2020-04-10, 09:05
Medlem
Enligt ny artikel är 19% syrier/assyrier av de som dött pga Covid19 i Stockholm.

Jag fattar inte varför det är viktigt i detta förvirrade läge. Det kan vara en slump, det kan ha att göra med resekluster osv.

Man kan lika gärna fråga varför Sörmland drabbas hårt av Covid19, vilket ingen hade kunnat gissa.

Ibland känns det som att vi tappar bort oss bland alla gissningslekar och tolkningar...

https://www.svd.se/nuri-kino-annu-en-kniv-i-vara-hjartan
Citera
2020-04-10, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige måste dra sitt strå till stacken när det kommer till att bekämpa Corona, man kan inte bara ge upp och börja prata om flockimmunitet.
Det är som sagt minst 146 länder som har covid-19, och bara en handfull av dessa (Kina, Norge, Sydkorea, Taiwan) som har ett R-värde som antyder att man kan kväva viruset innan det når majoriteten av befolkningen. Det finns ingen stack.
Citera
2020-04-10, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja fyfan, ibland , när jag har kanske tittat på många avsnitt på en serie eller kanske ett par filmer på raken och under tiden glömt av allt om viruset för ett ögonblick och sedan återvänder till "verkligheten" känns filmerna och serierna som verklighet och "verkligheten" som en jävla skräckfilm man är med i.

Exakt samma känsla, det känns nästan overkligt ibland, att leva i en sådan här tid. Väldigt bra beskrivet. Bra tips också! Att fly iväg med serier och filmer för en stund. Man behöver tänka på ngt annat. Vi kommer ju att komma ur detta till slut. 🌹
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Om viruset muterar och ett litet antal antikroppar inte ger skydd så kommer viruset fortsätta att gå runt under flera år. Då kommer man inte kunna resa utan att visa ett intyg på att man är frisk alternativt så får man sitta i karantän vid ankomst.
Det blir svår att åka på charter om man skall tillbringa 14 dagar i karantän före det att semestern kan börja. Eller så får avsides belägna hotell ett stort uppsving.

Hur vet han det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, det kommer väl bli så. Men exempelvis stängningen av Öresundsbron har ju inte hjälpt Danmark någonting. Det är snarare Malmö som besparats att få in smitta från Köpenhamn. Vi kunde lika gärna haft en öppen gräns där, och samarbetat.

Håller med! Dock är ju många restriktioner som länder infört inte tagna på några speciella grunder, utan mest som signaler.
Jag tycker inte det är fel, men just i fallet med Öresundsbron blir det ju väldigt tydligt att det inte gör någon skillnad för landet som infört det. Snarare skönt för oss skåningar.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Ser att du har svårt att förstå vad jag skriver så jag skriver lite långsammare nu. Jag skrev tidigare "Människor som lever nu kommer att dö senare".
Personligen kan jag tänka mig att vi isolerar oss från andra länder. Semester i utlandet är inget vi behöver för att leva. Godstrafiken kan ändå fortsätta som vanligt.
Men det blir som det blir.

Säg det till lastbilschaffisen som sitter i en 50km kö utanför Istanbul idag. Eller åt mig som nyss kom ut från 3 veckor inlåst på ett varv i Varna Bulgarien. Godstrafiken må funka men med åt helvete för många käppar i hjulen.
Citera
2020-04-10, 09:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jodå,

immunförsvaret (antikroppar) hos en sjuk individ dödar viruset så den sjuke blir frisk

karantän dödar viruset (att en sjuk människa hålls isolerad och inte kan smitta andra),
för viruset kan inte ta sig till nästa människa och därmed överleva

desinfektionsmedel/sprit dödar viruset (och många säger tvål och UV-ljus)

det kanske finns fler sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Märkligt att influensan kommer varje år då..

Världen är full av märkliga saker...
Citera
2020-04-10, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Det är väl en sak om man åker och sätter sig i stugan och har handlat före man reste.
Men nu verkar storstadsbor köra på som vanligt, man hänger på lokala matställen och handlar på lokala ICA och sprider smitta.
Oansvarigt är bara förnamnet.

Verkligen.

Undrar om de som väljer att bo i storstäder är mer riskbenägna än övriga Sveriges befolkning.. med tanke på smittspridningen.
Citera
2020-04-10, 09:08
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Japp this.

Ja det är märkligt men ett uttryck för att visa sin politiska hemvist gissar jag. Det är ju tyvärr så att SD har uttalat åsikter om nedstängning och hårdare tag. Vilket tråkigt nog leder till ett massivt motstånd mot att göra detta både hos gemene man som hos politiska partier. Så ser jag det trots att jag inte är Sverigedemokrat alls. När de proklamerade att de ville stänga skolorna visste jag att det var kört, skulle aldrig hända vilket det inte kommer göra tror jag.
Citera
2020-04-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Märkligt att influensan kommer varje år då..

Influensan ligger inte vilande, den finns bara på andra platser på planeten.
Hur Covid-19 kommer utvecklas, vet ingen..
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Mer eller mindre hela Europa är i lockdown och ändå dör folk som flugor.
Det spelar ingen roll vad som görs. På Flashback hittar man åtgärderna som ”borde” gjorts hur som helst. Det är här Nobelpristagarna i pandemi finns, och vid sidan om dem smittskyddsforskarna.

Givetvis.

Varför inte döda de som har fått cancer på en gång?

De ska ändå dö ju?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Fast peaken kommer sig väl av att det inte vart några som helst restriktioner i Sverige, förrän långt senare?

Hmmm, "alla simuleringar visar på det", ja vi får se framöver, kan jag tro.
Man får en högre peak om man bromsar, och sen släpper.

Som jag förklarade i ett annat inlägg så sker det för att viruset sprids över stora delar av landet under lockdown, men inte mellan vänner, arbetskamrater och klasskamrater. När man sen släpper på lättnaderna så får man massor av utbrott på samma gång, från olika håll, istället för ett centralt utbrott som sprids utåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in