2020-04-10, 06:55
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
När den här skiten är över finns det vissa basala behov som kommer att efterfrågas. Allt som vi har avstått i ett par månader.

Jag vägrar tro på en ekonomisk kollaps. Det här är ingen finanskris med uppblåsta ekonomiska värden som punkteras. Volvo har fortfarande samma substansvärde även om aktiekursen åker berg- och dalbana.

Nedstängda fabriker utan några utleveranser och säkerligen ett par månader i halvfart när det väl startat. Hur skulle det inte påverka "substansvärdet"? Det är OTROLIGT uppblåsta värden på börsen. Arbetslösheten i USA visar massiv siffror, börsen går då upp. Börsen är absolut ingen värdeindikation längre, det är en inflationsmätare.
Citera
2020-04-10, 08:01
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Nedstängda fabriker utan några utleveranser och säkerligen ett par månader i halvfart när det väl startat. Hur skulle det inte påverka "substansvärdet"? Det är OTROLIGT uppblåsta värden på börsen. Arbetslösheten i USA visar massiv siffror, börsen går då upp. Börsen är absolut ingen värdeindikation längre, det är en inflationsmätare.

Exakt! Folk stirrar sig blinda på börsen.
Men det är obligationsmarknaden som är den verkliga indikatorn och där är marknaden tydlig.
En totalt krasch utan dess like skedde i mars.
Citera
2020-04-10, 08:05
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Vad tror ni arbetslösheten hade varit i Sverige nu om vi inte hade haft möjlighet till permitteringar samt alla åtgärdspaket i form av statliga ”låtsasjobb”?
Citera
2020-04-10, 08:05
Medlem
CC75s avatar
Citat:
När den här skiten är över finns det vissa basala behov som kommer att efterfrågas. Allt som vi har avstått i ett par månader.

Jag vägrar tro på en ekonomisk kollaps. Det här är ingen finanskris med uppblåsta ekonomiska värden som punkteras. Volvo har fortfarande samma substansvärde även om aktiekursen åker berg- och dalbana.

Se mitt inlägg #3069 och det Youtube klipp som jag hänvisar till. Återkom sedan om du fortfarande tror på att det inte finns någon finansiell kris.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch% 3Fv%3DAJD-_kpgEvE

// CC
Citera
2020-04-10, 08:30
Bannlyst
Citat:

Det som är en ekonomisk kollaps vägrar du tro på är en ekonomisk kollaps. Vilken slags kollaps är det då?

Jag är permitterad med sänkt lön.
Jag har nyligen handlat kläder med 20% rabatt.

Återgår det till det normala belastar permitteringarna. Det är ju finansierat med skulder som ska betalas antingen amorteringsvägen eller inflationsvägen. Detta är ju ekonomi så mycket att det heter duga.
Citera
2020-04-10, 13:29
Medlem
Riksbankerna har slängt in sina miljarders miljarder in i västerlandets ekonomi och nu är räntevapnet förbrukat. Är det dags för hyperinflation? Jag tror inte det men det ser förstås mörkt ut i realekonomin. Permitteringar och varsel äger ju inte rum för att arbetsgivarna vill djävlas utan för att kunderna försvunnit.[/quote]

Det finns kritiker mot centralbankernas agerande även om dom är få, Andreas Cervenka på SvD bla har bloggat om problemet David Stockman som var Reagans ekonomiske rådgivare, har lite insikt i fenomenet. Gerald Celente på Youtube är en annan som även tar upp nationers inskränkande av demokratiska rättigheter när vi går mot en ekonomisk depression enligt honom. Kanske går vi istället för Venezuela-hyperinflation emot ett stagflations scenario som man hade på -70 talet?
Citera
2020-04-10, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Riksbankerna har slängt in sina miljarders miljarder in i västerlandets ekonomi och nu är räntevapnet förbrukat. Är det dags för hyperinflation? Jag tror inte det men det ser förstås mörkt ut i realekonomin. Permitteringar och varsel äger ju inte rum för att arbetsgivarna vill djävlas utan för att kunderna försvunnit.

Det finns kritiker mot centralbankernas agerande även om dom är få, Andreas Cervenka på SvD bla har bloggat om problemet David Stockman som var Reagans ekonomiske rådgivare, har lite insikt i fenomenet. Gerald Celente på Youtube är en annan som även tar upp nationers inskränkande av demokratiska rättigheter när vi går mot en ekonomisk depression enligt honom. Kanske går vi istället för Venezuela-hyperinflation emot ett stagflations scenario som man hade på -70 talet?[/quote]

Citerade för övrigt Mertillen med mitt senaste inlägg 😉
Citera
2020-04-10, 15:48
Avslutad
De som ligger värst till är väl alla sparkade timanställda och konsulter, i huvudsak yngre och invandrare. De , av dem, som har köpt boende har väl antingen gått via banker typ bluestep eller har päron som borgat/äger större delen av bostaden. Där finns inga reserver att ta av antagligen, i de flesta fall.
Citera
2020-04-10, 19:21
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
De som ligger värst till är väl alla sparkade timanställda och konsulter, i huvudsak yngre och invandrare. De , av dem, som har köpt boende har väl antingen gått via banker typ bluestep eller har päron som borgat/äger större delen av bostaden. Där finns inga reserver att ta av antagligen, i de flesta fall.

Då får invandrarna sälja sina BMWs och audis... var och varannan har en bil för 300-400 idag
Citera
2020-04-10, 21:09
Avstängd
DrunkenZealots avatar
https://di-api.quickshot-widgets.net/uploads/USA%20arbetsloshet-1586437876344.svg

Någon postade denna kurva, kan den verkligen stämma?

En annan sak. Jag tittade på konkurser och än så länge syns inte mycket. Men det är väl att vänta, det tar nog ett tag tills det får genomslagskraft.

https://kreditrapporten.se/konkurser
Citera
2020-04-10, 21:53
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chikenBat
Så hur funkar det för alla timanställda utan A-kassa etc.
Är det SOC eller kan folk få en peng endå.
Aldrig ens funderat på bidrag, men allt jobb är inställt nu.
Vad gör man?

Soc får man ju inte äga något fordon, inte haft inkomster på ett visst antal månader, inte ha tagit ut pengar på något märkligt sett sista tiden, och du kan ju knappast äga en bostadsrätt om du ska få deg där. Man kan inte gå och få pengar där, möjligtvis matkuponger om det är kris men troligtvis inte.

Har man inte haft med soc att göra är det lätt att tro, att det är enkelt. Redan för 20 år sedan var det Bättre, att gå till (stavning) diakonissa i kyrkan eller andra hjälp organisationer om man behövde mat till barnen hemma.. Det ska Mycket mycket till om du får något av dom.

Vad gör man? Ja är det riktigt kris och magen kurrar, in på Ica och stjäl mat. En färdig baguette i jackarmen och traska ut.
Citera
2020-04-10, 22:37
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:

Är substansvärdet en naturlag kopplat till namnet Volvo eller bygger det på vad bolaget producerar, säljer och genererar i vinst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in