• 1
  • 2
2020-04-03, 22:04
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag fick veta att Lidl-tråden endast tillåter diskussion om matvaror eftersom den ligger i matforumet. Det gör att diskussioner om Lidl's övriga varuutbud inte är tillåtna där.

Det behövs därför en separat tråd för detta och det finns egentligen ingen anledning att begränsa tråden till endast Lidl's utbud av verktyg och andra redskap, utan man kan lika gärna inkludera Biltema, Jula, Ullared, Ebay osv som säljer billiga verktyg i syfte att identifiera guldkornen. Man får gärna ge tips på dyra och dåliga verktyg också om man känner för det.

Varsågoda och kom med tips:
Citera
2020-04-03, 22:10
Medlem
BigFatCones avatar
Jag har den här borrhammaren från Jula. Det är såklart ingen Makita men det är inget fel på funktionaliteten. För 499 är den ett fynd. För hemmabruk så behöver du förmodligen inget dyrare.
Citera
2020-04-03, 22:31
Medlem
kentolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag fick veta att Lidl-tråden endast tillåter diskussion om matvaror eftersom den ligger i matforumet. Det gör att diskussioner om Lidl's övriga varuutbud inte är tillåtna där.

Det behövs därför en separat tråd för detta och det finns egentligen ingen anledning att begränsa tråden till endast Lidl's utbud av verktyg och andra redskap, utan man kan lika gärna inkludera Biltema, Jula, Ullared, Ebay osv som säljer billiga verktyg i syfte att identifiera guldkornen. Man får gärna ge tips på dyra och dåliga verktyg också om man känner för det.

Varsågoda och kom med tips:

Har köpt ganska mycket verktyg/maskiner på Jula, främst Meec. Man får vad man betalar för, men för sitt låga pris har de fungerat över förväntan och räcker väl till för hemmabruk. Riktigt nöjd med skruvdragare, borrmaskin, tigersåg, slipmaskin och några verktyg till som fungerat fantastiskt bra. En laddare och samma batterier till alla maskiner.
Snöslungan var en liten besvikelse men främst p.g.a. av sin nätta storlek och små hjul. Snö kastar den så det räcker för mig.
Citera
2020-04-03, 22:32
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har den här borrhammaren från Jula. Det är såklart ingen Makita men det är inget fel på funktionaliteten. För 499 är den ett fynd. För hemmabruk så behöver du förmodligen inget dyrare.

Tack för tipset. Jag har bara en billig IKEA-borr som enda eldrivna borr och den duger bara till att borra i trä med. I övrigt använder jag mest tryckluftsborrar och där kan jag tipsa om Lidl's borr som används vid 4:00 i det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=B5A2kaM6UtM
Den kostade så lite som 130 kr en gång när det var utförsäljning.

På temat borrar kan jag ge ett tips och en varning vad gäller själva borrstålen. Vad gäller varningen är det att billiga borr som säljs i kassetter för en hundralapp som den här är helt värdelösa:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-...rrsats-181470/

De blir slöa direkt när man borrar i något utmanande och går inte att slipa om efter att den gula beläggningen nötts bort. Tipset är att köpa borr av högre kvalitet. Jag tycket att Bosch HSS-G borrar håller skärpan länge utan att vara lika dyra som koboltstålsborrarna. De kan också slipas om hur många gånger som helst och har ingen avancerad krysslipning som är svår att få till. Jag brukar köpa dem styckvis på Jula när jag behöver någon specifik storlek.
Citera
2020-04-03, 22:47
Medlem
DeepThroat007s avatar
De verktyg jag köpt på Lidl är över förväntan.

Biltemas lite bättre verktyg är ok.

Jula har en del bra o prisvärt när det är kampanjpriser.

Köpte en stor hylsnyckelsats o en momentnyckel från Tyskland på Ebay, mycket prisvärt.

Vanliga amatörer klarar sig utmärkt med ovan utbud.
Citera
2020-04-03, 23:31
Medlem
sverjevenns avatar
Julas mutterdragare https://www.jula.se/catalog/bil-och-...ragare-009120/
tycker jag är ett fynd. Den håller nog inte en mansålder men den kostar ju heller inte mycket mer än ett fälgkors. Tycker den är relativt stark och relativt smidig. Nu dessutom på kampanj och en hunka billigare. Bara att köpa!
Citera
2020-04-09, 21:29
Medlem
Paddan1000s avatar
En prisvärd kompressor jag kan tipsa om är den här från Duabhuset på 4 Hk med 100 liters tank. Jag köpte den på Black Friday för 5000 kr.

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=49

Den klarar att driva alla mina luftverktyg som borrar, kapskivor, filmaskiner och mutterdragare kontinuerligt med en 3/8 tums slang och ca 7 Bar vid verktyget. Jag har inte provat med slipmaskin eller bläster.

Jag har också en Parkside 2.4 Hk 24 liters kompressor från Lidl som kostade 1300 kr. Den är alldeles för klen för verktyg som kräver kontinuerlig drift varför jag köpte den större kompressorn ovan, men den duger för renblåsning, däckpumpning och verktyg som mutterdragare som man kör i max 20 sekunder innan den behöver pumpa upp sig igen.

Jag har kopplat ihop båda kompressorerna för att få 124 liters tank. Lidlkompressorns motor har också möjligheten att gå igång som en extramotor om trycket i systemet sjunker för snabbt, men hittills har den stora kompressorns motor kunnat försörja verktygen ensamt.
Citera
2020-04-09, 21:52
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverjevenn
Julas mutterdragare https://www.jula.se/catalog/bil-och-...ragare-009120/
tycker jag är ett fynd. Den håller nog inte en mansålder men den kostar ju heller inte mycket mer än ett fälgkors. Tycker den är relativt stark och relativt smidig. Nu dessutom på kampanj och en hunka billigare. Bara att köpa!

En sån köpte jag, den gick sönder, Jag fick en ny, den gick sönder. Jag fick en ny igen, den gick sönder.

Annars handlar jag en hel del på Jula. Kvaliteten är dock väldigt ojämn, precis som på Biltema.
Citera
2020-04-09, 22:20
Medlem
Biltema och Jula har man ju erfarenhet av och dom har bra verktyg som duger men Lidl skulle man ju vilja veta mer om.
Citera
2020-04-10, 08:31
Medlem
kostymnisses avatar
Man får först göra klart vad vi snackar om, är det verktyg man ska ha till att bygga om sin villa med och som man behöver i huset, garaget, i trädgården en längre tid så är det bättre att köpa ordentliga grejer direkt som man vet håller men bor du i t.ex. en hyresrätt och ska ha en borrmaskin för att sätta upp en tavla/år så finns det ingen anledning att köpa dyra grejer utan då duger i regel "Biltema-kvalité".

Ett annat bra tips är ju att inte köpa alls om man bor i hyreslägenhet eller "aldrig" snickrar då är det bättre att låna en borrmaskin när det behövs av en kompis mot en öl efteråt.
Citera
2020-04-12, 18:22
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Man får först göra klart vad vi snackar om, är det verktyg man ska ha till att bygga om sin villa med och som man behöver i huset, garaget, i trädgården en längre tid så är det bättre att köpa ordentliga grejer direkt som man vet håller men bor du i t.ex. en hyresrätt och ska ha en borrmaskin för att sätta upp en tavla/år så finns det ingen anledning att köpa dyra grejer utan då duger i regel "Biltema-kvalité".

Ett annat bra tips är ju att inte köpa alls om man bor i hyreslägenhet eller "aldrig" snickrar då är det bättre att låna en borrmaskin när det behövs av en kompis mot en öl efteråt.

Håller med!

ett tips är att köpa (kvalitet) på den maskin man oftast använder mest och ofta.
som regel den sladdlösa borrmaskinen.

Jag har haft fler sådan billiga från olika ställen, alla slutat på samma sätt : Batteriet självförstört och går ej ladda, går ej, ej lönt byta batteri.
Så nu har jag en B&D maskin sedan flera år & aldrig behövt byta batteri
Citera
2020-04-12, 18:31
Medlem
Fettsugnings avatar
Som flera i tråden redan nämnt, man får vad man betalar för, men för de flesta hemmafixare som inte ska typ helrenovera huset, duger oftast de billigare grejerna.

Ska man skruva ofta och mycket bör man omvänt satsa på kvalitet och slippa en massa extra huvudvärk när skiten går sönder alternativt inte duger för uppdraget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in