Citat:
Ursprungligen postat av
Nord88
Ser man till vårt klimat som är perfekt för smittspridning, den etniska sammansättningen av Sverige med tre miljoner etniska icke-svenskar samt var dessa primärt bor samt hur mycket människor bosatta i Sverige reser och i vilket skede vi fick smittan så är det bra. Enligt din logik så borde statsepidemiologerna i Spanien och Italien hängas då de har lyckats ha högre dödstal än extremt tätbefolkade länder.
Det sjuka är att länder med avsevärt mycket mindre gynnsamma förutsättningar för smittspridning och som dessutom vidtagit extrema isoleringsåtgärder har det värre än vad vi har det. Tegnell 1 - Världen 0.
Vi ligger nr 8 (om vi räknar bort statsstaterna) i världen i dödstal, i ett virus från Kina, som kommit via en liten klick semestrande i Italien.
Vi hade tidigt koll på smittan, till skillnad från Italien som överrumplades, liksom naturligtvis Schweiz som har svängdörrar till Italien.
Vi var förvarnade, hade koll på resande. Gjorde ingenting, bara försäkrade att ingen smittspridning pågick utanför klicken semestrande, ingen testning, inga restriktioner på hemkomna från smitthärdar, ingen karantän inget!
Sjukvåtdspersonal hemkomna från skidsemester i norra Italien uppmanades gå till jobbet bland riskpatienter utan katantän!!@$#$#%
Min preliminära bedömning är:
En ofattbar skandal utan dess like i svensk smittskyddshistoria, en naiv byråkratisk inkompetens av östeuropeiska mått. Tegnell kommer bli en fallstudie i framtida universitetsutbildningar i epidemiologi, ett skräckexempel vars handligsplan kommer ges som finn femton fel-uppgift i grupparbete till nya studenter.
Kanske har jag fel, men så ser det ut från min horisont just nu, jag blir gärna rättad.