2020-04-10, 09:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Okei, tack for info.
Det som jag refererada till er denna linken:

http://www.whitetv.se/sv/palmemordet/1493-palmemordet-och-estonia-massmordet-haenger-ihop.html

Ja, jag känner väl till Henning Witte. Lite väl mycket fantasi och som gillar att pussla ihop "mystiska" saker utan något direkt källkritiskt eller logiskt tänkande över huvudtaget.
I klass med Claes Hedberg och Ole Dammegard.
Citera
2020-04-10, 09:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Enligt användaren "Legoo"från den länk jag tidigare idag postade (om vem som sköt) står att" Flyckt dog av cancer i magen och hjärninflammation.

Citat:
Ursprungligen postat av heheho
ok,(gick tillbaka och kollade) jag tolkade en del uttalanden från hans vänner ("äntligen fick din själ ro") (hastigt gått bort) och liknande. men de stämmer säkert med cancer

Angående det uttalandet så kan det ligga annat bakom det också. Psykisk ohälsa t.ex.

Gällande T.F. och Palmemordet:
T.F. hade 1.5 cm helskägg den 28/2 -1986.
Låg och sov (enligt egen uppgift)
Men ringdes av sin sambo runt 23:00-23:30
Hon kom sedan hem efter midnatt någon gång.
Citera
2020-04-10, 09:46
Medlem
Flyktbilar Palmemordet ?

Bilder från Expressen 6 mars med eventuellt intressanta bilar .

https://tidningar.kb.se/4112703/1986-03-06/edition/11244/part/1/page/11/?q=palmemordet&from=1986-03-03&to=1986-03-10
Citera
2020-04-10, 10:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Flyktbilar Palmemordet ?

Bilder från Expressen 6 mars med eventuellt intressanta bilar .

https://tidningar.kb.se/4112703/1986-03-06/edition/11244/part/1/page/11/?q=palmemordet&from=1986-03-03&to=1986-03-10
Vem är det ”bästa vittnet” vid (1), Engelbrektsplan?

Men generellt, 4 bilar? Confirmation bias, tänker jag. Man hittar det man letar efter. Att en konspiration skulle vara så omfattande med minst 4+2 personer runt MP och samtidigt inte känna till att OP var utan bevakning varje dag runt hemmet...?
Citera
2020-04-10, 10:56
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
I den här boken beskrivs Karl-Heinz Kurras, den västtyske polis som
sköt Benno Ohnesorg och som sedan visade sig vara Stasi-agent.
Skoglunds internationella bekantskaper har nämnts.

https://www.lindco.se/bocker/hemligt-krig-i-berlin/
Det har jag missat.
Har du någon länk?
Citera
2020-04-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Men generellt, 4 bilar? Confirmation bias, tänker jag. Man hittar det man letar efter. Att en konspiration skulle vara så omfattande med minst 4+2 personer runt MP och samtidigt inte känna till att OP var utan bevakning varje dag runt hemmet...?

Jag tolkar det så här; att någon av de 4 bilarna kan ha haft någonting med Palmemordet att göra.
Citera
2020-04-10, 11:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tolkar det så här; att någon av de 4 bilarna kan ha haft någonting med Palmemordet att göra.

Jag misstänker att är Hans Hongelin som avses här som "det bästa vittnet". (Holmérs namn på detta i vittne. Vet ej om det är hans riktiga namn.)

Se längst ned här:
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/
Citera
2020-04-10, 11:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Den i MOP-sammanhang välbekante polismannen Eric Skoglund dyker på ett oväntat men intressant sätt upp också i Algernon-utredningen.

I Aftonbladet den 24:e januari 1987 intervjuas kriminalkommissarie Gunnar Olsson, som just förhört en man från Åbo som säger sig ha sett att Algernon blev knuffad. Rubriken är "Polisen: Vi tror på mordvittnet". Intervjun är publicerad lördagen den 24e och bör då ha genomförts den 23:e.

Dagen efter kommer det emellertid helt nya budskap. Rubriken är: "Allt mer talar för en olyckshändelse. Algernon-vittnen inte trovärdiga". I artikeln får man veta att på lördagen (dvs samma dag som Aftonbladet körde sin nyhet om att polisen trodde på vittnet som sade sig ha sett Algernon bli knuffad) så tar Eric Skoglund tillsammans med en Kennet Wiman över utredningen.

De genomför samma dag en rekonstruktion och kommer fram till att Algernon inte blev knuffad utan att det var en olyckshändelse.

Det är onekligen en snabb omvärdering från polisens sida av ett centralt vittne.

Förutom Carl-Fredrik Algernons onda bråda död ledde Erik Skoglund också utredningen angående mordet på Peter Imre Virag i september 1986. Där pekades Ivan von Birchan ut som GM av den säkerhetsklassade och om "bulgarpärmen" kunnige Lev Morozov.

Det är ES som leder mordnattens sökande efter den palmehotande Walter Kirisits och det är ES som skyndsamt kommer fram till att Cats Falck och Lena Gräns inte bragts om livet utan råkat ut för en olycka. Anders Jallai antyder här kopplingar mellan ES och östliga hemliga tjänster men kan inte belysa dessa.

I MOP är det ES som i juni -86 Skandias säkerhetschef Per Häggström samtalar med om misstankarna mot Stig Engström. Ett rykte som har sin grund inne från våldsroteln säger att IvB var uppgiftslämnare åt ingen mindre än ES. Tyvärr har det aldrig gått att få bekräftat men finns någon sanning i det ger det anledning att lyfta båda ögonbrynen.

Ytterligare ett rykte från våldsroteln gör gällande att ES privat umgåtts med en rysk kvinna som var gift med en svensk lärare. Denna kvinna ska ha varit tolk på SÄPO samtidigt som hon varit inblandad i en obskyr verksamhet tillsammans med den sovjetiske äktenskapsförmedlaren Alexander Balmages. Därtill ska denna mångsysslande kvinna jobbat i en kvällsöppen chokladbutik på Sveavägen under 80-talet. Den KGB anstrukne AB besköts i sin lägenhet i Vårby tre veckor efter MOP, dock utan att skadas.

https://www.vaken.se/vaken-intervjuar-ivan-von-birchan-varnade-sapo-om-att-cia-skulle-morda-olof-palme/

https://www.jallai.se/2017/06/bakgrund-till-mordarkommandot-del-1/
Citera
2020-04-10, 12:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Angående det uttalandet så kan det ligga annat bakom det också. Psykisk ohälsa t.ex.

Gällande T.F. och Palmemordet:
T.F. hade 1.5 cm helskägg den 28/2 -1986.
Låg och sov (enligt egen uppgift)
Men ringdes av sin sambo runt 23:00-23:30
Hon kom sedan hem efter midnatt någon gång.

Håller med dig , Tomas Flykt ger i JO-utredningen intryck av att inte må speciellt bra. Att SÄPOs utredning genomfördes utan silkesvantar fick honom säkerligen inte att må bättre.

TF kom det in tips till PU om angående en slående likhet med fantombilden. Han var inte direkt nöjd med uppvaktningen då han hade 15mm skägg. En annan anledning till intresset för TF kan varit att han hyrt ut sin lägenhet till Stefan Svensson under några månader.

PG Näss vill också ha Svensson mordvapen kontrollerat veckan efter MOP. Detta retar upp Svensson som först per telefon jagar Hans Holmer men när han inte är tillgänglig ringer upp Näss.

Svensson ifrågasätter varför hans 357a magnum ska provskjutas då han var i Norrbotten på övning med I19 vid tiden för MOP. Näss parerade bra och påpekar för Svensson att han nog borde låta provskjuta sin pistol för sitt eget bästa och så blir det. JO-anmälan från Flykt är allmän handling och uppgifterna härrör därifrån.
Citera
2020-04-10, 16:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Kan mordvapnet ha varit en Derringer .357 Magnum?

Anders Leopold tog upp det på Facebook. Jag har aldrig hört talas om det vapnet tidigare. Han påstår bl.a att det låter mindre. Stämmer det?

Kan Stay behind ha använt sig av sådana?

(Jag tror stenhårt på det här vapnet.)
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-04-10 kl. 16:41.
Citera
2020-04-10, 17:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Kan mordvapnet ha varit en Derringer .357 Magnum?

Anders Leopold tog upp det på Facebook. Jag har aldrig hört talas om det vapnet tidigare. Han påstår bl.a att det låter mindre. Stämmer det?

Kan Stay behind ha använt sig av sådana?

(Jag tror stenhårt på det här vapnet.)

Är verkligen ingen expert, men dels är väl pipan för kort(3 tum?) vilket skulle ha fått kulorna att "svampa" sig.

Dels tror jag heller inte bommar och räfflor stämmer överens. Det ska ju vara 5 högervridna.

De potentiella vapnen har listats om än att listorna "diffat", men Derringer har jag aldrig sett på någon lista ö.h.t.

Och sist men inte minst så stämmer det inte vittnesmässigt med Delsborns "Colt" eller Holmgrens "Magnum bonum".

Gissar Leopold utifrån att Derringern endast har plats för två skott?
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-04-10 kl. 17:27.
Citera
2020-04-10, 17:14
Bannlyst
Vem skulle ni säga är bäst spaningsledare för utredningen, Hans Melander eller Dag Andersson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in