2020-04-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Är man lite sen på bollen om man kliver in nu? Hade väntat mig börsen på -30% i år just nu, men när det börjat rapporterats om minskat antal döds i olika länder så har det gått upp bra mkt mer än jag väntat mig. För det ser ju allt annat än bra ut i världen oavsett. Antal döds världen över tilltar fortfarande, företag kontakt i tilltagande takt fortfarade.

Sen är väl Sverige egentligen inte nära sin egen peak. Borde ju finnas en ny botten om vi nu kanske ser 200 döda om dagen vid nästa fredag. Tycker börsen beter sig lit väl optimistiskt just nu. Hur tänker ni andra?

Det är inte dödsstatistiken som påverkar börsen.

Det är karantänen och frågan vad som händer när hjulen dras igång igen. Hur snabbt sjunker arbetslösheten t ex.

Det är sådant du måste baserar ditt omdöme på.

Det är det som avgör om detta är en tjurfälla eller inte.
Citera
2020-04-10, 13:25
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Warren buffet med sitt Berkshire hattaway sålde av delta och southwest för nån vecka sen tror jag.
Ja men det måste inte betyda att de är körda. Alla flygbolag kan inte gå i konkurs.
Citera
2020-04-10, 13:27
Medlem
Är banker billiga just nu? Har lite svårt att väga ihop deras situation. Man kommer åka på en del kreditförluster men samtidigt fick man möjligheten att låta lånen bli amorteringsfria men gällde detta enbart bolån? Hur många stora företag, implicit hur många stora lån, kommer defaulta? Just nu är det mest mindre företag, cafeer, restauranter, klubbar etc som stryker med. Tänker att Tant Agdas Cafe som går i konkurs inte ligger inne med mångmiljoner i lån. Flygbranchen sitter med stora lån hos svenska banker?
Citera
2020-04-10, 13:47
Medlem
Citat:
Är man lite sen på bollen om man kliver in nu? Hade väntat mig börsen på -30% i år just nu, men när det börjat rapporterats om minskat antal döds i olika länder så har det gått upp bra mkt mer än jag väntat mig. För det ser ju allt annat än bra ut i världen oavsett. Antal döds världen över tilltar fortfarande, företag kontakt i tilltagande takt fortfarade.

Sen är väl Sverige egentligen inte nära sin egen peak. Borde ju finnas en ny botten om vi nu kanske ser 200 döda om dagen vid nästa fredag. Tycker börsen beter sig lit väl optimistiskt just nu. Hur tänker ni andra?

Jag tror att det kommer gå upp och ner framöver ett tag i förhållande till hur det utvecklar sig i världen men att botten kommer ligga runt där den hamnade tidigare, som det ser ut nu. Tror inte vi kommer se den där dödskraschen som vissa tror, men tror samtidigt inte vi kommer ha en rak kurva uppåt.

Har man en sparhorisont på 5+ år så kan man göra bra affärer nu. Sprid investeringarna i både olika branscher och under tid i stora företag med bra ekonomi, krydda med lite risk, så har man bra förutsättningar för att göra en hel del pengar!
Citera
2020-04-10, 13:48
Medlem
Diablo1118s avatar

Återigen; inlägg raderade och varningar utdelade! Håll er strikt till ämnet!
Det finns andra trådar för andra aspekter av corona men här håller vi oss till frågeställningen i trådstarten!

/Moderator
Citera
2020-04-10, 14:10
Medlem
Citat:

Varför skulle börsen ens reagera på att det dör 200 st om dagen? Speciellt om de mest är pensionärer och multisjuka, må låta hårt men detta är ingen ekonomisk förlust för landet (rent krasst en vinstaffär för staten då dessa mest kostar pengar).

Åter igen, börsen går inte ner för att folk dör, den går ner pga de restriktioner myndigheter infört. Det som behövs för att börsen verkligen ska återhämta sig är att restriktionerna hävs, sen om de dog 1000 eller 100 000 på vägen dit är rätt så oväsentligt, enda som spelar roll är hur lång tid de tar... Då det går snabbare desto snabbare vi når peaken på dödstalen är de nästan positivt som siffrorna ökar markant ett tag om det innebär att dom sjunker snabbare. Ett långt utdraget förlopp är det värsta för ekonomin..

Jämför gärna med New York där börsen verkar stiga i takt med dödstalen...

Där finns fortfarande gott om aktier som ligger 50% nere sen tidigare nivåer, där går de göra fynd om man tror på en framtid detta året.
Citera
2020-04-10, 14:12
Medlem
Alla som är entusiastiska och vill investera i tron om att allt är på rea bör vara försiktiga. Den skarpa V-formation som nu kan ses på börsen - dvs brant nedställ följt av brant återhämtning - är skolboksexempel av hur grafer alltid ser ut före ras. Finns oräknerliga exempel på det och väldigt få undantag.

För den som vill få en detaljerad redogörelse för läget just nu kan se den här. Kan spara folk en hel del från onödiga och känslodrivna beslut.

https://youtu.be/_D_cOss_Kgk
Citera
2020-04-10, 14:29
Medlem
TruckerKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripan555
Alla som är entusiastiska och vill investera i tron om att allt är på rea bör vara försiktiga. Den skarpa V-formation som nu kan ses på börsen - dvs brant nedställ följt av brant återhämtning - är skolboksexempel av hur grafer alltid ser ut före ras. Finns oräknerliga exempel på det och väldigt få undantag.

För den som vill få en detaljerad redogörelse för läget just nu kan se den här. Kan spara folk en hel del från onödiga och känslodrivna beslut.

Hoppas du har rätt. Missade att gå in. Som vanligt.
Citera
2020-04-10, 14:37
Medlem
grodafets avatar
Bulltrap. Sålde allt innan 12feb. Köpte i "botten", nu sålt igen. Kommer rasa ytterligare 30%. Se 2000 - 2002 OMX. Globalisterna kör en tioårsperiod, kraschar ekonomin för att kunna köpa i botten, varje gång. Mjölkar alla spelberoende, korkade missfoster som inte kan läsa en enkel graf.

Ahoran och uppköpta tidningar skriver till dumspararna att det är köpläge nu på lång sikt -> röd flagg.

Depressionen är här. Allt tack vare en vanlig snuva och massor av indoktrinering.
Citera
2020-04-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripan555

Går det ner det ännu mer köper man bara mera
Citera
2020-04-10, 14:39
Medlem
grodafets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Går det ner det ännu mer köper man bara mera
Precis, och förlorar ännu mer pengar under depressionen utan att veta om det.
Citera
2020-04-10, 14:39
Medlem
0ldMans avatar
Fed köper allt just nu. Bara en tidsfråga innan de börjar köpa börsen också...tråkigt och säkert dåligt i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in