2020-04-09, 13:21
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det märks att du inte är skolad i ekonomi, marknadsvärde fastställs av försäljningar.
Sån jävla retard du är alltså. Sitter och läser skvallertidningar på internet och försöker stångas i diskussioner. Vissa av oss även på flashback har ämneskunskaper, och då blir det skitkonstigt att bemöta ditt blinda vevande. Markandsvärde fastställs av hur något värderas av marknaden. Du vet lika väl som jag att folk inte vill betala lika mycket för din lägenhet längre, alltså är den värd mindre. Vad du själv tycker och tänker är i den kontexten endast intressant för närmast sörjande, det vill säga för dig själv.

Nästa fikastund du har med hobbytyckarna kan du briljera lite genom att försöka diskutera harberger tax, och passa på att förklara för dem hur vi där utnyttjar det självuppskattade värdet för att beskatta utifrån upplevd nytta istället för att försöka uppskatta den opersonliga marknadsvärdering. Sedan kan du även maila din närmsta konstaktperson på skvallertidningen så har vi gjort världen till en lite bättre plats.
2020-04-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Sån jävla retard du är alltså. Sitter och läser skvallertidningar på internet och försöker stångas i diskussioner. Vissa av oss även på flashback har ämneskunskaper, och då blir det skitkonstigt att bemöta ditt blinda vevande. Markandsvärde fastställs av hur något värderas av marknaden. Du vet lika väl som jag att folk inte vill betala lika mycket för din lägenhet längre, alltså är den värd mindre. Vad du själv tycker och tänker är i den kontexten endast intressant för närmast sörjande, det vill säga för dig själv.

Nästa fikastund du har med hobbytyckarna kan du briljera lite genom att försöka diskutera harberger tax, och passa på att förklara för dem hur vi där utnyttjar det självuppskattade värdet för att beskatta utifrån upplevd nytta istället för att försöka uppskatta den opersonliga marknadsvärdering. Sedan kan du även maila din närmsta konstaktperson på skvallertidningen så har vi gjort världen till en lite bättre plats.

Du behöver inte skriva så långt för att berätta att du använder dina fantasier som källa. Ingen annan än du ser panikförsäljningar, tvärtom är aktiviteten låg.
Senast redigerad av flekstor 2020-04-09 kl. 14:46.
2020-04-09, 15:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Du behöver inte skriva så långt för att berätta att du använder dina fantasier som källa. Ingen annan än du ser panikförsäljningar, tvärtom är aktiviteten låg.

Stockholm innerstad har 200 försäljningar hittills i april, jmf med ca 600 total i april 2018 och 2019.

Det visar väl snarare på en ganska normal nivå av aktivitet?
2020-04-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Stockholm innerstad har 200 försäljningar hittills i april, jmf med ca 600 total i april 2018 och 2019.

Inga panikförsäljningar alltså som trilske fantiserade om.
2020-04-09, 19:27
Bannlyst
Citat:

Jag kan inte förklara det men det är ungefär som att jag skulle fråga dig om du skulle köpa en bostad nu, för priserna som gällde i januari, och du skulle svara "ja!". Då skulle jag vara säker på att du ljuger.
2020-04-09, 19:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Inga panikförsäljningar alltså som trilske fantiserade om.

Nej, men inte heller lägre aktivitet som du hävdade.

Priserna är ner 5% och budpremie är ner från 10% till 5%. Säljare accepterar alltså lägre bud nu. Kanske inte kan kallas panik direkt utan snarare fas 1 i nedgången.
2020-04-09, 19:43
Medlem
Citat:
Nej, men inte heller lägre aktivitet som du hävdade.

Priserna är ner 5% och budpremie är ner från 10% till 5%. Säljare accepterar alltså lägre bud nu. Kanske inte kan kallas panik direkt utan snarare fas 1 i nedgången.

Det brukar alltid bli större spread och färre antal försäljningar i oroliga tider, det är vad jag förväntar mig. Men min invändning mot trilske var att det redan nu skulle pågå panikförsäljningar, det stämmer helt enkelt inte. Om han vill drömma om att det ska komma i framtiden får han förstås göra det om han vill men det är inte nuläget.
2020-04-09, 21:29
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Det brukar alltid bli större spread och färre antal försäljningar i oroliga tider, det är vad jag förväntar mig. Men min invändning mot trilske var att det redan nu skulle pågå panikförsäljningar, det stämmer helt enkelt inte. Om han vill drömma om att det ska komma i framtiden får han förstås göra det om han vill men det är inte nuläget.

Fast utbudet ökar på ett sätt det inte brukar göra under den här tiden. Det är en indikation på stress. Eftersom priserna faller borde både utbudet och antalet affärer minska om det fanns förtroende för marknaden på sikt. Om man sedan kallar det för panik är ju en semantisk fråga.
2020-04-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Fast utbudet ökar på ett sätt det inte brukar göra under den här tiden. Det är en indikation på stress. Eftersom priserna faller borde både utbudet och antalet affärer minska om det fanns förtroende för marknaden på sikt. Om man sedan kallar det för panik är ju en semantisk fråga.

Panikförsäljningar skrev han men det är en fantasi som han har.
2020-04-10, 11:24
Medlem
Varifrån får ni aktuell statistik nuförtiden? Är det husmask som gäller eller finns det fler alternativ?

Tyckte Penates var bra för ett par år sedan men den sidan verkar död sen länge.
2020-04-10, 11:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carburetor
Varifrån får ni aktuell statistik nuförtiden? Är det husmask som gäller eller finns det fler alternativ?

Tyckte Penates var bra för ett par år sedan men den sidan verkar död sen länge.

Husmask ger utmärkt information tycker jag. Saknar väl en del data jämfört med Hemnet men när det ändå är så stort antal verkar det fånga trender bra och snabbt.
2020-04-10, 14:21
Medlem
Epistemologens avatar
Enligt en undersökning som Fastighetsbyrån har gjort är "endast" 4% av alla svenskar i en situation där de är oroliga över att tvingas sälja sin bostad på grund av krisen. Vad lugnad man känner sig. Nästan var tjugonde svensk har alltså så små marginaler att de kan bli tvungna att sälja på grund av en kortare tids ekonomiska påfrestningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in