2020-04-10, 09:25
Medlem
Tegnell 28 mars: "Vi har en god strategi för att skydda äldreboende och våra äldre.

Facit: 15 av 21 regioner har smitta i äldreomsorgen. Källa: SVT
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Kan inte komma in några smittade. Alla andra länder har stängt ner allt och kvävt viruset?

Du måste va ironisk? Annars blir jag mörkrädd..
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Det är ju långt ifrån över det här, så att säga vem som gjort rätt eller fel går inte att säga i dagsläget.

statistik finns redan sverige har högsta infekterade i europa .
men för dig måste fler dö för att förstå helvetet.

färsk statistik idag på cnn

https://edition.cnn.com/2020/04/10/europe/sweden-lockdown-turmp-intl/index.html
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Nej inte luftburet men aerosoler är illa nog. Japanska forskare gjorde denna studie och test. Får en att rygga till lite extra! Speciellt när de mäter 1 person som hostar i ett rum, då kan jag se för mig någon annan kör en småhost, lite skratt osv. Grupper inomhus är smitthärd big time!

https://youtu.be/EPNBHuu755E
Aerosol är väl samma sak som luftburet? om inte så vad är skillnaden?
Citera
2020-04-10, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Så om en person som inte är immun smittas och sedan går till jobbet på ett äldreboende så smittas inte äldre utan immunitet menar du?
Det beror på vad man menar med "ställa till det". Detta blir en väldigt lokal spridning på äldreboendet i så fall.
Citera
2020-04-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Ojda verkar som att Trump var välinformerad om läget i sverige vilket regeringen och alla mainstreamjournalister blev sura för

Thea Mossige-Norheim - EXPRESSEN
USA. Utrikesminister Ann Linde (S) intervjuades av CNN om hur Sverige hanterar coronakrisen, efter Donald Trumps uttalande om att Sverige lider svårt under pandemin. I en längre CNN-artikel om ämnet intervjuas flera personer om Sveriges strategi. Cecilia Söderberg-Nauclér, professor i immunologi vid Karolinska institutet, är kritisk till hanteringen och säger till CNN att utvecklingen i Sverige är skrämmande. "Där jag bor jobbar folk hemifrån, men de går ut och äter på restaurang, caféer och där blandas äldre och unga. Det är inte social distansering."

Expressens Trumptourettes börjar nästan bli allvarligare än CNN:s. Smörjer bara de redan övertygade.

Han agerar resolut mot eländet och var vassare än vi redan från början med den stängda gränsens politik. Då fick han skit för det med. Helt onödigt och panikartat, sa opposition.

Sedan förvrängdes sammanhanget där han uttalade att Demokraterna använde krisen som en hoax, till att viruset själv var en hoax.

Nåväl han ökar i popularitet. Än så länge.
Citera
2020-04-10, 09:27
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Nej inte luftburet men aerosoler är illa nog. Japanska forskare gjorde denna studie och test. Får en att rygga till lite extra! Speciellt när de mäter 1 person som hostar i ett rum, då kan jag se för mig någon annan kör en småhost, lite skratt osv. Grupper inomhus är smitthärd big time!

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Enligt Tegnell är det en dropsmitta alltså inte luftburet.

Det var ju precis det jag skrev! "Nej inte luftburet men aerosoler är illa nog..." eller visste du inte att det var samma sak?

"För allmänheten beskriver Folkhälsomyndigheten covid-19 som en dropp- och kontaktsmitta. För personal som jobbar inom vården beskrivs smittan också som aerosol, vilket fått vissa att tro att den är luftburen."

https://www.gp.se/nyheter/sverige/d%C3%A4rf%C3%B6r-beskrivs-coronaviruset-p%C3%A5-olika-s%C3%A4tt-till-allm%C3%A4nheten-och-v%C3%A5rdp ersonal-1.24853345
Citera
2020-04-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Kan inte komma in några smittade. Alla andra länder har stängt ner allt och kvävt viruset?
Om vi får en andra våg på södra halvklotet i sommar och vi har öppna flyglinjer dit så lär vi få in smittan igen.
Precis som vi riskerar en andra våg i vinter igen när influensasäsongen drar igång. Om vi nu inte når flockimmunitet och den gäller alla varianter av Covid-19.
Men som jag skrivit så kommer det fortsatt finns miljoner ej immuna trots att vi har flockimmunitet. Så lokala små utbrott kommer antagligen ändå ske. Även om det inte får de konsekvenser som vi nu ser, med stängda krogar och flyglinjer etc.
Citera
Medlem
JackArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Och precis som jag skrev tidigare så är det inte särskilt sannolikt att endast 2,5% av Stockholmarna haft smittan. Hur många smittades inte redan samma dag på finalen i Melodifestivalen då? Och hur många av dessa spred inte smittan vidare? Och detta var alltså för över en månad sedan.

Jag undrar hur de valde undersökningspersonerna? Det skulle vara bra att veta vem som testades och inom vilka områden.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Intressant och väldigt illustrativt. Visar på ett illustrativt vis varför 2 meters avstånd inte är tillräckligt inomhus. Så nära luftburet man kan komma skulle jag säga. Det här viruset är mer smittsamt än vad råden som förmedlas av diverse experter vill göra gällande.
Citera
2020-04-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Givetvis.

Varför inte döda de som har fått cancer på en gång?

De ska ändå dö ju?

Nu ramlar du in i en helt annan diskussion. Klassiskt.

Men för din vetskap gör man olika livsuppehållande insatser på cancerpatienter, på somliga inget alls, allt utifrån ålder, andra sjukdomar, etc. Cancervård är dyrt.

Återigen - mer eller mindre hela Europa är i lockdown, ändå dör folk som flugor. Fullständigt. Där kan vi snacka fatalt misslyckande med samhälle, sjukvård, pandemiexpertis, etc. Lockdown var enda utvägen, men till och med det gjorde man för sent. Snacka om misslyckande som sagt, och brutala samhällsekonomiska konsekvenser.
Som jag skrev igår, våra Nordiska grannländer ska bli intressant att följa hur de i helvete ska ta sig ur sina nedstängningar på normalt vis. Precis allt tyder på att de ändå får sin dos av smittspridning, förr eller senare.
Citera
2020-04-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, det kan jag förstå. Men Norge kommer ju behöva ha stängda gränser mot alla världens länder. Utom möjligtvis Kina.

Norge har stängda grænser mod alle lande - også Kina:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/norge-goer-som-danmark-lukker-graenserne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in