2020-04-10, 17:52
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Var i den informationen kan FHM och du få fram att Agda 92 år dött av Covid-19?

Om Agda inte blivit testad för smittan, vilket ju är högst sannolikt, så spelar det ingen roll att vi har personnummer i Sverige.

Det enda som kan fås fram med det sätt som registrena samkörs är om någon som registrerats som smittad inte bokförts som avliden av smittan. Då, och enbart då, kan personnumrena vara till nytta.

Men eftersom MAJORITETEN av den smittade befolkningen i Sverige inte har blivit testade, så är mörkertalet enormt gällande dödsfall orsakat av Covid-19.

Säg till om något är oklart av det jag skrivit.
Om någon ligger dödssjuk med ett par veckor kvar att leva och smittas av Wuhanviruset och dör efter någon vecka.

Är det då Covid-19 som är dödsorsaken?
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, det står i artikeln att det är vanliga Covid-19-patienter som man nu gräver ner för att avlasta bårhus och kylcontainers. Borgmästaren i New York säger också att man får ordna med formella begravningsceremonier senare.

Var det inte skriverier i tråden i början att USA hade beställt massor av plastkistor?
Kan det vara så att de lägger människorna i plastkistorna som ej förmultnar tills de kan begravas riktigt.
Vet du var i New York detta är?
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Ser man till vårt klimat som är perfekt för smittspridning, den etniska sammansättningen av Sverige med tre miljoner etniska icke-svenskar samt var dessa primärt bor samt hur mycket människor bosatta i Sverige reser och i vilket skede vi fick smittan så är det bra. Enligt din logik så borde statsepidemiologerna i Spanien och Italien hängas då de har lyckats ha högre dödstal än extremt tätbefolkade länder.

Det sjuka är att länder med avsevärt mycket mindre gynnsamma förutsättningar för smittspridning och som dessutom vidtagit extrema isoleringsåtgärder har det värre än vad vi har det. Tegnell 1 - Världen 0.
Vi ligger nr 8 (om vi räknar bort statsstaterna) i världen i dödstal, i ett virus från Kina, som kommit via en liten klick semestrande i Italien.
Vi hade tidigt koll på smittan, till skillnad från Italien som överrumplades, liksom naturligtvis Schweiz som har svängdörrar till Italien.
Vi var förvarnade, hade koll på resande. Gjorde ingenting, bara försäkrade att ingen smittspridning pågick utanför klicken semestrande, ingen testning, inga restriktioner på hemkomna från smitthärdar, ingen karantän inget!
Sjukvåtdspersonal hemkomna från skidsemester i norra Italien uppmanades gå till jobbet bland riskpatienter utan katantän!!@$#$#%
Min preliminära bedömning är:
En ofattbar skandal utan dess like i svensk smittskyddshistoria, en naiv byråkratisk inkompetens av östeuropeiska mått. Tegnell kommer bli en fallstudie i framtida universitetsutbildningar i epidemiologi, ett skräckexempel vars handligsplan kommer ges som finn femton fel-uppgift i grupparbete till nya studenter.
Kanske har jag fel, men så ser det ut från min horisont just nu, jag blir gärna rättad.
Citera
2020-04-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vad var stort i går?
Har jag missat något?
Internationella GT- dagen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja just det!

Om du stoppar ett infekterat finger eller en morot med virus på i munnen, då kan du bli infekterad via slemhinnan, men om du SVÄLJER moroten så blir du alltså
inte infekterad. Så har jag också förstått Tegnell.

... Och den gick du på?
"Detta får som konsekvens att luften inte blir lika väl förbehandlad (uppvärmd, fuktad och rensad från mikroorganismer) i munhålan som i näshålan, eftersom luftens kontakt med slemhinnan är sämre i munhålan.[1] "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mun
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
En vecka efter att jag gjorde ovanstående inlägg har Expressen nu blivit uppmärksamma på den hårda triagering som föregår på äldreboendena i syfte att putsa till siffrorna:

Man har dock i vanlig ordning missat kritisk information, i det här fallet att man redan nu i det här läget har betat av två prioriteringsklasser och att nästa steg är 70-åringar, 60-åringar, 50-åringar som röker, osv:

Ja du är en av de få som haft rätt i denna tråd.

Och det är fortfarande såhär det ser ut i praktiken:

Det är fortfarande riktiga människor med riktiga känslor och riktiga liv som påverkas när Johan Styrud, ordförande för Stockholms läkarförening, säger "om vi har skruvat åt lite för hårt får vi se efteråt". och när Thomas Lindén på Socialstyrelsen pratar om "onödiga transporter". Det är riktiga människor dessa psykopater dödar i det tysta med Expressens, Aftonbladets med fleras goda minne. Deras liv bör vila tyngt på samvetet hos alla landets Lena Mellinare och Wolfgang Hanssonare och även på alla anti-"alarmister" i den här tråden. Det är dessa nyttiga idioter och medlöpare som lät inkompetenta myndighetslallare stå och sprida floskler i minst två månader innan man tog relevanta beslut. Och det finns en varm plats i helvetet åt dessa personer.
Ja du är en av de få som haft rätt i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Men du, jag kan inte Italienska så din länk säger mig absolut ingenting.
Det finns ett antal statistiker där man ser ett växande antal av unga personer utan underliggande sjukdomar som avlider, den saken har gjort att man i olika länder försöker ta reda på orsaken till varför den gruppen har börjat att öka bland dödsfallen. Dom är så pass många till antalet att dessa fall inte längre ses(om dom någonsin gjort det) som undantag.
Dessutom finns det studier som visar tydligt att antalet smittade ökar i de yngre grupperna med eller utan underliggande sjukdomar, är det felaktiga uppgifter och resultat som dom visar?
Det låter som om du har en uppsjö på lager?

Visa mig statistik/studier på det växande antal unga personer som avlider utan underliggande faktorer eller andra riskfaktorer så får jag läsa, begrunda, eventuellt pudla och i sådana fall därefter sälla mig till domedagsepidemiologerna. Lovar ni att ni tar emot mig då?

Studier som visar på att antalet smittade ökar i de yngre grupperna vet jag inte varför det skulle kunna vara intressant i sammanhanget, så det får du nog ta och motivera?
Citera
2020-04-10, 17:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Man får jämföra om nåt år. Omöjligt att veta hur mycket efter i kurvan Finland och Norge är, samt vad som kommer hända när dom släpper upp på samhället. Det vi sett i Asien är att nya fall ökar drastiskt igen direkt ett land släpper på lockdown...

Det har jag missat. Kan du länka?
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Men som sagt. Man får jämföra om några år.

Så är det. Dock finns det ju ingenting idag som pekar på att Sveriges strategi har varit rätt. Det är en förhoppning att det ska visa sig vara så i framtiden. Utan faktaunderlag.
Idag, i verkligheten, leder Sveriges strategi till mer död.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har båda min föräldrar här i bunkern, men de kom frivilligt.
Okej vad bra. Lyckades de ta sig ut själva?
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Vi ligger på en imponerande 30.plats på worldometer antal test. Hade vi inte pengar i ladorna???

Ladorna är fulla o Sverige står gott rustat....

Jag är imponerad av med den cyniska kylighet detta sköts. O fåren hyllar den ledare som vars parti pinkade på det som återstod av beredskaps lagren.

Men det som kännetecknar en sosse är brist på utbildning. Vi andra läste redan Sun Zi o The Art of War på 80-talet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Detta visar sig då man får ut storskaliga tester av antikroppar.
Vi har för lite indata så här långt för att dra slutsatser liknande dina.

Sydkorea har utfört mest masstester hittills och det är deras statistik vi får gå på.

Det ger 0,7% dödlighet på den testade befolkningen.

Hur kan jag då hävda 0,1‰?

Det beror på mörkertalet.

Vi vet inte hur många av de testade som varit, eller kommer bli smittade.

Givetvis en betydande andel.

Hur många är asymtomatiska? Kanske 10-15%

Hur många har så lindriga symtom att man ej misstänker Covid-19 utan vanlig förkylning? Totalt inklusive asymtomatiska 90-97%.

Vi vet inte exakt hur länge man testar positivt men Sydkoreas tester hade en felmarginal om 0,1-0,2% har jag för mig. Även om man testat mycket är det givetvis väldigt många som inte testats.

Just därför vi inte kan uttala oss som du om flera procents dödlighet i detta skedet, när statistiken inte börjar komma på ett par månader, i och med efterhandstesten.

You haven’t checked South Korea’s CFR recently? It’s not 0.7% but 1.99%. I also doubt South Korea has missed the multitudes of infected people you claim. They contact trace aggressively and haven’t found the clusters that would indicate immense community spread like you claim there is.
Citera
2020-04-10, 17:55
Medlem
Över 1000 döda i UK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här