2020-04-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Detta får som konsekvens att luften inte blir lika väl förbehandlad (uppvärmd, fuktad och rensad från mikroorganismer) i munhålan som i näshålan, eftersom luftens kontakt med slemhinnan är sämre i munhålan.[1] "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mun
Dessutom dör virus i magsäcken eftersom det är en så sur miljö, pga magsaften.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Medelåldern av döda pratar jag om, inte smittade. Jag vet att man inte testar folk med symptom som inte är i behov av sjukhusvård. Jag själv är sjuk (dessutom rökare) precis som två andra i nära relation. Jag vet att minst 10 kollegor har varit sjuka och att minst en pensionerad tidigare kollega har avlidit till följd av sjukdomen.

Men att bara plocka ut och belysa allt negativt tjänar ingenting till. De flesta som blir sjuka, blir milt sjuka. De flesta som hamnar på sjukhus blir utskrivna. Men ja, folk dör och kommer fortsätta dö på grund av viruset, men det kan varken du, jag eller FHM göra något åt.

Tänk om Cancer kunde få samma respons av allmänheten. 10 miljoner människor dör av cancer varje år, men Corona är inne just nu och då ska man slå på stora trumman och man ska trycka in Sveriges BNP gånger jag vet inte vad för att bekämpa det.

Jag har full förståelse och respekt för din oro vad gäller nära och kära... jag har också förståelse och respekt för de människor som tror allt detta är en enda stor konspiration för gud vet vad. Ingenting i denna soppa är särskilt väl genomtänkt eller kommunicerat.

Ingen vet någonting och alla vet allting.
Väl skrivet! Tyvärr är det ju så att samhället inte kan berättiga att lägga ner tillräckligt med resurser för att rädda alla liv som skulle gått om man tryckte dit mångdubbelt med resurser och detta gäller i alla länder. Det etiska dilemmat blir ju till vilken grad man ska sträcka sig för att rädda liv. Och finns det nåt bra svar på det ens? Vill vi ha ett samhälle där alla andra samhällsnyttiga sektorer blir lidande för att det enda mål vi har i samhället är att förlänga alla människors liv så långt som möjligt?

Rent hypotetiskt skulle säkert 100-tals liv kunnat räddats om man kallade in alla i Sverige på månatliga blodprover, röntgen och biopsier för att finna maligniteter och andra livshotande sjukdomar men hade det ansetts som möjligt? Nu avgränsar man sådant till där det faktiskt är möjligt och effektivt att rädda liv genom att undersöka riskgrupper med en viss kontinuitet(T.ex mammografi, prostataundersökningar, bukaortaförstoring etc). Lika så finns det ju nån form av gräns som måste dras där det inte går att förhindra dödsfall från Coronaviruset heller. Observera att jag varken hävdar att Sverige satt den gränsen för högt eller lågt, däremot anser jag att det här finns nån naiv tilltro till att stater har möjlighet att göra allt i sin makt för att rädda varenda liv. Så fungerar det inte nu och så har det aldrig fungerat heller, utan det är en närmast omöjlig avvägning mellan var resurser gör som mest nytta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Detta får som konsekvens att luften inte blir lika väl förbehandlad (uppvärmd, fuktad och rensad från mikroorganismer) i munhålan som i näshålan, eftersom luftens kontakt med slemhinnan är sämre i munhålan.[1] "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mun
Betyr det at det er lettere å bli smittet ved å puste med munnen enn ved å puste med nesen?
Citera
2020-04-10, 17:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Haha oroa dig inte.
Man smittar hur som mer om man har symptom och hostar stup i kvarten.
Det är inte säkert. Vi vet inget egentligen men troligast är att man är som mest smittsam när man har inga eller milda symptom. Eller rättare sagt, när viruset replikerar sig i de övre luftvägarna.

Därför är det t.ex. de gamla husläkarna i Italien som stryker med i drivor då de har kontakt med sina patienter alldeles i början av sjukdomsförloppet oftast.
Senast redigerad av arbetet 2020-04-10 kl. 17:59.
Citera
Medlem
En stor fest 7/3 och en stor begravning ung samma tid i Stockholms området är två superspridare som säkert påverkat spridningen sen. Då fattade inte folk allvaret nonchalanta ”ja men vi ska väl ha allt som vanligt”
I tråden vid den tiden var det stor medvetenhet, alltid de nonchalanta som först sprider. Tyvärr. Konstigt så stor skillnad på folk.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej ni. Nu ska jag till Blåkulla och avviker från både tråd och covid- 19.
Orkar inte med virus och politiker mer idag.
Ha en bra helg.
Kom ihåg att tvätta händerna och hosta i armvecket. Gör ni inte det kommer Stefan och drar er i håret.

Glöm inte att hålla avstånd mellan kvastarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ladorna är fulla o Sverige står gott rustat....

Jag är imponerad av med den cyniska kylighet detta sköts. O fåren hyllar den ledare som vars parti pinkade på det som återstod av beredskaps lagren.

Men det som kännetecknar en sosse är brist på utbildning. Vi andra läste redan Sun Zi o The Art of War på 80-talet.
Det är inte pengar om fattas.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Om någon ligger dödssjuk med ett par veckor kvar att leva och smittas av Wuhanviruset och dör efter någon vecka.

Är det då Covid-19 som är dödsorsaken?
Om du (inför vittnen) stryper någon som ligger dödssjuk med ett par veckor kvar att leva, kommer du ställas inför rätta för att tagit människans liv då?
Svaret på min retoriska analogi ger samtidigt svaret på din retoriska fråga. Förutsatt att det är andningen som stoppats av viruset, men annars är ju frågeställningen poänglös)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Över 1000 döda i UK
953
Citera
2020-04-10, 17:58
Medlem
Giggsys avatar
Italienska siffrorna ska väl komma nu runt 18, hur många dödsfall hade dom igår?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det har jag missat. Kan du länka?

Så är det. Dock finns det ju ingenting idag som pekar på att Sveriges strategi har varit rätt. Det är en förhoppning att det ska visa sig vara så i framtiden. Utan faktaunderlag.
Idag, i verkligheten, leder Sveriges strategi till mer död.

Japan
Singapore

Kolla deras siffror, när dom släppte upp lite så började fallen dyka upp igen. Diskuterades i tråden förra natten.

Fanns även tecken på att så är fallet i Kina men att siffrorna inte kommer fram. Även det är från inatt i tråden.
Citera
Medlem
Kommer lämna denna tråd ett tag, för det är så pass obehagligt för mig att se alla som försvarar den passiva linjen att bara låta folk dö. Stort tack till de här inne som förespråkat lockdown och att därigenom rädda så många som möjligt. Det har gett mig hopp i alla fall.

Vill bara skicka med er alla att:

Fler har nu dött än i Estonia-katastrofen.

Glöm inte offren. ❤️

Glöm inte att utkräva rättsligt ansvar när detta är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in