2020-04-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vad menar Tegnellen med att tvi inte skulle kunna resa i framtiden? Har han en spåkula den där?
Om viruset muterar och ett litet antal antikroppar inte ger skydd så kommer viruset fortsätta att gå runt under flera år. Då kommer man inte kunna resa utan att visa ett intyg på att man är frisk alternativt så får man sitta i karantän vid ankomst.
Det blir svår att åka på charter om man skall tillbringa 14 dagar i karantän före det att semestern kan börja. Eller så får avsides belägna hotell ett stort uppsving.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ja, det är missvisande att hålla på med andel smittade i procent i början på en pandemi. Det enda som är viktigt är antalet smittade/döda och ökningstakten.

Ett annat exempel "burkina faso gick från 1 till 2 smittade, en ökning en 100%"...vad är värdet?

Men alla förstår helt enkelt inte vad som är viktigt i en information, lägg sedan till dessa långa listor och system man skapar. Hela tråden är full sådana meningslösa system. Jag vill inte säga något men om jag varit mod hade jag krävt mer kvalite i sådana inlägg.

Det enda viktiga är hur många människor som dör, riskerar att dö, kan vi påverka talen. Eller hur undviker vi att sjukvården bryter samman. Även våra antagonister (vi betalda rysstroll) som fokuserar på hur räddar vi Sveriges ekonomi har ett fokus.

Om corona blir värre än spanska sjukan i procent är helt ointressant
Väldigt bra inlägg och jag delar din åsikt, för min egen del så är jag fasligt trött på div system som spammar tråden.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Fast tror du inte att man börjar med bättre utgångsläge? Menar, man har ju rimlig koll, och det hade väl inte Sverige som jag tolkar det.

Fast så länge sjukvården inte brakar ihop i Sverige så har man ändå viss kontroll. Även om det skulle braka ihop i Sverige så finns det ju inget som inte säger att Norge hamnar i samma situation en månad senare ändå.
Citera
2020-04-10, 09:03
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det som pågår nu är inte värdigt i termer av att vara äldre och behöva oroa sig ifall man ska få ordentlig vård eller ej. Tror det är det som skär i mig mest.

Det är ju faktiskt de äldre som var med och byggde upp detta samhälle, betalade skatt och är en del av oss. Att kasta bort dem känns inte värdigt alls. Det känns väldigt fel. Hoppas dock att fler och fler börjar känna att det känns inte rätta utan att man måste hitta en väg att lyckas värna om vårt folk, även de äldre. Hoppet finns i alla fall.
De äldre i Spanien har det precis så. Människor har varit panikslagna av det faktumet.
I Sverige finns ingen respekt för äldre och det kommer bli en historisk tragedi tror jag, kanske något som blir Sveriges historiska skamfläck
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Bästa är när det drabbat en själv.

När en farsa ligger där på dödens säng.

Det är väl då man borde fråga sig om något mer borde ha gjorts.

Men med tanke på dagens snowflakes, lågintelligens och narcissism så kanske det behövs ett världskrig så att vissa kanske vaknar upp till verkligheten.

Mer eller mindre hela Europa är i lockdown och ändå dör folk som flugor.
Det spelar ingen roll vad som görs. På Flashback hittar man åtgärderna som ”borde” gjorts hur som helst. Det är här Nobelpristagarna i pandemi finns, och vid sidan om dem smittskyddsforskarna.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jodå,

immunförsvaret (antikroppar) hos en sjuk individ dödar viruset så den sjuke blir frisk

karantän dödar viruset (att en sjuk människa hålls isolerad och inte kan smitta andra),
för viruset kan inte ta sig till nästa människa och därmed överleva

desinfektionsmedel/sprit dödar viruset (och många säger tvål och UV-ljus)

det kanske finns fler sätt?

Märkligt att influensan kommer varje år då..
Citera
2020-04-10, 09:04
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
70 smittade pa samma fest under melodifestivalen.

Vilka är dessa ljushuvuden? Jag antar att det är Italien Eller thailandsmaffian (Dvs Jaaaaag bara maste till Thailandmänniskor)

Om man ej vet vilka det är vet man var de hade festen?

https://www.dn.se/nyheter/sverige/kanns-som-att-vi-var-pa-coronans-ground-zero-i-stockholm/
Paret heter Peter och Niklas enligt DN (avd. "det är bögarnas fel") Niklas kände sig lite krasslig den 7 mars då 60-års festen avhölls i deras hem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, det kommer väl bli så. Men exempelvis stängningen av Öresundsbron har ju inte hjälpt Danmark någonting. Det är snarare Malmö som besparats att få in smitta från Köpenhamn. Vi kunde lika gärna haft en öppen gräns där, och samarbetat.
Jag tror inte att länder kommer att riskera att det flygs in nya smitthärdar om de väl fått stopp på eländet. Men vi får väl se hur det blir, förhoppningsvis är det borta i sommar så norra halvklotet kan öppna upp. Risken är då att södra halvklotet börjar om med en andra våg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vad menar Tegnellen med att tvi inte skulle kunna resa i framtiden? Har han en spåkula den där?

Ja fast du måste tänka att allt han säger blir tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det beror på. Då det tar i genomsnitt typ 20 dagar innan man dör, så hinner även den dödliga variantern yngla av sig.

Det som det kommer hänga på, är om de som får kassa lungor smittar mer än de som inte får symptom.

Edit:
Jämför med spanska sjukan
"De flesta som dog avled på grund av bakteriell lunginflammation som fick fäste eftersom viruseffekter förstört epitelet i bronker och lungor.[18][19] Unikt för spanska sjukan var dock den relativt stora andel som dog av direkta viruseffekter i lungorna, vilka orsakade lungödem och blödningar i lungvävnaden, svår bronkiolit och alveolit. Dessa allvarliga lungförändringar kunde leda till döden redan fyra dagar"

Jag talar i generella termer som avser mer eller mindre samtliga virus.
Det är så det fungerar. Det är mycket ovanligt att ett virus muterar till något värre.
Citera
2020-04-10, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Märkligt att influensan kommer varje år då..
Mutationer, precis som Covid-19 gör och kommer att göra.
Citera
2020-04-10, 09:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Fast peaken kommer sig väl av att det inte vart några som helst restriktioner i Sverige, förrän långt senare?

Hmmm, "alla simuleringar visar på det", ja vi får se framöver, kan jag tro.

Fast det har funnits restriktioner i Sverige ganska länge. Men framförallt har det funnits en medvetenhet om smittan som t ex inte Italien och Spanien hade i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in