2020-04-10, 01:46
Medlem
Segt som satan att NYSE är stängd imorgon. Visst börjar jag nästan bli trött på att vinna med mina Carnival Cruises, Delta och Wells Fargo som går upp typ 5-15% per dag men ytterligare några tiotusingar i uppgång imorgon hade inte suttit fel.
Citera
2020-04-10, 01:56
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Segt som satan att NYSE är stängd imorgon. Visst börjar jag nästan bli trött på att vinna med mina Carnival Cruises, Delta och Wells Fargo som går upp typ 5-15% per dag men ytterligare några tiotusingar i uppgång imorgon hade inte suttit fel.

Skönt med ett avbräck. Har nästan vuxit fast i kontorsstolen och utvecklat acne på skinkorna efter 3 veckors stillasittande..
Citera
2020-04-10, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Varför gör de inte det då?

För att många av dem tänker herregud rädda vad som räddas kan o säljer nära botten när det går ned som nu, och missar halva uppgången när det går upp för att sedan sälja av när det går ned igen.

Säger inte att det är så för alla, det finns säkert småsparare som sålde av i mitten av februari, och gick in precis på botten nu senast men det är nog inte det normala.

Personligen går mitt ”aktiva” sparande där mina känslor och ego får härja fritt sämre än pensionspengarna jag bara trycker in i diverse index och inte rör.
Citera
2020-04-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Och hur påverkar detta börsen menar du??

Tror du börsen gått ner för att åldringar dör??

Om dödligheten hade varit 0,02% så hade det varit onödigt att stänga ned. Om dödligheten är på en till ett par procent och en betydande andel av de som blir sjuka behöver läggas in på IVA eller få annan vård, så är det fullt rimligt att ta till åtgärder om sjukdomen sprider sig så fort som corona tycks göra.

Och de åtgärderna påverkar ekonomin och ekonomin kan rimligen tänkas påverka börsen. Eller?

Förövrigt så är svenskar väldigt arroganta vad gäller den här pandemin: Insisterar fortfarande på att det är vanlig influensa eller ännu lättare sjukdom. 99,9 % har redan varit sjuka utan att visa symptom. Svenskarna är i princip de enda i världen som är smarta nog att inte skydda sina medborgare. Bara 90+ dör.

Det är inte bara gamla som drabbas, dödsfallen är till stor majoritet gamla med underliggande sjukdomar, men hur stor del av Sveriges befolkning har någon underliggande sjukdom? Högt blodtryck, diabetes, astma, fetma osv är ju inte direkt sällsynta. Även om man inte har något av dem så riskerar du att vara sjuk i flera veckor och ligga i respirator ett tag. Blir för många sjuka samtidigt så får de flesta vara utan respirator och dör.
Citera
2020-04-10, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Inte än. Norwegian är bolaget som är närmast konkurs hela tiden och det enda som kan rädda dem är stöd från regeringen, vilket de säkert får. Däremot är det ingen bra investering enligt mig. Delta verkar inte vara den bästa investeringen enligt min research utan Southwestern Airlines blir det för mig i framtiden antagligen. Ska vänta några veckor tills alla sanktioner osv lyfts först dock.

Warren buffet med sitt Berkshire hattaway sålde av delta och southwest för nån vecka sen tror jag.
Citera
2020-04-10, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Om dödligheten hade varit 0,02% så hade det varit onödigt att stänga ned. Om dödligheten är på en till ett par procent och en betydande andel av de som blir sjuka behöver läggas in på IVA eller få annan vård, så är det fullt rimligt att ta till åtgärder om sjukdomen sprider sig så fort som corona tycks göra.

Och de åtgärderna påverkar ekonomin och ekonomin kan rimligen tänkas påverka börsen. Eller?

Förövrigt så är svenskar väldigt arroganta vad gäller den här pandemin: Insisterar fortfarande på att det är vanlig influensa eller ännu lättare sjukdom. 99,9 % har redan varit sjuka utan att visa symptom. Svenskarna är i princip de enda i världen som är smarta nog att inte skydda sina medborgare. Bara 90+ dör.

Det är inte bara gamla som drabbas, dödsfallen är till stor majoritet gamla med underliggande sjukdomar, men hur stor del av Sveriges befolkning har någon underliggande sjukdom? Högt blodtryck, diabetes, astma, fetma osv är ju inte direkt sällsynta. Även om man inte har något av dem så riskerar du att vara sjuk i flera veckor och ligga i respirator ett tag. Blir för många sjuka samtidigt så får de flesta vara utan respirator och dör.

Du har en poäng, men skall man följa sjukdomsförloppet och tajma börsen blir det svårt att få till en bra entré.

Det är en hel del inlägg som läser nattsvarta rubriker om döda i Italien och undrar varför börsen inte kraschar. Kopplingen däremellan är trots allt vag.

Riksbankernas agerande och huruvida dessa lyckas tror jag är mer avgörande.
Citera
2020-04-10, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Ja, DNB Teknologi A har bara gått bättre än index ett år. Dags att lägga ner den nu.

Sett över 10 år

+ 17,46. % / år

Tror inte den läggs ner i första taget
Men du kanske har ett eget index som gått bättre än så
Citera
2020-04-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Ja, DNB Teknologi A har bara gått bättre än index ett år. Dags att lägga ner den nu.

Det är väl som alla telekom-fonder som fanns under 90-talet, de är populära och finns kvar så länge som telekom går starkt vilket kan pågå i många år. När den eran sedan tog slut blev det inte lika kul längre. Att man har en fond med sådan nisch innebär dock inte att man är en bra fondförvaltare men det ser bra ut och okunniga kunder går på det.
Citera
2020-04-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du har en poäng, men skall man följa sjukdomsförloppet och tajma börsen blir det svårt att få till en bra entré.

Det är en hel del inlägg som läser nattsvarta rubriker om döda i Italien och undrar varför börsen inte kraschar. Kopplingen däremellan är trots allt vag.

Riksbankernas agerande och huruvida dessa lyckas tror jag är mer avgörande.

Nej du har alldeles rätt i det, att enbart stirra på statistiken över dödsfall kommer inte fungera. Det finns ingen direkt koppling och massor med annat som påverkar. Men det har och kommer ha indirekt påverkan, hur stor vet vi ju inte än, eller hur länge. Helt obetydligt är det inte.

(Längd av nedstängning är mer intressant än dödsfall för börsen så klart, men dödsfall och nedstängning hör ihop.)

Jag är extremt kluven till hur utvecklingen på börsen ska bli. Reala ekonomin kommer gå riktigt dåligt ett tag iallafall. Högre arbetslöshet än finanskrisen på en bråkdel av tiden i USA. En centralbank som tar till större åtgärder, även de på en bråkdel av den tid finanskrisen utspelade sig under. Ska bli spännande att se om de kan lyckas rädda korthuset.
Senast redigerad av Wyrtmer 2020-04-10 kl. 11:35.
Citera
2020-04-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Vad pratar du om? Menar du att fonder som t ex Swedbank Ny Teknik och Länsförsäkringar Fastighetsfond alltså inte finns? Båda i branscher som gått dåligt under en period. Swedbank Ny Teknik gick t ex -70% under en period.

Nej det varken menade eller skrev jag inte.
Hur kom du förresten fram till att de branscherna har gått dåligt?
Senast redigerad av flekstor 2020-04-10 kl. 11:14.
Citera
2020-04-10, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarolyXX
Flygbranschen kommer att bli ett rent "H.vete" att bedömma framöver. - Lufthansa sätter "German Wings" i konkurs...

Norwegian är på fallrepet.

Svenska BRA är redan där, på fallrepet. Konkurs.

SAS kommer att överleva.

Men; - Så alla dessa flygplan som kommer att bli till salu efter konkursbona. - Skall man köpa ett snarast eller vänta en vecka? - Vilka problem man har! - En god välhållen Boeing 737 med några år på nacken kostar 400 miljoner, men kanske om en vecka bara 325'...

Vilka problem...

/XE

Många flygbolag leasar flygplanen. Så det blir banker och leasingbolag som får ta stora smällar.
Citera
2020-04-10, 13:01
Medlem
Är man lite sen på bollen om man kliver in nu? Hade väntat mig börsen på -30% i år just nu, men när det börjat rapporterats om minskat antal döds i olika länder så har det gått upp bra mkt mer än jag väntat mig. För det ser ju allt annat än bra ut i världen oavsett. Antal döds världen över tilltar fortfarande, företag kontakt i tilltagande takt fortfarade.

Sen är väl Sverige egentligen inte nära sin egen peak. Borde ju finnas en ny botten om vi nu kanske ser 200 döda om dagen vid nästa fredag. Tycker börsen beter sig lit väl optimistiskt just nu. Hur tänker ni andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in