Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Frågan är väl istället vad Turkiet håller på med
Min fru är från Turkiet och jag var själv där senast nu i Mars, och lyckades ta mig hem med typ sista flyget som gick...
Hur som helst. Turkiet har inte så stora intressen att hjälpa EU-länder i såna här kriser, eftersom EU inte heller vill hjälpa Turkiet. Vad som är hönan och vem som är ägget har jag ingen aning om, men jag är iallafall helt säker på att Turkiet är bättre rustat för kris. Just nu klarar de sig bra, och har både gigantiska beredskapslager och omfattande inhemska produktioner. Ekonomin är dock i riskzonen ordentligt, och de kommer vilja öppna upp så fort som möjligt igen... När jag var där var barer/cafeer/restauranger stängda och kort efter att jag åkte hem införde de även utegångsförbud. Dock endast för personer under 20 och personer över 65 (logiken bakom att de under 20 inte fått gå ut är jag inte helt klar över, men kan ha att göra med att de ofta träffar mormor/morfar...
I övrigt har turkiet hanterat den här krisen ganska bra tycker jag, och senast förra veckan typ så började de skicka ut ansiktsmasker till alla familjer som vill ha. 5st/vecka typ.
Oavsett vilket så tror jag iallafall att turkiet kommer ge med sig och släppa på europeiska leveranserna, för de har inte brist själva. Det verkar snarare vara en känga från dem...