2020-04-09, 18:07
Medlem
På 3 veckor har 17 miljoner amerikaner fått sparken. Så här ser senaste veckan ut : https://di-api.quickshot-widgets.net/uploads/USA%20arbetsloshet-1586437876344.svg
Citera
2020-04-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Väl skrivet och en analys av situationen som få verkar förstå.

Har själv två egna bolag i utlandet där större delen av vår personal i det ena bolaget bara packade ihop för några veckor sedan. Släckte ljuset på kontoret och meddelade” Glenn, de inför karantän här i landet. Jag åker hem till mina föräldrar i Kaunas. Lycka till med allt!”

Baserat ändå. Bara kasta in handduken så där. På något sätt ändå respektingivande de jäklarna balterna.

Men åter till Sveruge. Folk här har vankats i i någon falsk bild av verkligheten. Folk tror att allt kommer vara som vanligt i maj/juni igen när företag öppnat upp igen.
Jag tror att det har med att Sverige och Vitryssland är de enda länderna som inte infört karantän och folk förstår inte hur allvarligt detta påverkar ekonomin.

-----------

Några veckor till av detta och vi har en ekonomisk depression värre än -30 talet.

Japp, det kommer att bli ett stålbad utan dess like. Tillfälligt kan staten kompensera ekonomiskt, men det staten INTE kan göra är att släta över den skräck som plötsligt drabbar de flinande ess som lånat som om det inte funnits någon morgondag.

Själv har jag haft tur. Jag likviderade mitt företag och flyttade ut på landet för att byta livsstil förra året.

Jag kommer ihåg en kille för några år sedan, som ville ha råd om hur han skulle gå tillväga för att "starta eget". Jag avrådde honom starkt, och påminde om att det för tillfället var säljstopp på lyxlägenheter i Stockholm; svaret glömmer jag inte, för han lyckades sammanfatta hela Sverige här: "Ja, ja. Alla har pratar om en nedgång i konjunkturen, det hör man hela tiden, men det kommer inte att hända. Alla bara pratar men det händer ju aldrig. Det blir nog bra runt hörnet."

När jag lite senare försökte hjälpa killen med egna projekt där han fick överta projekt på mina kalkyler och min förtjänst, så frågade jag om han hade några lån på huset: "Ja, jag tre miljoner. Och så har min flickvän tre miljoner."

En idiot med sex miljoner i lån på hushållet och tre ungar startar eget? Jag hörde att hans flickvän var flygvärdinna, så hon är med största sannolikhet permitterad, och han själv jobbar som inhyrd på timme, och blir den första som blir utan jobb när det dalar. 6 mille i lån, tre ungar och en a-kassa - svennebanan i ett nötskal. Nog fan lär det bli det en kalldusch.

Istället för att lyfta på luren och fråga hur det går för killen (och fler med honom), så tänker jag: "Nu är det min tur att hålla händerna för öronen när låneproletarietet sugs in i kvarnen."
Citera
2020-04-09, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
På 3 veckor har 17 miljoner amerikaner fått sparken. Så här ser senaste veckan ut : https://di-api.quickshot-widgets.net/uploads/USA%20arbetsloshet-1586437876344.svg

Allvarligt talat. Jag garvade när jag klickade på din länk. Ha ha, vilken bild.
Citera
2020-04-09, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Ingen här i tråden verkar uppmärksamma centralbankens roll i denna kris. Dom har pumpat pengar in i systemet i åratal och nu har vi även en räntenivå på runt nollan vilket gör att man inte kan ta till det vapnet i en recession längre. Man har samtidigt ett folk som är skuldsatt upp över öronen och en i nuläget svajande bostadsmarknad. Pengarna som tryckts in i systemet tänkta att nå dom högst värdesatta bolagen men den senaste tiden har man börjat märka att dom inte har nån effekt eller väldigt liten sådan eftersom pengavärdet eroderats så tIll den grad. Samtidigt har realekonomin mer och mer frikopplats från aktiemarknaden. Nu testar man då helikopterpengar till individer med hjälp av senaste åtgärden bland annat, lättare åtkomst till a-kassa.

Sverigedemokraten Rickard Wall är på Flashback och hör till de som menat att centralbankerna räddade situationen 2008. Tråkigt det för jag gillar SD för övrigt. Jag vet om en nationalekonom som jag känner flyktigt från barndomen som stått för samma sak. Tror han arbetar på Uppsala Universitet. Djäkla tomte! Lars EO Svensson är nästa dåre som försvarat vad riksbankerna hållit på med. Stefan Ingves har inte tagit avstånd från de här idioterna så det är ju lika illa ställt med honom. Han har varnat lite men som sagt, man ska gå efter vad människor gör, inte vad de säger så han är lika skyldig han.

Jag personligen har heller aldrig räknat med ett virus som skadar ekonomin så här pass mycket. MEN, och det är ett stort MEN, har aldrig försvarat den här idiotin sedan 2008. Nationalekonomerna på bankerna kan ju dra åt helvete. Detsamma gäller journalistkåren som består av systemlojala propagandister.

Riksbankerna har slängt in sina miljarders miljarder in i västerlandets ekonomi och nu är räntevapnet förbrukat. Är det dags för hyperinflation? Jag tror inte det men det ser förstås mörkt ut i realekonomin. Permitteringar och varsel äger ju inte rum för att arbetsgivarna vill djävlas utan för att kunderna försvunnit.
Senast redigerad av Mertillen 2020-04-09 kl. 19:16.
Citera
2020-04-09, 19:38
Medlem
mjohan84s avatar
Var hos ett företag som hanterar härdning osv åt Scania / skf / volvo

Helt stendött var det, ledningen var i upplösningstillstånd
Citera
2020-04-09, 20:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Alexander Bard intervjuas om Corona och konsekvenserna av Corona. Mycket intressant!

https://m.youtube.com/watch?v=8aRSAXN6TVc

Några av hans förutsägelser:
* Värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet.
* Den första riktiga lågkonjunkturen i Sverige sedan 90-talet.
* Bostadspriser kommer att gå ner
* Ökad social oro så länge det finns risk att det inte finns intensivvård att få för "morfar".
* Många små företag kommer att gå under.
* De stora multinationella företagen kommer att klara sig och vinna marknadsandelar.
* Kina och Sydostasien kommer att öka sin makt på västvärldens bekostnad.
* Allvarliga sprickor i EU-samarbetet när man ska komma överens om vem som ska betala för att kicka igång sydeuropas ekonomier igen.
* Italien riskerar att tvingas att lämna euron.
Tja, det mesta är väl inte så kontroversiellt. Skulle nästan vem som helst kunna säga. Många av punkterna är redan faktum.

Det med IVA kan man ju fråga sig hur stort det är. Några få drabbade, och deras anhöriga. Annars är det väl bara de som ändå skriver kollaps-inlägg på flashback.

Om stora företag skall ta marknadsandelar så är det på bekostnad av mindre. Och då kan man ju fråga sig i vilka marknader han tänker sig det. Möjligen menar han bara att stora företag har bättre möjligheter att övervintra.

Sydostasien och Kina skadar inte sina företag lika mycket, så det är nog trivialt att de går stärkta ur detta.
Och att det blir konflikter inom EU är väl inget konstig. Det är det nästan jämt. Men visst har coronakrisen förvärrat läget. Jag menar hur tänker man i Frankrike kring den inre marknaden när de börjar med exportförbud. Det är ju svårt förståndshandikappat. Det är på samma nivå som om ett län i Sverige inför exportförbud (ja ut ur länet alltså).

Italien tvingas nog inte lämna euro. Däremot kan dom ju välja att göra det. Det är inget problem för Italien eller något annat land att använda EUR. Men man måste ju anpassa sin politik. Fri arbetsmarknad är nödvändigt. Och har man det så kommer folk jobba och stå i.
Fast växelkurs och devalveringar handlar bara om att facket tvingar till sig för stora löneökningar och så måste man sänka lönekostnader via penningpolitik. Idiotiskt påfund. Med fri arbetsmarknad försvinner allt det eländet.
Citera
2020-04-09, 20:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentalbazooka
Japp, det kommer att bli ett stålbad utan dess like. Tillfälligt kan staten kompensera ekonomiskt, men det staten INTE kan göra är att släta över den skräck som plötsligt drabbar de flinande ess som lånat som om det inte funnits någon morgondag.

Själv har jag haft tur. Jag likviderade mitt företag och flyttade ut på landet för att byta livsstil förra året.

Jag kommer ihåg en kille för några år sedan, som ville ha råd om hur han skulle gå tillväga för att "starta eget". Jag avrådde honom starkt, och påminde om att det för tillfället var säljstopp på lyxlägenheter i Stockholm; svaret glömmer jag inte, för han lyckades sammanfatta hela Sverige här: "Ja, ja. Alla har pratar om en nedgång i konjunkturen, det hör man hela tiden, men det kommer inte att hända. Alla bara pratar men det händer ju aldrig. Det blir nog bra runt hörnet."

När jag lite senare försökte hjälpa killen med egna projekt där han fick överta projekt på mina kalkyler och min förtjänst, så frågade jag om han hade några lån på huset: "Ja, jag tre miljoner. Och så har min flickvän tre miljoner."

En idiot med sex miljoner i lån på hushållet och tre ungar startar eget? Jag hörde att hans flickvän var flygvärdinna, så hon är med största sannolikhet permitterad, och han själv jobbar som inhyrd på timme, och blir den första som blir utan jobb när det dalar. 6 mille i lån, tre ungar och en a-kassa - svennebanan i ett nötskal. Nog fan lär det bli det en kalldusch.

Istället för att lyfta på luren och fråga hur det går för killen (och fler med honom), så tänker jag: "Nu är det min tur att hålla händerna för öronen när låneproletarietet sugs in i kvarnen."
Jag har funderat på att ta ett lån och köpa aktier.
Citera
2020-04-09, 20:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Heureka!

Äntligen.

Sverige har funnit det: den rena kapitalismens totala undergång.

Blandekonomi is the shit.
??
Mer kapitalistiska regioner ser ut att hantera "krisen" bättre. SÅ hur tänkte du här?

De minst påverkade lär dock vara de mest kommunistiska länderna. T ex Nordkorea. Dom är redan på botten. Att några dör av corona istället för att svälta ihjäl är det ingen som märker.
Citera
2020-04-09, 20:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegodlight
Blev varslad idag.
10 stycken på firman av 30 får gå. Detta är första varslet vill jag nämna, går rykten om att fler kommer.
Detta är inom bygg.
Ja, bostadspriserna lär sjunka något när BNP faller. Och då finns ingen ekonomi i att nyproducera.
Det som kan fungera om man vill hålla arbetslösheten borta är att driva hantverkarfirma i egen regi. Snickare t ex. Då kan man ta renoveringsjobb åt folk. För de priser som folk går med på att betala. Kan leda till att man inte kan ta ut så hög lön. Men man jobbar på iaf.
Citera
2020-04-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Var hos ett företag som hanterar härdning osv åt Scania / skf / volvo

Helt stendött var det, ledningen var i upplösningstillstånd

Kan du dela med dig av fler detaljer?
Citera
2020-04-09, 23:22
Medlem
antoneriks avatar
När den här skiten är över finns det vissa basala behov som kommer att efterfrågas. Allt som vi har avstått i ett par månader.

Jag vägrar tro på en ekonomisk kollaps. Det här är ingen finanskris med uppblåsta ekonomiska värden som punkteras. Volvo har fortfarande samma substansvärde även om aktiekursen åker berg- och dalbana.
Citera
2020-04-10, 03:04
Medlem
Så hur funkar det för alla timanställda utan A-kassa etc.
Är det SOC eller kan folk få en peng endå.
Aldrig ens funderat på bidrag, men allt jobb är inställt nu.
Vad gör man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in