2020-04-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Fed köper allt just nu. Bara en tidsfråga innan de börjar köpa börsen också...tråkigt och säkert dåligt i längden.
Varför ta över "the means of production" med våld när man kan trycka pengar och bara köpa up det liksom?

Fed agerar väldigt extremt, det verkar som att man struntar i att man skapar långsiktiga problem så länge siffrorna på kort sikt kan snyggas till lite. Guldläge för storbankerna som givetvis mjölkar situationen maximalt för egen vinning.

Lite osäker hur man som privatperson bäst ska kapitalisera på det dock, några idéer? Känns som att det kan vara för sent att t.ex. gå lång i $GS då de redan har rusat när investerarna insåg vad JPow's plan var.
Citera
2020-04-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodafet
Precis, och förlorar ännu mer pengar under depressionen utan att veta om det.

Du tror inte vi är tillbaka på ath om säg 5 år? Hur menar du att man förlorar pengar?
Citera
2020-04-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripan555
Alla som är entusiastiska och vill investera i tron om att allt är på rea bör vara försiktiga. Den skarpa V-formation som nu kan ses på börsen - dvs brant nedställ följt av brant återhämtning - är skolboksexempel av hur grafer alltid ser ut före ras. Finns oräknerliga exempel på det och väldigt få undantag.

För den som vill få en detaljerad redogörelse för läget just nu kan se den här. Kan spara folk en hel del från onödiga och känslodrivna beslut.

https://youtu.be/_D_cOss_Kgk

Jo... min magkänsla efter mitt köpande är inte så bra... det är lätt att se tjurfällorna om man tittar på OMX utan att titta på utdelningsindex, utan det rena indexet.

Jag kanske måste sluta tänka "Rubelkraschen 1998" hela tiden, jag är låst på den. Den är som du säger mer ett undantag från regeln.

Tisdag eftermiddag skall jag nog städa lite i portföljen, skapa en krigskassa igen. Det gick lite hejvilt med köpknappen nu i påsk.

Det är skit med detta och risken för recession på riktigt i ett par år är nog underskattat av dagens börs. Minsta lilla tecken på att det blir så... tokras!

Fan vad velig man skall känna sig då!!
Citera
2020-04-10, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fan vad velig man skall känna sig då!!

Samma här, känner mig som Mr Market. Vissa dagar galet positiv, andra dagar skräckslagen.
Men har landat i att om det blir krasch så är det roligare att sitta med cash att handla för än det är kul att få en möjlig uppgång om 15% om jag går in nu. 10% upp är ju inte direkt ovanligt på ett års perspektiv, men att sitta med cash i hand vid en krasch är ju en gång på 10-15 år det händer.
Citera
2020-04-10, 15:45
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typhoon
Varför ta över "the means of production" med våld när man kan trycka pengar och bara köpa up det liksom?

Fed agerar väldigt extremt, det verkar som att man struntar i att man skapar långsiktiga problem så länge siffrorna på kort sikt kan snyggas till lite. Guldläge för storbankerna som givetvis mjölkar situationen maximalt för egen vinning.

Lite osäker hur man som privatperson bäst ska kapitalisera på det dock, några idéer? Känns som att det kan vara för sent att t.ex. gå lång i $GS då de redan har rusat när investerarna insåg vad JPow's plan var.
Har bara fått in ca 5% av pengarna jag vill investera. Köper veckovis så hoppas innerligt att vi fortsätter neråt.

Blir arg så jag skakar när jag tänker på de giriga flygbolagen som de senaste åren ägnat sig åt massiva återköp och bonusar och nu springer till staten som värsta kommunister så fort det blir problem.
Citera
2020-04-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Samma här, känner mig som Mr Market. Vissa dagar galet positiv, andra dagar skräckslagen.
Men har landat i att om det blir krasch så är det roligare att sitta med cash att handla för än det är kul att få en möjlig uppgång om 15% om jag går in nu. 10% upp är ju inte direkt ovanligt på ett års perspektiv, men att sitta med cash i hand vid en krasch är ju en gång på 10-15 år det händer.
Min portfölj har gått upp 47% senaste 3 veckorna, och de mesta i portföljen har 100% till att återhämta för att komma till nivåer pre-corona. Index må ligga 15% ner men många aktier på stora bolag är fortfarande halverade i värde. Tycker det är alldeles för mycket fokus på index, men det är kanske bara jag.
Citera
2020-04-10, 15:53
Medlem
Citat:
Har bara fått in ca 5% av pengarna jag vill investera. Köper veckovis så hoppas innerligt att vi fortsätter neråt.

Jag slängde in så jag bara har 10% av stridskassan kvar.

Nej, jag vet inte... mon nog ser det rent tekniskt ut som en tjurfälla i alla fall.

Malmö gick ut med igår att de tror att vi här nere peaker in slutet på maj... resten av landet ligger ju flera veckor efter Stockholm.

Vi är inte ur denna karantänen till midsommar, det skall vi nog inte räkna med. Sommarturismen?? Det blir ett blodbad i sydeuropa. Hur skall Spaniens turism kunna överleva, ingen åker till Spanien i sommar!

Nej... fy fan... jag börjar verkligen ångra mig.
Citera
2020-04-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Min portfölj har gått upp 47% senaste 3 veckorna, och de mesta i portföljen har 100% till att återhämta för att komma till nivåer pre-corona. Index må ligga 15% ner men många aktier på stora bolag är fortfarande halverade i värde. Tycker det är alldeles för mycket fokus på index, men det är kanske bara jag.

Ja på så sätt..... de företag som sänkts, de har sämre intjäning pga corona.

Många företag drabbas inte direkt av denna sjukdomen, en del har ju t o m stigit.

Men.... säg då att vi får en klassisk recession som resultat? Då rasar ju även det som ännu hållt emot. Eric, ABB, ICA för att nämna några tunga pjäser.
Citera
2020-04-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodafet
Bulltrap. Sålde allt innan 12feb. Köpte i "botten", nu sålt igen. Kommer rasa ytterligare 30%. Se 2000 - 2002 OMX. Globalisterna kör en tioårsperiod, kraschar ekonomin för att kunna köpa i botten, varje gång. Mjölkar alla spelberoende, korkade missfoster som inte kan läsa en enkel graf.

Ahoran och uppköpta tidningar skriver till dumspararna att det är köpläge nu på lång sikt -> röd flagg.

Depressionen är här. Allt tack vare en vanlig snuva och massor av indoktrinering.

Just den perioden är missvisande då det var en dubbelsmäll. Först IT-bubbla, sedan 9/11.

Jag ser inga likheter. Börsen hade bottnat och börjat återhämta sig när det small i New York.
Citera
2020-04-10, 16:00
Medlem
Samma personer skriver om kommande börsundergång och depression, är de som fortfarande bor hemma hos mamma och gjort det de senaste 15 åren i väntan på att bostadsbubblan ska spricka.

Nu måste de få ut sin frustration rimligtvis, vilket är förståeligt.
Senast redigerad av Myketowers 2020-04-10 kl. 16:10.
Citera
2020-04-10, 16:39
Medlem
Citat:

Blir arg så jag skakar när jag tänker på de giriga flygbolagen som de senaste åren ägnat sig åt massiva återköp och bonusar och nu springer till staten som värsta kommunister så fort det blir problem.

Strunta i flygbolagen dom går aldrig med vinst ändå. Satsa på breda fonder och investment.
Citera
2020-04-10, 16:44
Medlem
Adiemuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Fattar inte varför vi inte kan handla på certifikat idag efter kl 1 där underliggande har öppet fortfarande.
Min bear-formation jag väntat hela veckan på inträffade idag för någon timme sen, gick miste om cirka 200k vinst. Så jävla patetiskt
Om jag fattar rätt så ska man inte ens kunna handla med certifikat på måndag då amerikanska börsen är öppen? Eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in