Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Medelåldern av döda pratar jag om, inte smittade. Jag vet att man inte testar folk med symptom som inte är i behov av sjukhusvård. Jag själv är sjuk (dessutom rökare) precis som två andra i nära relation. Jag vet att minst 10 kollegor har varit sjuka och att minst en pensionerad tidigare kollega har avlidit till följd av sjukdomen.
Men att bara plocka ut och belysa allt negativt tjänar ingenting till. De flesta som blir sjuka, blir milt sjuka. De flesta som hamnar på sjukhus blir utskrivna. Men ja, folk dör och kommer fortsätta dö på grund av viruset, men det kan varken du, jag eller FHM göra något åt.
Tänk om Cancer kunde få samma respons av allmänheten. 10 miljoner människor dör av cancer varje år, men Corona är inne just nu och då ska man slå på stora trumman och man ska trycka in Sveriges BNP gånger jag vet inte vad för att bekämpa det.
Jag har full förståelse och respekt för din oro vad gäller nära och kära... jag har också förståelse och respekt för de människor som tror allt detta är en enda stor konspiration för gud vet vad. Ingenting i denna soppa är särskilt väl genomtänkt eller kommunicerat.
Ingen vet någonting och alla vet allting.
Väl skrivet! Tyvärr är det ju så att samhället inte kan berättiga att lägga ner tillräckligt med resurser för att rädda alla liv som skulle gått om man tryckte dit mångdubbelt med resurser och detta gäller i alla länder. Det etiska dilemmat blir ju till vilken grad man ska sträcka sig för att rädda liv. Och finns det nåt bra svar på det ens? Vill vi ha ett samhälle där alla andra samhällsnyttiga sektorer blir lidande för att det enda mål vi har i samhället är att förlänga alla människors liv så långt som möjligt?
Rent hypotetiskt skulle säkert 100-tals liv kunnat räddats om man kallade in alla i Sverige på månatliga blodprover, röntgen och biopsier för att finna maligniteter och andra livshotande sjukdomar men hade det ansetts som möjligt? Nu avgränsar man sådant till där det faktiskt är möjligt och effektivt att rädda liv genom att undersöka riskgrupper med en viss kontinuitet(T.ex mammografi, prostataundersökningar, bukaortaförstoring etc). Lika så finns det ju nån form av gräns som måste dras där det inte går att förhindra dödsfall från Coronaviruset heller. Observera att jag varken hävdar att Sverige satt den gränsen för högt eller lågt, däremot anser jag att det här finns nån naiv tilltro till att stater har möjlighet att göra allt i sin makt för att rädda varenda liv. Så fungerar det inte nu och så har det aldrig fungerat heller, utan det är en närmast omöjlig avvägning mellan var resurser gör som mest nytta.