2020-04-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Det stämmer, artikeln fanns på fotbollskanalen och bygger på klubbarnas egna kapital.

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/prognos-allsvenska-lagens-talighet-utan-publik---tio-klubbar-klarar-sig-inte-ar/
Bör tas med en nypa salt. Förutsätter ju att:

1. Publikintäkterna är 0. Folk har redan köpt säsongskort och stödplåtar.

2. Kostnaderna är lika stora som föregående år. Det är verkligen inte fallet.
Citera
2020-04-09, 19:33
Medlem
Hur kan Häcken ha så stark ekonomi?
Citera
2020-04-09, 19:37
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Hur kan Häcken ha så stark ekonomi?

Gothia Cup ...
Citera
2020-04-09, 19:47
Medlem
Citat:
Gothia Cup ...

Snacka om att vinna lotteriet. Bra organiserat och planerat förmodligen, men att den lilla myggan kan omsätta sådana pengar får mig nästan att tro på ödet.
Citera
2020-04-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Som många skriver här inne: det blir ju fan inte alls samma sak om det ska liras utan publik...halva grejen är ju att man ska kunna tappa alla hämningar när det blir felaktiga domslut eller mål.

Ur egoistisk synpunkt är det faktiskt inte frånvaron av fotboll som är mest frustrerande, utan det är hur jävla begränsad man blir. Jag vill ju fan kunna dra en bärs med polarna och röra mig och agera hur fritt jag vill Har vi samma restriktioner över sommaren flyttar jag till månen fan...

Ja det hade varit väldigt tråkigt... och risken är väl också att en säsong utan publik försvagar många klubbar långsiktigt, inklusive t ex Bajen och Blåvitt. Den här skiten kommer nog påverka hela fotbollsvärlden och den globala fotbollsekonomin.

För att citera en go gubbe, När vi äntligen fick wc på svalen då brann hela skiten ner.

Det är ungefär så jag känner, här hade vi börjat vända en negativ trend, börjat bygga EK, samt har försäljningsbara spelare som Hasse i laget och så går allt åt helvete. haha

Citat:
En minnesbild dyker omedelbart upp vid meddelandet om Kent Anderssons död, en bild som vittnade om den anspänning yrket innebar.
Jag hade fått en extra stol vid sidan av scenen och kunde blicka in i kulissen på föreningshuset Aftonstjärnan på Hisingen där han på senare år drog utsålda hus under vintersäsongen. Där han stod osynlig för publiken speglades ängslan, ja rentav smärta och oro i hans ansikte innan han raskt gick in på scenen och på sin oefterhärmliga göteborgska drog en satirisk monolog som fick salongen att dåna av skrattsalvor.
– Du förstår, sa han efteråt till mig, på Aftonstjärnans scen kan man inte gömma sig där man står bara ett par meter från publiken. Alla som är här vet vad jag står för och det var här jag som liten pojke fick följa med till hyresgästföreningens julkabaret. Att stå på scenen här känns som ett ansvar.

Kent Andersson var förvisso enbart Kent med göteborgarna – ingen sa någonting annat. När han fyllde 70 var Aftonstjärnan sprängfylld av kända och okända som ville hylla honom. Han kunde aldrig gå ut på stan utan att ständigt hejdas av folk som ville byta ett ord med honom.
Han var född och uppväxt inte långt från Aftonstjärnan, som ett av sju syskon i en enrummare på 32 kvadratmeter, och han glömde aldrig sitt ursprung. Många minns säkert hans visa ur tv-serien Blå gatan om Huset som brann. ”När vi äntligen fick wc på svalen då brann hela skiten ner.”

[...]
https://www.svd.se/arbetarklassens-teaterman-2AJ6

Vi har ändå få restriktioner om man jämför med andra länder, här på framsidan har vi haft en vecka/10 dagar med strålande vårväder(vilket gör den AS abstinensen desto större) och människor kan ju ändå vara ute och njuta. Vi har många, ja nästan alla av våra friheter och rättigheter kvar.

De rekommendationer som finns är viktiga att följa, annars kan det gå riktigt åt skogen, viktigt att försöka undvika att sjukvården får för många IVA patienter för kapaciteten är inte oändlig, och när man slår i taket kommer folk börja dö som flugor. Nu är det 203 coronasmittade som ligger på IVA avdelningar i Stockholm.
Citera
2020-04-09, 22:11
Medlem
Citat:
Som många skriver här inne: det blir ju fan inte alls samma sak om det ska liras utan publik...halva grejen är ju att man ska kunna tappa alla hämningar när det blir felaktiga domslut eller mål.

Ur egoistisk synpunkt är det faktiskt inte frånvaron av fotboll som är mest frustrerande, utan det är hur jävla begränsad man blir. Jag vill ju fan kunna dra en bärs med polarna och röra mig och agera hur fritt jag vill Har vi samma restriktioner över sommaren flyttar jag till månen fan...
Frågeställningen om man ska börja sig med andra halvan första omgångarna eller inte få någon halva alls.
Citera
2020-04-09, 22:13
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Snacka om att vinna lotteriet. Bra organiserat och planerat förmodligen, men att den lilla myggan kan omsätta sådana pengar får mig nästan att tro på ödet.

Cupen omsätter i runda slängar 70 mille/år och levererar någonstans mellan 7-10 mille/år i vinst...
Citera
2020-04-09, 22:36
Medlem
Citat:
Cupen omsätter i runda slängar 70 mille/år och levererar någonstans mellan 7-10 mille/år i vinst...

7-10 mille per år är inte dåligt, iaf inte för en förening som häcken. Men jag tycker nästan att dom pengarna är ett slöseri på en så liten klubb. Håller på Dif personligen, men dom pengarna hade passat bättre om dom gick till IFK. Skulle vara bättre för svensk fotboll, om än bittert.
Citera
2020-04-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag läste i en artikel, som jag inte hittar, att sex lag klarar av att spela utan publik.

MFF, AIK, Häcken, Elfsborg, DIF och Peking. Jag är inte 100 vill minnas att det var så.

Överraskande att Hammarby var i riskzonen, de klarade att spela 13 matcher utan publik sen är det kris.

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/prognos-allsvenska-lagens-talighet-utan-publik---tio-klubbar-klarar-sig-inte-ar/

De där revisorerna har gjort en glädjekalkyl för Hammarby. Jag förstår det som att de har tagit det egna kapitalet rätt upp och ned utan att hänsyntaga att över hälften av tillgångarna är uppbundet i anläggningstillgångar, vilka är svåra att realisera till det upptagna värdet mtp rådande omständigheter. Hade analysen handlat om likviditet (som är det relevanta i sammanhanget) skulle man ej ha kommit fram till så många som 13 matcher (varför man nu räknar matcher och ej månader?).
Citera
2020-04-10, 01:02
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Med 5 lag då eller?
Kanske. Varför inte?
Citat:
Alla borde ha en årslön på banken
- Ann Wibble

Skakar det kraftigt vid första eller andra månadsskiftet så kanske saker har skötts riktigt illa i goda tider?

https://youtu.be/YFFo7xz69t0
Citera
2020-04-10, 08:02
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored

Man känner sig rätt egoistisk som tänker på allsvenskan och fotboll när världen går åt helvete, men kan inte rå för det.

Grejen med att inte ha allsvenskan i denna kris är ju att vid vanliga kriser/stora tragiska händelser i samhället eller personliga kriser/tragiska händelser är att vi då vanligtvis ändå går på fotboll för att få nåt annat att tänka på ett tag.
Det är inte på något sätt att dra ner betydelsen av det som sker utan en ventil för att få ut känslor, för oss som verkligen följer våra klubbar är det ju det mest logiska sättet att träffa våra vänner med. Sitta i bilar/minibussar/bussar/tåg på väg till bortakamper, träffas innan/efter matcherna och tjöta, vråla ett otroligt begåvat "öhhh" när något händer på planen ord som inte säger nåt men som alla förstår.

Fotbollen i sig är inte det minsta viktig när folk dör runtomkring oss och självklart följer varenda vettig människa restriktionerna för att hjälpa till så vi som samhälle klarar av detta men livet som supporter runt själva matcherna saknar man ju ändå som fan...

Citat:
Restriktioner/rekommendationer då. Vill kunna göra det utan att ha ågren över att kunna smitta/bli smittad av någon. Dessutom inte samma sak när det inte finns folk.

Precis, det är ju direkt oansvarigt att inte följa restriktionerna om att inte knö med folk på uteserveringar, att resa runt i landet nu etc.
Visst, jag lär inte bli dödssjuk direkt av corona, men att kunna smitta andra som blir så sjuka är inget någon kan vilja ha på sitt samvete.
Dom som inte följer restriktionerna är i regel folk som inte fattar hur allvarligt detta är, och inte har någon som drabbats.
Därför är det ju också orimligt att t.ex. spela matcher i nuläget.

Citat:
7-10 mille per år är inte dåligt, iaf inte för en förening som häcken. Men jag tycker nästan att dom pengarna är ett slöseri på en så liten klubb. Håller på Dif personligen, men dom pengarna hade passat bättre om dom gick till IFK. Skulle vara bättre för svensk fotboll, om än bittert.

Ska vi snacka bitterhet om Gothia pengarna så fråga Gais...
Citera
2020-04-10, 17:13
Avslutad
Citat:

Förjävla dum kommentar. Du får det att låta som att Gothia cup är något som bara ramlat ned i knät på Häcken. Det står DIF eller vilken annan klubb som helst fritt att starta en egen turnering.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Ska vi snacka bitterhet om Gothia pengarna så fråga Gais...

Äh! Gais fick ju faktiskt en reklamplats på nordstan i ersättning för sin halva av Gothia cup. Den är säkert värd mer än dom ~100 miljonerna som hade pumpats in i deras klubb genom åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in