2020-04-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Lång artikel i Finsk media om Sveriges taktik.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006470559.html

Finska experter menar att det mycket väl kan visa sig att Sveriges taktik var den rätta, när man tittar tillbaka om nåt år. Dom säger att dom förstår FHMs taktik fullt ut. Risken med deras egna taktik är att man är körd när den andra vågen kommer.

Däremot är som ju mycket skeptiska till våra åtgärder när dom kikar på dödstalen.

Notera att man i Finland pratar om Carlsons taktik och förhållningssätt (och inte AT). Detta för att han är generaldirektör för FHM.
Förstår du inte vad du läste eller sprider du på allvar desinformation? Finska professorn säger helt tvärtom! Läs artikeln igen, han säger ju att han inte alls kan förstå Sveriges val av taktik och att Finland har gjort rätt. Visserligen säger han att det finns en liten chans att Sverige kan få lite ekonomiska fördelar på lång sikt, men att man inte kan försvara Sveriges val av taktik ändå
Citera
2020-04-09, 23:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Med 30% smittade har vi en ganska god grund att stå på inför nästa våg till hösten. Riskgrupper kommer antagligen fortfarande att tvingas hålla sig borta då, men i övrigt kommer det nog inte krävas större restriktioner för att undvika överbelastad sjukvård. När nästan 1/3 av befolkningen inte kan bli smittade, och inte heller föra smittan vidare, så blir det mycket lugnare.

Lite sans o balans nu, gubben. Den utökade provtagningen i Stockholmsregionen visade på att endast 2,5% av de provtagna var smittade.
Citera
2020-04-09, 23:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8p26/tegnell-om-utlandsresor-kanske-aldrig-blir-som-vanligt

Det kan dröja upp till ett år tills vi kan flyga utomlands igen, säger Anders Tegnell.

Samtidigt menar han att coronakrisen kan ha förändrat vårt resande för alltid:

Utlandsresor tror jag kommer ta ett bra tag innan det blir som vanligt igen, om det någonsin blir det. Det får vi se, säger Tegnell.

Vad menar han nu då?
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Som tonen har förändrats...

Det understreckade är intressant, har han kastat flockimmunitet-teorin i vasken ?
(för med uppnådd flockimmunitet, är det ju inga problem att resa)

- Anders Tegnell kanske fortfarande har tilltro till flockimmunitet. Men han har kanske insett att omvärlden inte delar hans tilltro till flockimmuniteten?

Kommer omvärlden att betrakta svenskarna som oönskade smittbärare?

Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Tegnell yrar bara om flyget. När det här är över kommer folk att vilja resa precis som förut. Vad som däremot kan hända är att klimataktivisterna får vatten på sin kvarn när det visar sig hur bra jorden mår av en coronakris. Kanske kommer det att bli så dyrt att flyga att resandet så som vi känner det inte längre kommer att existera när klimatdårarna till sist får som de vill. Det kan bli jävligt tråkigt för de som skaffat hus i långtbortistan lagom till sin pension. Kanske får Tegnell rätt trots att han inte vet vad han pratar om.

- Smittskyddsmyndigheterna borde ha låtit flygplanen stå kvar på marken innan Covid-19 hade fått fäste i Europa. Flygtrafiken mellan Kina och Europa borde ha stoppats.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det han menar är väl att det kommer att ta lång tid tills länder öppnar upp mellan varandra igen. Lägg till det den oundvikliga flygbolagsdöden som kommer att uppstå.

- Det blir en möjlighet för staten att köpa flygplan billigt. Dessa flygplan kan användas för att inrätta en ny utvisningsmyndighet.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Japan
Kina
Singapore

Samtliga länder har tecken på accelerande smitta efter lockdown. Japan har över 400 nya fall igår.

Singapore hade 66 nya fall i förrgår. Idag har man 142 nya.

Facit. Man skjuter bara det framför sig med lock-down.

Men det finns ingen flockimmunitet.., det är bara en önskedröm.

Det är pest eller kolera, det håller jag med om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Äntligen någon som reagerar! De är fullproppade med virus. Har du inte googlat? Jag behöver psykologhjälp, eller så får jag skriva av mig här. Tack Flashback, så att jag får lufta min ångest här. Snart tar jag en sömntablett. Nej det här var för mycket för mig. Jag har kollat på Youtube när kineserna äter... Hädanefter ska jag bara äta vete- och rågbröd, risifrutti, ost (av komjölk), potatis, pasta, banan, äpple, russin. INGENTING annat. Potatis är toppen!

Sluta se på youtube!
Var bra debatt om detta på utrikesbyrån SVT.
Bara hålla tummarna att ett rejält förbud införs av partiet i Kina ingen vill ha dras äckliga matvanor med vilda djur som sprider smitta i hela världen! Dessutom utrotas djuren och plågas. Du behöver inte sluta äta kött men just nu verkar du inte kunna påverkas. Lycka till 😊
Citera
2020-04-09, 23:56
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Äntligen någon som reagerar! De är fullproppade med virus. Har du inte googlat? Jag behöver psykologhjälp, eller så får jag skriva av mig här. Tack Flashback, så att jag får lufta min ångest här. Snart tar jag en sömntablett. Nej det här var för mycket för mig. Jag har kollat på Youtube när kineserna äter... Hädanefter ska jag bara äta vete- och rågbröd, risifrutti, ost (av komjölk), potatis, pasta, banan, äpple, russin. INGENTING annat. Potatis är toppen!

Låt dem ha virus då. De är immuna, virusen kommer inte på mig. De fladdrande mössen flyger tyst omkring där uppe och äter myggor. Myggor sticks. Fladdrarna minskar antalet mygg. Bra. Tack fladdrande möss. Må ni hålla er undan kineser.
Citera
Medlem
Rejs avatar
Citat:
Japan

Facit. Man skjuter bara det framför sig med lock-down.
Precis min tanke.....frågan är vad göra för att så få ska dö som möjligt.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det börjar närma sig 100000 döda nu. Fasiken vad många på så kort tid.

Nåja, drygt fyra månader. Långt kvar till Asiatens fem miljoner på ett drygt år.
Citera
2020-04-09, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Matematikern räknade även med hur många som redan smittats.
FHM sade att de snart kommer med en motsvarande smitta.
De sade också att dessa 2,5% dubleras i Stockholm på cirka 6 dagar, så vi är närmare 5 % nu sen de gjorde testerna.

Nej dom tror att det dubleras, Det borde dubblas. Men dom vet inte. Och jag är trött på deras tror.

Jag tror att 20.000 i sverige är sjuka
jag tror 2 miljoner i sverige är sjuka.

Kan bara gå på vad som finns
Citera
Medlem
Citat:
Länka gärna Mats Ericssons Twitter. För jag hittar ingen med det namnet som är docent i anestesi och har skrivit ett sånt inlägg.

Det offentliga budskapet från FHM är nämligen att döda på äldreboenden räknas in, om de testat positivt. Det är en orsak till eftersläpningen eftersom det tar tid för någon som dör utanför sjukhuset att komma in i statistiken, det rapporteras inte av äldreboendet utan först av sjukhuset/bårhuset den avlidne kommer till.

Men det är klart, allt FHM säger är ju automatiskt lögn.

Om man inte blivit testad innan död görs det nog inga efterfesten vad jag vet.

https://twitter.com/uppsalamats
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Länka gärna Mats Ericssons Twitter. För jag hittar ingen med det namnet som är docent i anestesi och har skrivit ett sånt inlägg.

Det offentliga budskapet från FHM är nämligen att döda på äldreboenden räknas in, om de testat positivt. Det är en orsak till eftersläpningen eftersom det tar tid för någon som dör utanför sjukhuset att komma in i statistiken, det rapporteras inte av äldreboendet utan först av sjukhuset/bårhuset den avlidne kommer till.

Men det är klart, allt FHM säger är ju automatiskt lögn.

Om man inte blivit testad innan död görs det nog inga efterfesten vad jag vet.

Man testar inte äldre som har dött när de inte har fått en riktig vård utan de kvävs sakta därför att de ska inte man lägga resurser på inom sjukvården.
Man testar inte döda åldringar för Covid-19 när man inte ens hinner med att testa vårdpersonal.
Sedan obducerar man inte döda numera för det hinner man inte med längre.

Nu har du fått lära dig något nytt!
Citera
2020-04-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Singapore har varit mitt föredöme. Vad har hänt där? Det verkar hopplöst att bli av med denna smitta.
Ja fyfan, ibland , när jag har kanske tittat på många avsnitt på en serie eller kanske ett par filmer på raken och under tiden glömt av allt om viruset för ett ögonblick och sedan återvänder till "verkligheten" känns filmerna och serierna som verklighet och "verkligheten" som en jävla skräckfilm man är med i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in