Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Enligt ny artikel är 19% syrier/assyrier av de som dött pga Covid19 i Stockholm.
Jag fattar inte varför det är viktigt i detta förvirrade läge. Det kan vara en slump, det kan ha att göra med resekluster osv.
Man kan lika gärna fråga varför Sörmland drabbas hårt av Covid19, vilket ingen hade kunnat gissa.
Ibland känns det som att vi tappar bort oss bland alla gissningslekar och tolkningar...
https://www.svd.se/nuri-kino-annu-en-kniv-i-vara-hjartan
Kan hålla med om att gissningslekarna är meningslösa, men det underliggande problemet är att folk ( inte bara "rasisterna") med rätta antar att det mörkas och trixas och inte förs statistik eller kollas upp så fort det är invandrare från vissa kulturer inblandade.
Detta att "ha koll" statistiskt och individuellt har ju varit en av Sveriges specialiteter och det som enligt många gör att vi klarar av saker till lägre kostnad för samhället och med större individuell frihet. Det är också livsviktigt i den strategi som FHM tycks ha valt.
Så jag tror helt enkelt man skräms av risken för att det mörkas rejält.
Som en anekdot kan sägas att på förskolor där jag bor får man inte längre officiellt veta vad de andra barnen heter (för att skydda de av sina landsmän utsatta ) Inga skyltar med barnens förnamn välkomnar i kapprummet, bara (efter tjat) första bokstaven i förnamnet och en bild på ett djur som börjar på samma bokstav. Nej det är inget "utsatt" område.