2020-04-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om din pizzeria stänger ner för att de inte glesar ut borden kan jag inte svara för, men de barer som fortsatt inte gjort något kommer att få stänga ner inom kort. Det blir garanterat stängningar.

https://start.stockholm/aktuellt/inspektioner-av-restauranger-och-kafeer-i-pask/
Nej de kmr ej att hända.
Citera
2020-04-10, 11:36
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nej jag har röstat på SD de tre sista valen. Men nu är gränsen stängd så SD vet jag inte vad man ska ha till.

Jag vill inte säga att det är just Vänstern som gör ett gott jobb här. Eller politikerna ens...utan det är nog hela det massiva svenska samhällsystemet som nu visar sig vara mycket starkare och omställningsbenäget än någon kunnat ana.

Exempel, det pratade om brist på respiratorer, javäl, då ordnar Sverige fram 800.

Det pratades om brist på sjuksängar, javäl, Sverige skramlar, och står idag med ett fältsjukhus som inte ens behöver användas.

Det pratades om brist på masker. Företag ställer upp, senast en firma som ska tillverka 2 Miljoner masker i månaden.

Allt detta utan en massa överord ala Trump, eller med hjälp av Kina. Styrkan kommer från landet, en oerhört kraftfull organisation.

Är gränsen verkligen stängd? Det inkommer ju konstant ett nytt flöde av ansökningar om uppehållstillstånd trots att gränsen är "stängd"

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Asyl.html

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Beviljade-uppehallstillstand-oversikter.html
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg ser på Norge og ser et samfund hvor den folkevalgte ledelse i landet tager ansvar, og udstikker retningslinier som skal følges af borgerne.

Disse retningslinier flugter andre retningslinier i samfundet som har til formål at beskytte borgernes liv og helbred.

Eksempel: Færdselsloven hvor overtrædelser af regler også giver bøder.

Det Sverige praktiserer er anerki hvor det er op til den enkelte om man vil være en del af samfundet for at beskytte samfundet og sine medborgeres liv og helbred, eller man vil varetage sine egne behov på bekostning af øvrige medborgeres liv og helbred.

Det Norge och danmark driver med är fullständig katastrof.

Det är en överreaktion för att;

1. Man tog inte utbrottet på Kina på allvar. Man borde stängt av flyg från Kina, och senare italien. Men man gjorde inte det, och inför nu över-reaktioner för att dölja sina misstag i December - Mars.

2. Man har inte den kunskapen Sverige har om virus och infektioner. Sverige har världsledande forskare och har relativt god koll på detta virus. För Norge är det bara något jättefarligt som man inte vet vad man ska göra med, som ett barn som ser ett monster. Därför överreagerar man.

3. Man har inte industri eller organisation i Norge för att kunna ställa om till tillverkning eller inköp av utrustning, eller sjukhusplatser, svaga samhällen helt enkelt. Eftersom ma inte kan göra detta, inför man utegångsförbud istället, bara för att göra något.

I slutändan kommer resultatet vara samma i Norge som i Sverige, det har tegnell sagt och han vet detta, då han varit på plats vid liknande epidemier världen över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodaestereo
Absolut ! Det skrev jag tidigare. Dags att följa strategi som Norge har. De har lyckats att försvara sina äldre mycket bättre än Sverige, och sina siffror och procent av cornavirus smitta och dödlighet per capita är bättre än Sveriges. Det är ganska tydligt.

Så ja Lockdown a´ la Norge till folket !
Men vilken strategi har Norge då när det kommer till äldreboenden då som inte vi har utifrån förutsättningarna? Tror du att varenda anställd inom omsorgen sitter i lockdown? Genuint nyfiken.
Citera
2020-04-10, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Nu lyssnar du på dansken? Det gjorde du ju inte när de hävdade politik utan vetenskaplig grund...

Hur ska du ha det: är de inne eller ute, eller är det situationsanpassat?

Du blandar ihop mig med någon annan.
Jag har stått bakom Danmarks linje sedan dag ett, jämfört med Sveriges linje.

Danmark visar återigen att man är cirka 20 steg före Sverige och Tegnell.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:

Så nu er udviklingsforløbet pludseligt faldet fra årtionde til et par år.
Det har det, enligt vad jag läst, nu pratar vi om vaccin i Fas 3 som storskaligt kan börja användas på riskgrupper.

Detta görs genom att ta genvägar i testningen, man utsätter ett mindre antal för större risker än vanligt för att snabbare nå målet.

Givetvis viktigt att inte ha för bråttom, vilket Trump och hans gelikar garanterat kommer ha, med svåra bieffekter på befolkningen som följd. https://fof.se/artikel/forskare-vill-ta-genvag-till-vaccin-mot-corona
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I haven’t exaggerated at all. I’ve counted backwards the exponential growth to 18.8 days prior, which is the median duration to death (ref. Imperial College) and estimated how many were sick based on this. I don’t believe 99% have already recovered by the time the test was taken and your “fast recovery” example would still register as infected for 15 days (8 days hospitalized +2 days (lowest incubation interval) + 5 days after infection.)

Infection and community spread didn’t start kicking off properly until a quarter of the way through the month. I just don’t believe there’s a mountain of people recovering super quickly. But I’ll deep dive into this later, I guess.
Didn't Imperial college in their estimate of about 3 % hitherto infected in Sweden give an interval of up to 8 or 9 percent? That would have been their upper limit for the average of infected people in all of Sweden some 10 days ago or so. But Stockholm is only a minority of Sweden, and the spread is far more advanced there, so it is not totally inconsistent with their estimate (including the interval given) that Stockholm could have around 30 % infected.

9 % of the Swedish population is around 900,000 people. Isn't somewhere around half of all cases so far in the Stockholm region - or was it more? That means roughly 450,000 could have been hitherto infected in the greater Stockholm area, which has a population of 2.3m, so around 20 % could have been infected there by the time they made their estimate. It has had some time to increase since then.

30 % is therefore not an impossible estimate.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-10 kl. 12:01.
Citera
2020-04-10, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Har du sett dessa 800 respiratorer?

Fältsjukhus som ej behöver användas? Njaa.

Brist på masker? Ja de är de. De har ju till å med sänkt standarden på grund av att de ej finns tillgång t masker.

Märker att du ej är ute i riktiga arbetslivet.

1. Ja,

2. Älvsjö har ej öppnat än,

3. Jag pratar om tillverkning 2 miljoner masker per månad, helt godkända. Inte trasiga masker som Kina skickade till oss.
Citera
2020-04-10, 11:38
Medlem
Citat:
Nej
Ungefær 18 måneder tager det.

Store resourcer sættes ind i hele verden for at fremskaffe vaccine.

Der er så store samfundsinterresser på spil at alt sættes ind på at fremstille vaccinen som åbner alle verdens lande op igen.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/eksperter-vil-have-gang-i-dansk-vaccineforskning
Tills vaccinet har klarat grundläggande tester för användning på riskgrupper, ja, men inte för vaccinering av friska barn.

Du måste följa upp hur barn som vaccineras påverkas i exempelvis puberteten, innan du kan sätta sprutan i hela barnkullar. De kan stanna i växten, utveckla allvarliga sjukdomar, bli förlamade, m.m.
Citera
2020-04-10, 11:39
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Hittade inte dödssiffran för Italien i nån av länkarna men du kanske kan förmedla den? Vilken tidsperiod gällde det?

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Expressen skriver.
Var femte död är en assyrier/ asyrian.
Jaha. Vilka är de fyra andra då och är inte alla svenskar i Sverige?
Det är väl var femte död är en svensk.
Hur ska de ha det. Ibland skriver media att alla i Sverige är svenskar men nu skriver media att var femte död är en assyrier/ assyrian.

Inte konstigt att svensken blir konstig när det ges dubbla budskap från morgon till kväll.

Man blir inte svensk bara för att man bor i Sverige. Jag har bott här i över fyrtio år och är svensk medborgare men jag är INTE svensk och kommer aldrig att bli det! På sin höjd har jag kallat mig licens-svensk på grund av det svenska medborgarskapet som jag var tvungen att ha innan jag kunde söka ett visst arbete.
Citera
Medlem
Aerial video shows mass grave on New York City's Hart Island amid coronavirus surge
https://youtu.be/P6Tleba2HCk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Du blandar ihop mig med någon annan.
Jag har stått bakom Danmarks linje sedan dag ett, jämfört med Sveriges linje.

Danmark visar återigen att man är cirka 20 steg före Sverige och Tegnell.
Vilken av den danska linjen? Deras FHM som hävdade att nedstängning saknade vetenskaplig grund eller politiken som körde över sin expertis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in