Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Väl skrivet och en analys av situationen som få verkar förstå.
Har själv två egna bolag i utlandet där större delen av vår personal i det ena bolaget bara packade ihop för några veckor sedan. Släckte ljuset på kontoret och meddelade” Glenn, de inför karantän här i landet. Jag åker hem till mina föräldrar i Kaunas. Lycka till med allt!”
Baserat ändå. Bara kasta in handduken så där. På något sätt ändå respektingivande de jäklarna balterna.
Men åter till Sveruge. Folk här har vankats i i någon falsk bild av verkligheten. Folk tror att allt kommer vara som vanligt i maj/juni igen när företag öppnat upp igen.
Jag tror att det har med att Sverige och Vitryssland är de enda länderna som inte infört karantän och folk förstår inte hur allvarligt detta påverkar ekonomin.
-----------
Några veckor till av detta och vi har en ekonomisk depression värre än -30 talet.
Japp, det kommer att bli ett stålbad utan dess like. Tillfälligt kan staten kompensera ekonomiskt, men det staten INTE kan göra är att släta över den skräck som plötsligt drabbar de flinande ess som lånat som om det inte funnits någon morgondag.
Själv har jag haft tur. Jag likviderade mitt företag och flyttade ut på landet för att byta livsstil förra året.
Jag kommer ihåg en kille för några år sedan, som ville ha råd om hur han skulle gå tillväga för att "starta eget". Jag avrådde honom starkt, och påminde om att det för tillfället var säljstopp på lyxlägenheter i Stockholm; svaret glömmer jag inte, för han lyckades sammanfatta hela Sverige här: "Ja, ja. Alla har pratar om en nedgång i konjunkturen, det hör man hela tiden, men det kommer inte att hända. Alla bara pratar men det händer ju aldrig. Det blir nog bra runt hörnet."
När jag lite senare försökte hjälpa killen med egna projekt där han fick överta projekt på mina kalkyler och min förtjänst, så frågade jag om han hade några lån på huset: "Ja, jag tre miljoner. Och så har min flickvän tre miljoner."
En idiot med sex miljoner i lån på hushållet och tre ungar startar eget? Jag hörde att hans flickvän var flygvärdinna, så hon är med största sannolikhet permitterad, och han själv jobbar som inhyrd på timme, och blir den första som blir utan jobb när det dalar. 6 mille i lån, tre ungar och en a-kassa - svennebanan i ett nötskal. Nog fan lär det bli det en kalldusch.
Istället för att lyfta på luren och fråga hur det går för killen (och fler med honom), så tänker jag: "Nu är det min tur att hålla händerna för öronen när låneproletarietet sugs in i kvarnen."