Citat:
Ursprungligen postat av
Randomness1
Är man lite sen på bollen om man kliver in nu? Hade väntat mig börsen på -30% i år just nu, men när det börjat rapporterats om minskat antal döds i olika länder så har det gått upp bra mkt mer än jag väntat mig. För det ser ju allt annat än bra ut i världen oavsett. Antal döds världen över tilltar fortfarande, företag kontakt i tilltagande takt fortfarade.
Sen är väl Sverige egentligen inte nära sin egen peak. Borde ju finnas en ny botten om vi nu kanske ser 200 döda om dagen vid nästa fredag. Tycker börsen beter sig lit väl optimistiskt just nu. Hur tänker ni andra?
Varför skulle börsen ens reagera på att det dör 200 st om dagen? Speciellt om de mest är pensionärer och multisjuka, må låta hårt men detta är ingen ekonomisk förlust för landet (rent krasst en vinstaffär för staten då dessa mest kostar pengar).
Åter igen, börsen går inte ner för att folk dör, den går ner pga de restriktioner myndigheter infört. Det som behövs för att börsen verkligen ska återhämta sig är att restriktionerna hävs, sen om de dog 1000 eller 100 000 på vägen dit är rätt så oväsentligt, enda som spelar roll är hur lång tid de tar... Då det går snabbare desto snabbare vi når peaken på dödstalen är de nästan positivt som siffrorna ökar markant ett tag om det innebär att dom sjunker snabbare. Ett långt utdraget förlopp är det värsta för ekonomin..
Jämför gärna med New York där börsen verkar stiga i takt med dödstalen...
Där finns fortfarande gott om aktier som ligger 50% nere sen tidigare nivåer, där går de göra fynd om man tror på en framtid detta året.