fan ska du med cyklar till?" och fyfan vad smart man var som gjorde det... ja, då har man definitivt någon typ av empatistörning. Kanske autism, kanske sociopati. Kanske någon generell narcissism. Det är ingen diagnos dock utan ett omdöme baserat på sunt förnuft och uppenbara tecken på att något inte står rätt till. Kul att du är imponerad men vem som helst som inte själv har en Tegnellsk empatistörning skulle kunna göra den bedömningen. Det är bara en blind spot hos empatistörda.

Jag håller helt med dig när det gäller det fetade om det är som du säger. I vilket sammanhang sa Tegnells (utländska?) kollega det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in