2020-04-11, 12:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
ÖH. Sskor och lärare extrem brist som det är. Banker gör fortfarande storkovan på alla bostadslån. Digitala-utvrcklingen ligger 100 år framåt. Bedriva seriös undervisning med 9 åringar i hemmet framför skärmar är trams.

Du överdriver enormt i din domedagapeofetia.

Så varför varslade man sskor innan Corona?

Man gör ingen storkova om man går minus i kvartalsrapport.

Trams? Kvalitén på svenska lärare är trams.
2020-04-11, 12:47
Medlem
Citat:
Hur är amoeteringsfrihet en kostnad för banken?
För en bank är likviditeten allt. Eller tror du att de kan använda alla pengar som de nominellt har insatta hos sig? De kanske har direkt tillgång till någon promille av det, resten är ute och tjänar mer pengar. Om pengaflödet stannar av och de löpande kostnaderna inte gör det får man snabbt problem

Om man blir tvingad att sparka personal så är det säkert bara en vinst enligt såna som liksom-fb. Han kan säkert visa en redovisning som bevisar detta så enligt honom kan banker inte ha några kostnader överhuvudtaget, det är det som är så fiffigt med hans ekonomiska modell.

Men om jag ska vara allvarlig så använder bankerna alla pengar de har tillgång till precis på samma sätt som alla vi andra. De investeras. Om du vill räkna ut kostnaden får du använda samma kalkyl som när du räknar ut kostnaden för ditt bostadslån. Det innebär som bekant kostnaden för själva lånet (amorteringar och räntor så klart medräknat) samt alternativkostnaden, dvs vinsten du kunnat få om du för 15 år sen investerat samma summa i guld eller värdepapper. Bankerna resonerar på samma sätt.
Senast redigerad av Alpoxen 2020-04-11 kl. 13:36.
2020-04-11, 12:48
Avstängd
Citat:
Nej. Generellt i Sthlm kommer slutpriserna upp 1-3 dagar efter påskrift. Tro mig jag vet detta. I mitt område vet jag exakt när objekten tagits ned från hemnet. Samma dag är slutpriserna uppe. Inget ligger kvar på hemnet en vecka efter försälrjnkng.

Ibland. Ja.
Det beror helt på.

Sedan precis som vi såg förra krisen så gick priserna UPP strax innan det värsta.
Varför? Jo för att folk panikköpte/sålde pga att de inte skulle veta läget efter..

Vill också tillägga att är man insatt vet man att banker stryper utlåning i kriser = leder till fall.
De ger inte ut mer.
2020-04-11, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Så varför varslade man sskor innan Corona?

Man gör ingen storkova om man går minus i kvartalsrapport.

Trams? Kvalitén på svenska lärare är trams.

Man varslade bara på Karolinska. Sskor kan välja och vraka mellan jobb.

Digitalisering av undervisning är evigheter bort. Du drömmer.
2020-04-11, 12:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Nu bor jag inte i Vasastan men massor av objekt som gått för över 100k per kvm där.

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet/stockholms-kommun/vasastaden

Klart det fortfarande säljs objekt för 100k+/kvm i delar av Vasastan, men den aggregerade bilden visar på ett fall från 103k/kvm i feb till 96k/kvm hittills i april.

Även när priserna i snitt är nere på 85k/kvm kommer det finnas enstaka objekt som säljs för 100k/kvm.
2020-04-11, 12:51
Avslutad
Citat:
Ibland. Ja.
Det beror helt på.

Sedan precis som vi såg förra krisen så gick priserna UPP strax innan det värsta.
Varför? Jo för att folk panikköpte/sålde pga att de inte skulle veta läget efter..

Vill också tillägga att är man insatt vet man att banker stryper utlåning i kriser = leder till fall.
De ger inte ut mer.

Banken gör individuella bedömningar. Knappast så att en ICA-handlare kommer få svårt att få lån. En eventbolagsägare däremot.
2020-04-11, 12:51
Avstängd
Citat:
Man varslade bara på Karolinska. Sskor kan välja och vraka mellan jobb.

Digitalisering av undervisning är evigheter bort. Du drömmer.

Man varslade överallt?

Att jag en ska behöva googla åt dig https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2019/november/sodersjukhuset-och-danderyd-varslar-200/

Du kan ju inbilla dig att sskor kommer ha det säkert. Men just nu är det ett överflöd av personal i sjukvården. Det kommer inte behövas efter krisen.

Evigheter bort?
Hört talas om Youtube?
2020-04-11, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Klart det fortfarande säljs objekt för 100k+/kvm i delar av Vasastan, men den aggregerade bilden visar på ett fall från 103k/kvm i feb till 96k/kvm hittills i april.

Även när priserna i snitt är nere på 85k/kvm kommer det finnas enstaka objekt som säljs för 100k/kvm.

Och just därför kan man göra ett enormt klipp OM man får 100k för sin lgh och kan bo i andra hand ett par månader för att leta ett perfekt objekt.
2020-04-11, 12:53
Avstängd
Citat:
Banken gör individuella bedömningar. Knappast så att en ICA-handlare kommer få svårt att få lån. En eventbolagsägare däremot.

Det gör de.
Men kom inte och påstå nu att det är lättare att få lika hög belåning i en ekonomisk kris, lågkonjunktur och kommande depression som en högkonjunktur där man slänger krediter till höger och vänster.
2020-04-11, 12:53
Avslutad
Citat:
Man varslade överallt?

Att jag en ska behöva googla åt dig https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2019/november/sodersjukhuset-och-danderyd-varslar-200/

Du kan ju inbilla dig att sskor kommer ha det säkert. Men just nu är det ett överflöd av personal i sjukvården. Det kommer inte behövas efter krisen.

Evigheter bort?
Hört talas om Youtube?

Känner flera skkor. Deras arbetsmarknad är oerhört god. Även innan corona.

Mmm att sätta 10 åringar i hemmet framför youtube kommer säkerligen göra underverk för utfallet i skolan :-D
2020-04-11, 12:55
Avslutad
Citat:
Det gör de.
Men kom inte och påstå nu att det är lättare att få lika hög belåning i en ekonomisk kris, lågkonjunktur och kommande depression som en högkonjunktur där man slänger krediter till höger och vänster.

Jag sade att de som jobbar i konjunktursäkra branscher, tex en läkare, som har en BR och lyckas sälja denna för 100k per kvm kommer att ha ett enormt bra köpläge om ett par månader.
2020-04-11, 12:58
Avstängd
Citat:
Känner flera skkor. Deras arbetsmarknad är oerhört god. Även innan corona.

Mmm att sätta 10 åringar i hemmet framför youtube kommer säkerligen göra underverk för utfallet i skolan :-D

Så varför grinade de ut i media för så mycket då?
Buhu.
"Vi får så lite betalat" "vi får sparken nu" bla bla bla.

Den var bra innan, men inte mot slutet av 19.
Det var pga EKONOMIN.
Efterfrågan fanns definitivt då men de hade inte råd att behålla.
Du kan ju tänka dig hur ekonomin ser ut efter Corona.

Du påstod att det ligger 100 år framåt.
Det gör det inte.
Varför skulle man inte kunna göra en perfekt utbildningsvideo som är genormarbetad och kan användas från termin till termin, sedan kan man ha en handledare vid sidan av som svarar på frågor.
Vi har det redan nu, i dagens Sverige. Och det verkar enligt skolor fungera bra.
Så du är helt fel ute.

I yngre åldrar kanske det inte fungerar för de behöver en vuxen som tar hand och ansvarar för de. Men från högstadiet ser jag inga problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in