2020-04-10, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Fast vi kommer ha ett par tre miljoner som inte har immunitet även om vi når flockimmunitet. Så att nya smittade kommer in kan ställa till det oavsett.
Det stämmer ju inte alls att. Detta är ju hela principen med flockimmunitet.
Citera
2020-04-10, 09:16
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om 70 av 100 blir smittade på en och samma fest, talar då inte väldigt mycket för att viruset är luftburet?

Står om detta i bland annat DN idag.

Nej inte luftburet men aerosoler är illa nog. Japanska forskare gjorde denna studie och test. Får en att rygga till lite extra! Speciellt när de mäter 1 person som hostar i ett rum, då kan jag se för mig någon annan kör en småhost, lite skratt osv. Grupper inomhus är smitthärd big time!

https://youtu.be/EPNBHuu755E
Senast redigerad av Flaklypan 2020-04-10 kl. 09:18. Anledning: edit link
Citera
2020-04-10, 09:18
Medlem
Tegnell snackade ju om att det inte finns en allmän smittspridning i februari o mars.. han pratade på om att de spårat alla via smittspårning och allt var frid och fröjd. Andra länder började minska sammankomster och stänga ner. Här i Sverige hölls melodifestivalen och som sagt privata fester.. som man nu läser att flera blev så dåliga och behövt respirator. Så jäkla sorgligt att det blivit såhär!
Så kommer Tegnell bara med andra bortförklaringar till varför det ökat i Sverige. Och skyller på befolkningen..
Medan en själv som inte ens är expert inom virus fattade att smittspridningen fanns i landet mycket tidigare än vad Tegnell påstod.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det stämmer ju inte alls att. Detta är ju hela principen med flockimmunitet.

Så Trumpen sa bara som det var swedes call themselves the herd. Yes you heard right the herd.
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om 70 av 100 blir smittade på en och samma fest, talar då inte väldigt mycket för att viruset är luftburet?

Står om detta i bland annat DN idag.
Utan att vara fördomsfull, var det inte ett homopar som hade festen? Det är ju vanligt med kindpussar i den populationen, t ex vid anländandet till festen så blir det ett fasligt pussande. Men även om det är handslag så kan det spridas lätt, man går direkt till välkomstdrinkarna och snittarna. Sedan slickar man sig om fingrarna när skagenröran kladdat på tummen.

Blev en judaskyss det där...
Citera
2020-04-10, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man får en högre peak om man bromsar, och sen släpper.

Som jag förklarade i ett annat inlägg så sker det för att viruset sprids över stora delar av landet under lockdown, men inte mellan vänner, arbetskamrater och klasskamrater. När man sen släpper på lättnaderna så får man massor av utbrott på samma gång, från olika håll, istället för ett centralt utbrott som sprids utåt.

Ja, vi kan nog vara ense om att vi är oense om lockdown.
Citera
Bannlyst
Ojda verkar som att Trump var välinformerad om läget i sverige vilket regeringen och alla mainstreamjournalister blev sura för

Thea Mossige-Norheim - EXPRESSEN
USA. Utrikesminister Ann Linde (S) intervjuades av CNN om hur Sverige hanterar coronakrisen, efter Donald Trumps uttalande om att Sverige lider svårt under pandemin. I en längre CNN-artikel om ämnet intervjuas flera personer om Sveriges strategi. Cecilia Söderberg-Nauclér, professor i immunologi vid Karolinska institutet, är kritisk till hanteringen och säger till CNN att utvecklingen i Sverige är skrämmande. "Där jag bor jobbar folk hemifrån, men de går ut och äter på restaurang, caféer och där blandas äldre och unga. Det är inte social distansering."
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Nej inte luftburet men aerosoler är illa nog. Japanska forskare gjorde denna studie och test. Får en att rygga till lite extra! Speciellt när de mäter 1 person som hostar i ett rum, då kan jag se för mig någon annan kör en småhost, lite skratt osv. Grupper inomhus är smitthärd big time!

https://youtu.be/EPNBHuu755E

Enligt Tegnell är det en dropsmitta alltså inte luftburet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ok, så influensan flyttar med fåglarna säsongsvis menar du? Just så, fick man ju svaret på fågelinfluensan samtidigt av bara farten.

Du skall nog vara lite försiktig med spydigheterna om du inte har någon som helst kunskap..
Testa Google och läs på lite, sen kan du återkomma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Så Trumpen sa bara som det var swedes call themselves the herd. Yes you heard right the herd.
Vet inte vad det betyder. Men vet att mitt påstående är korrekt.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Ja det är märkligt men ett uttryck för att visa sin politiska hemvist gissar jag. Det är ju tyvärr så att SD har uttalat åsikter om nedstängning och hårdare tag. Vilket tråkigt nog leder till ett massivt motstånd mot att göra detta både hos gemene man som hos politiska partier. Så ser jag det trots att jag inte är Sverigedemokrat alls. När de proklamerade att de ville stänga skolorna visste jag att det var kört, skulle aldrig hända vilket det inte kommer göra tror jag.

Det här kan jag skriva under helt på.

Man gör extremt breda kopplingar och sedan blir man defensiv. Jag tror att många inte håller med om en massa saker som de gör bara för att deras motpol gör det.

Väldigt mycket sandlåda i det politiska.
Citera
2020-04-10, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vilka då?
Fråga en virolog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto