Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisOhoy
Allt är relativt, så även dödligheten med detta virus. Är du ung och frisk är dödligheten under 0,1%. Är du gammal och sjuk ligger dödligheten på ~20%. Hamnar du på intensiven och är ung och frisk är dödligheten låg medan den är extremt hög om du är gammal och sjuk.
Sett över hela befolkningen så är dödligheten enligt studier såhär långt omkring 1-2%. Detta betyder inte att det är 2% risk att du som ung och frisk dör, där är det fortfarande under 0,1%.
Självklar är covid-19 dödligare än säsongsinfluensan, det saknas vaccin och den smittat i högre grad. För gemene man är det dock inte mycket värre än en influensa.
Att göra som vi gjort den senaste tiden med att räkna döda är helt meningslöst utan att läsa varje individs journal för att dra slutsatser. Varje år dör omkring 60 miljoner människor på planeten, ca: 165.000 per dag. Skulle vi räkna döda utan kontext skulle det se förjävligt ut. Covid-19 skördar liv, men bidrar förmodligen inte särskilt mycket till en ökning av den normala totalen.
Det finns tillräcklig med data som säger att tillhör du en riskgrupp, om du är rökare/lider av sjukdomar till exempel fetma osv. ökar risken för svåra/kritiska tillstånd, även om du är 30-40år.
”Critical cases: respiratory failure, septic shock, and/or multiple organ dysfunction/failure.
Severe: dyspnea, respiratory rate ≥30/min, oxygen sats ≤93%, PaO2/FiO2 ratio <300, lung infiltrates >50% within 24–48 hrs”
Om du har någon medicinsk kunskap så förstår du snabbt att prognosen ser inte lovande ut om man åker på ovanstående, ca. 50% mortalitet vid dessa tillstånd.
Ser att du inte klarade av matten i lågstadiet, låt mig hjälpa dig lite. Delen av det hela gånger 100.
Vi har i skrivande stund ca. 9 685 bekräftade fall, varav 870 har avlidit.
870/9685≈0.09
0.09*100=9
Som du ser, 9% CFR är högre än 2%. Och ang. dina ”studier” utgår man från CFR och inte gissningar om antal smittade. För övrigt: Många har dött/kommer att dö pga. Covid 19 som inte har/kommer testas.
Och nej, varken du eller jag är odödlig. Inte heller läkare, som är oroliga i det här läget då skyddsutrustning saknas. Bland italienska läkare insjukna ca 17% av de drabbade i svårt/kritiskt tillstånd. Inga lovande siffror.