2020-04-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Så din källa är en på FB som utger sig för att vara vetenskapsman, är du seriös?
Ja denna användare hävdar detta. Denna upptäckt är ju konstigt att de ej skrivs om i tidningar. Vrf firar inte folk påsk som vanligt?
Dödligheten utanför riskgrupp är ju bara 0.1 enligt denna användare.

Detta är källan
https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/dodssiffrorna-bekraftar-monstret-vi-sett-hela-tiden/
Citera
2020-04-10, 14:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ska bli kul att se om någon journalist ställer en fråga kring dödstalen: om man nu tror att det kan ha vänt, eller om man tror att det beror på underrapportering.
Citera
2020-04-10, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Läkemedel för andra djur är ofta väldigt lika de för djuret människa. Ibland används samma läkemedel.

Det är väldigt bra men det jag reagerade på var att det redan är slut på de vi brukar använda.. redan alltså.. och då har "bara" Stockholm kaos.. vi i resten av sverige får väl bli slagen med en gummiklubba när det är dags för respirator.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Cecilia är en kollega till mig. Klok kvinna! Hon har sedan tidigt i februari varnat för just den utveckling vi nu ser.

Den svenska strategin är fullständigt misslyckad.

Går upp för allt fler verkar det.
Citera
Medlem
Socialstyrelsen:

Vi har nu 1001 disponibla intensivvårdsplatser.
Cirka 20% (200 st) är icke-belagda.
Intensivvårdad just nu: 469 st

Hur räknar Socialstyrelsen?

1001 IVA-platser med 80% beläggning innebär 200 lediga platser, inte 532 st!!!!!
Citera
Medlem
Förra fredagen ökade med +51 idag fredag en vecka senare är det +77.
Citera
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det är ett jävla flyttande på målstolparna hela tiden, vissa påstod ju 400 döda per dygn redan i mars!

Men det är ju att få fnatt

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lite om Tegnells trovärdighet:
För tre dagar sedan så sa han att antalet döda per dag låg stabilt på ca 30 per dag.
Nu ligger de staplarna (några dagar bakåt före 3 dagar sedan) på ca 65 per dag. Och de kommer givetvis att öka mer.

Just det
Citera
Medlem
grodafets avatar
Citat:
Cecilia är en kollega till mig. Klok kvinna! Hon har sedan tidigt i februari varnat för just den utveckling vi nu ser.

Din kollega är en idiot.

Den svenska strategin fungerar utmärkt; nämligen att mörda alla pensionärer och stoppa skattepengarna i egna fickor.
Citera
2020-04-10, 14:26
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Cecilia Naucler som är läkare och professor vid Karolinska Institutet och forskar om virus och immunförsvar, skriver alltså så här på Twitter alleles nyss:

Som sagt var, jag säger här att det nog börjar bli för sent för Stockholm, men även om "game over" för Stockholm kan vi fortfarande göra rätt i andra delar av Sverige. Lockdown är nödvändigt för att återupprätta kontroll.

"Game over" för Stockholm? Stämmer ju inte riktigt med Anders Tegnells bild att allt är så bra, det planar ut och vi har kommit igenom det.

Det kan hon säga bäst hon vill, men vi ska inte ha en jävla lockdown i Skåne. Vår kurva är helt platt och ingen allmän smittspridning. Varför ska vi vara i lockdown? Vi sitter redan isolerade för att hjälpa till, ett lockdown hade inte hjälpt.

Nej till lockdown!
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Hävdar att jag covid-19, det låter nästan som om du misstror mig? Det finns 9141 bekräftat smittade i landet, och den allmänna uppfattningen oavsett om man är Tegnell eller foliehatt är att det dessutom finns fler som bär på smittan än just bekräftade fall. Det kallas för mörkertal, eftersom de inte syns i statistiken. Då måste det väl finnas just folk som är smittade, eller misstänker du en stor konspiration?

Jag har aldrig påstått att dödligheten är 0,1%, jag har däremot sagt att dödligheten baserat på bland annat den italienska datan med den allmänna uppfattningen om mörkertal är 0,1% utanför riskgrupperna äldre och sjuka (ofta i kombination). Riskgrupper som jag och många andra i Sverige, Europa och världen genomgår stora uppoffringar för att skydda i allra möjligaste mån. Är inte det en ganska avgörande skillnad i uttalande?

Dödligheten i de italienska siffrorna är baserat på registrerade fall, och sedan en tid tillbaka testas med några undantag riskgrupper och de som blir så pass dåliga att de tvingas uppsöka sjukhus.

Du kommer alltså både med falska anklagelser och källförvanskningar.

Det är omöjligt att argumentera med en alarmist. Dom kan inte ta in fakta som vi andra, tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:

Sedan februari varnat, nu är vi i April och snart är det över. Sjukvården har inte överbelastats någonstans i Sverige, så vad varnade hon för som hon enligt dig haft rätt i?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Cecilia Naucler som är läkare och professor vid Karolinska Institutet och forskar om virus och immunförsvar, skriver alltså så här på Twitter alleles nyss:

Som sagt var, jag säger här att det nog börjar bli för sent för Stockholm, men även om "game over" för Stockholm kan vi fortfarande göra rätt i andra delar av Sverige. Lockdown är nödvändigt för att återupprätta kontroll.

"Game over" för Stockholm? Stämmer ju inte riktigt med Anders Tegnells bild att allt är så bra, det planar ut och vi har kommit igenom det.

Man undrar vad "Game over" innebär. Spridningen är redan utom all kontroll? Om så borde ju lockdown varit innan skärtorsdagen. En av årets största färddagar. Många från Stockholm ute i landet nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in