2020-04-10, 11:23
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
De har klarat krisen på ett utomordentligt sätt.

Man har gått sin egen väg som det enda landet i världen, medan andra länders ledare springer runt som yra höns.

Detta pga att vi är ett land som baserar våra beslut på kunskap.

Det du kallar att Lövfen gömmer sig, det är att han är upptagen, med att ordna fram strategier, material och lösningar.

Andra länders ledare kan gärna stå i tv och skrika om åtgärder, för att gömma sina misstag.

Men så jobbar man inte i Sverige. Här gäller rätt åtgärd vid rätt tidpunkt, och detta baserat på fakta och en analys av läget.

Det enda sättet för sverige att kalra detta är en massdöd av de äldre på vårdboendena. Där kommer mest pengar att kunna sparas efter covid är bakom oss. Annars skulle de se till att skydda dessa arma människor.
Citera
2020-04-10, 11:23
Medlem
But another 200 city residents are now dying at home each day, compared
to 20 to 25 such deaths before the pandemic
, said Aja Worthy-Davis,
a spokeswoman for the medical examiner’s office.
# "dying at home" could be increased because of the measures, we should take all deaths instead
That number has been steadily increasing since March 30th, with 241 New Yorkers
dying at home Sunday — more than the number of confirmed COVID-19 deaths that
occurred citywide that day. On Monday night, the city reported 266 new deaths,
suggesting the possibility of a 40% undercount of coronavirus-related deaths.
# this may well go up to >100% in 1-2 weeks as in Torino,Milan,Genova or
even 500% as in Bergamo,Brescia

Hur ser det ut i Sverige? Hur många dör i hemmen och på våra äldreboenden, men får en annan diagnos? Vad gör våra journalister?? Borde de inte ta reda på hur situationen ser ut!!!
Citera
2020-04-10, 11:24
Medlem
gabrielle2s avatar
Expressen skriver.
Var femte död är en assyrier/ asyrian.
Jaha. Vilka är de fyra andra då och är inte alla svenskar i Sverige?
Det är väl var femte död är en svensk.
Hur ska de ha det. Ibland skriver media att alla i Sverige är svenskar men nu skriver media att var femte död är en assyrier/ assyrian.

Inte konstigt att svensken blir konstig när det ges dubbla budskap från morgon till kväll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast att Tegnell har stålballar kan du ju omöjligt motsätta dig? Att stå emot trycket från i stort sett hela europas regeringar kräver en del mod.

Om Tegnell har rätt kommer du kunna erkänna att du hade fel då?
"En gång har jag haft fel. Det var den gången när jag trodde jag hade fel."
Det kanske inte är mod det handlar om. Kan vara så att han är för feg för att visa sina brister.
Jag har inga problem med att erkänna att jag är en vanlig människa som har fel ibland. Så om Tegnell har rätt kommer jag att skriva, jag hade aldrig i helvete kunnat föreställa mig att ha ihjäl folk kunde vara den rätta vägen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nej,

Se på Norge, der er det katastrof. Frisörer får böta 40000 kr för att de klipper hår. Ett sånt sjukt samhälle?

Och folk som går ut på natten får böta 40000 kr. Vad är det frågan om?

Sedan har de ändå åkt ut i skogen folk, och där smittar de varandra.

Karantänen fungerar inte. Men samhället Norge är fullständigt förstört. Oljefonden går tom om bara någon månad, och då måste man öppna upp samhället. Det är en katastrof.

Jeg ser på Norge og ser et samfund hvor den folkevalgte ledelse i landet tager ansvar, og udstikker retningslinier som skal følges af borgerne.

Disse retningslinier flugter andre retningslinier i samfundet som har til formål at beskytte borgernes liv og helbred.

Eksempel: Færdselsloven hvor overtrædelser af regler også giver bøder.

Det Sverige praktiserer er anerki hvor det er op til den enkelte om man vil være en del af samfundet for at beskytte samfundet og sine medborgeres liv og helbred, eller man vil varetage sine egne behov på bekostning af øvrige medborgeres liv og helbred.
Citera
2020-04-10, 11:25
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tegnell skiljer på de två.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Behövs ingen handbroms alls så länge äldredomshemmen är isolerade. Lägg ner du nu med ditt jävla gnat, fruktansvärt jobbig person är du.
Håller med, det är riskgrupperna vi bör skydda och sätta i karantän, inte stänga ner hela världen i X månader.

Nu verkar vi ju vara notoriskt dåliga på att skydda främst de äldre. Dock är det knappast Löfvéns fel att riskkapitalistbolagen är för snåla för att köpa skyddsutrustning till vårdpersonalen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Så länge man inte står helt utan ovanstående är det av mindre vikt att man har ett gigantiskt lager avseende smittspridning och dödlighet.
Att det är dåligt att behöva lägga tid på det vid ett kritiskt tillfälle är en sak, men så värst livräddande med stora lager är jag tveksam till.
Men du vet såklart annat. Som alla andra Nobelpristagare i pandemiforskning i denna tråd.
Jag skrev "bygga upp lager". Ordet "gigantiska" lade du till själv, för att skapa dig en halmgubbe att attackera. Och man behöver inte ha Nobelpris i någonting för att kunna se när någon använder billiga debattknep för att försöka hävda en dåligt underbyggd och illa genomtänkt åsikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Vår regering och journalisterna i Sverige lägger över ansvaret på folket och gör oss till "medbrottslingar" genom att inte stänga ner Stockholm. Det sker ett folkmord på våra äldreboenden och våra myndigheter och regering gör inget för att stoppa utvecklingen.

Fyll ett påskägg med godis och ställ det på bordet, men säg till barnen att de inte får ta något. Det är precis den linjen som regeringen tar genom att inte stänga ner.

Men hur länge ska 70-plussarna stänga in sig? Ett år? Tre år?

Please help Sweden!

Man kan ju svetsa igen dörrarna eller stå med militär som skjuter ihjäl folk om de kikar utanför dörren. Då lägger man ansvaret på staten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Rekommendationer från myndighet betyder "ska" men du får ingen kula i huvudet om du bryter mot det.

Att använda ordet "rekommenderar" är ett misslyckande, som att säga " jag rekommenderar denna film"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är intressant att många som annars hatar staten nu skriker efter mer stat, mer förbud, mer makt åt makten. Vad beror detta på?

Det beror på att regeringen och våra myndigheter leder våra gamla och svaga rätt in i döden, precis som ett visst land gjorde under 2:a världskriget. Kliniskt, tyst, utan protester.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det enda sättet för sverige att kalra detta är en massdöd av de äldre på vårdboendena. Där kommer mest pengar att kunna sparas efter covid är bakom oss. Annars skulle de se till att skydda dessa arma människor.

Det man bör göra är att hitta på ett sätt att skydd de äldre på äldreboenden. Det tror jag regeringen arbetar med nu. Det kan handla om uppdelning av personal och de boende.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Han vet redan nu och har länge vetat med respektfull ödmjukhet konsensus av detta spektakel. Du och dina gelikar däremot kommer att få skämmas resten av era liv
Jag kommer att skämmas om den tiden kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in